Kastvikt kontra storlek på rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastvikt kontra storlek på rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kastvikt kontra storlek på rulle

    Är det någon som vet följande . . . om jag har föstått det hela rätt så är val av storlek på rulle (och då pratar vi om Ambassaduer) beroende på vilken bestesvikt man tänkt kasta.

    Inom vilket spann kan man använda en 3600, en 5600 och en 6600? Sen kanske det är beroende av vilken lina man använder, typ av spö osv. Men om man bortser från spöt och bara säger att man använder stum flätlina . . .

  • #2
    Det är en bra och relevant fråga, men nära nog omöjlig att besvara. Så bara för att göra det svårt för mig och skapa lite konstruktiv debatt sticker jag ut hakan.

    Bara för att klargöra flätlinans problematik; Den töjer sig noll, och betet skall accelerera spolen från noll till nånstans 20000 rpm med endast spöet som elastisk hjälp, tiden för uppvarvning blir ett par tiondelar om man har ett längre spö. Ett styvt jerkspö förkortar den tiden till under 1/10. Och gissa varför en tunnare lina vill gräva ner sig i de undre lagren och fastna, så det smäller till och betet far iväg åt fanders.

    Med risk att få spö (skicka på bara) skulle jag spekulera så här (och det gäller otrimmade rullar ur kartongen):
    3600: 15g och uppåt
    5500: 25g och uppåt
    6500: 40g och uppåt
    Beten med stort vindfång ökar vikten med faktor 1,5.

    Om man kan acceptera en (i jämförelse med haspelrullar) klart kort räckvidd kan man drå åt mekbromsen och då minska vikterna till omkring 50%.

    En rätt trimmad rulle är en helt annan sak. En rätt trimmad 6000 funkar utmärkt och ger bra kastlängder med 12grams havsöringsdrag.

    Ett bra knep om en rulle är nervös trots att man använder de största bromsvikterna eller maximal magnetbroms, är att riva av 10 meter lina, och sen kanske 10 meter till, tills rullen blir snäll.

    Men om jag skall vara helt ärlig var det rätt länge sen jag la någon större energi på en otrimmad rulle, så det finns nog andra här som kan ge ett mycket bättre svar.
    www.utreel.com

    Kommentera


    • #3
      UT, såg du inbetalningen?

      Kommentera


      • #4
        Visst, rullen ligger väl på ett tåg eller en lastbil.
        www.utreel.com

        Kommentera


        • #5
          Hallå UT!

          Har två sprillans nya 2500 i kartong. Tycker du att jag skall klyva dem och "acetona" lagren och "rocketa" dem med en gång?
          Följde ditt tips på 5500 jag har, går som skam nu :-)
          Säljer du bara lager? Har mängder av raketolja.
          Fabrikör Stava rules...

          Kommentera


          • #6
            Skall bli kul att testa den... Körde en Sh Cardiff andra turen i lördags, backspärren glappar redan! Får nu se ifall det är riktiga Ambassadeur-grejor du fixar fram.

            MVH


            /MT

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
              Hallå UT!

              Har två sprillans nya 2500 i kartong. Tycker du att jag skall klyva dem och "acetona" lagren och "rocketa" dem med en gång?
              Följde ditt tips på 5500 jag har, går som skam nu :-)
              Säljer du bara lager? Har mängder av raketolja.
              Javisst, ta bort allt klegg som sitter ivägen så går det lättare, men det blir även korrosionskänsligare och kräver mer underhåll om man inte byter ut de lättrostade originallagren mot mer robusta konstruktioner.

              Jag har nog allt till 2500C, i alla fall rena komponenter som på bilden på hemsidan www.utreel.com. Men komponenter är en sak och grundmaterialet är en annan. Amb 2500C är lite krångliga när man skall få dem riktigt bra och tricken varierar från ena rullen till den andra, men skicka ett e-brev till info@utreel.com och berätta vad det är för 2500or Du har.

              Det första att ge sig på är slirbromsen för originalet är ett skämt. Sen spolaxellagringen, spolen och linspridaredrevet, och om inte det är nog kan man fortsätta och keramlagra allt som roterar.
              www.utreel.com

              Kommentera


              • #8
                Tack UT! Kollar detta. Bromsen ja, Ojojoj ryckigare än när morsan kör bil - säger inte lite :-)
                Fabrikör Stava rules...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 399 svar
                237 643 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Thorns
                av Thorns
                 
                Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                30 svar
                3 403 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                96 svar
                10 681 visningar
                5 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av robertn, 2019-04-07, 13:03
                36 svar
                1 973 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Nila
                av Nila
                 
                Arbetar...
                X