Vilken bil till fisket i Norrland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken bil till fisket i Norrland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken bil till fisket i Norrland?

Hej!

Jag och svärfar tänkte köpa en fiske/jaktbil ihop och jag vill därför höra med er på forumet om ni har några bra förslag och tips på vilken bil vi ska ha?

Vi fiskar fluga i svärfars hemtrakter (uppe i norrlands djupa skogar) och ska därför inte dra båt på trailer. Däremot är följande önskvärt:

• Relativt stor bil så att man kan sova i den om man fäller baksätena.
    • Den ska ta sig fram även i snårig och dålig terräng. Lite lera, snö, sand etc. får inte sätta stopp.
    • Den bör inte rosta sönder och inte dra två liter soppa per mil
    • Relativt god komfort då det kan bli ganska många mils bilkörning
    • Vara "självmekbar" så att man inte behöver lämna den på verkstad för minsta lilla fel.
    • Den får inte kosta mer än 30.000 kr

Jaha, och hur ska nu den här ekvationen gå ihop?

Det verkar faktiskt finnas en hel del att välja på och vi har hittills hittat några fina exemplar av Nissan Terrano/Pathfinder och Opel Frontera.

Är tacksam för alla tips jag kan få!

Har väl inga jättetips va det gäller bilval. Har däremot bekanta som har använt Opel Frontera till precis det du ska använda bilen till, med ganska kraftiga haverier på drivlina samt upphängning som följd. Det är två bilar det gäller, kan vara en slump men ville bara höja ett varningens finger!

Kommentera

Köp en Volvo 140! Har allt som det du önskar. Kostar inte över 30´ och är garanterat en självmek bil! Ett jävla drag i bilen oxå! Tveka inte utan KÖP KÖP!
      http://nypanfishingteam.blogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Har väl inga jättetips va det gäller bilval. Har däremot bekanta som har använt Opel Frontera till precis det du ska använda bilen till, med ganska kraftiga haverier på drivlina samt upphängning som följd. Det är två bilar det gäller, kan vara en slump men ville bara höja ett varningens finger!
        Hmmmm, det låter ju inget bra. Hade han fått samma fel på två helt olika bilar också? Efter ungefär hur många tusen mil var det och vad för årsmodell?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bongoloid Visa inlägg
          Köp en Volvo 140! Har allt som det du önskar. Kostar inte över 30´ och är garanterat en självmek bil! Ett jävla drag i bilen oxå! Tveka inte utan KÖP KÖP!
          Hehe, det är säkert en utmärkt bil om man vill meka själv. Men jag vill ju fiska!

Svärfar skulle dock bli glad för en 140. Han förespråkar Volvo hårt

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
            Fattar inte vad ni behöver för speciell bil? Du skriver att du vill fiska. Jag bor här uppe i norrbotten och fiskar massor. Har utan problem tagit mig till alla vatten i alla bilar som jag haft, volvo 142, saab 9000, toyota corolla osv...
            Det fungerar nog utan problem med egentligen vilken bil som helst, det som vore fint är om man kan ha en så pass stor personbil att man kan sova i den. Även om Volvo 140 är en bra bil att åka till och från fisket i så är den inte så trevlig att bo i.

En minibuss har vi också funderat på men kan man hitta en kombinerad stor och funktionell bil med bra väg- och terrängegenskaper så är det lysande!

Ska man väl köpa en fiske/jakt-bil så är det ju bra om den är så flexibel som möjligt

Kommentera

Citroën BX är mitt förslag.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
                Hmmmm, det låter ju inget bra. Hade han fått samma fel på två helt olika bilar också? Efter ungefär hur många tusen mil var det och vad för årsmodell?
                Två olika personer handlar det om alltså...

Årsmodellerna har jag faktiskt ingen aning om, bara att det var äldre lite halvslitna bilar. Den som gav upp i drivlinan hade gått strax över 25 000 så det kan ju ha med underhåll o service att göra.
                Den andra hade nog gått knappt 20k, en tur på dålig grusväg, den typen som i princip bara skogsmaskinen kör på, sen säckade båda bakre dämparna ihop med en brusten fjäder som följ... Det va bara hämta närmsta traktor o dra bilen därifrån

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  Citroën BX är mitt förslag.
                  Har faktiskt kollat på några Citroën-modeller.
                  Vad ska man tänka på vid begagnatköp av en Citroën? Det känns som att gashydrauliken och andra mekaniska saker kan bråka litegrand på äldre Cittror?

Sen var det det där med mycket utrymme...

Kommentera

frontera, eller cherokee, diesel varianten på båda. hade en gammal land rover förut billig i inköp, men den slukade soppa så det virvlade i tanken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57