Vilken bil till fisket i Norrland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken bil till fisket i Norrland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Två olika personer handlar det om alltså...

Årsmodellerna har jag faktiskt ingen aning om, bara att det var äldre lite halvslitna bilar. Den som gav upp i drivlinan hade gått strax över 25 000 så det kan ju ha med underhåll o service att göra.
    Den andra hade nog gått knappt 20k, en tur på dålig grusväg, den typen som i princip bara skogsmaskinen kör på, sen säckade båda bakre dämparna ihop med en brusten fjäder som följ... Det va bara hämta närmsta traktor o dra bilen därifrån
    Ah, så surt!

Som du säger så är nog underhåll och service väldigt avgörande för hur bra en sådan bil ska fungera efter 15k-20k mil och uppåt.

Det som tilltalar mig med bilar av den typen är att man får väldigt mycket bil för pengarna samt att dom egentligen har allt det jag just nu söker i en bil för kombinationen fiske/jakt/boende/vildmark.

Kommentera

Ursprungligen postat av fure Visa inlägg
      frontera, eller cherokee, diesel varianten på båda. hade en gammal land rover förut billig i inköp, men den slukade soppa så det virvlade i tanken.
      Cherokee är också relativt billig i inköp men kan bli dyyyyr i längden Vilka av dom lite äldre årsmodellerna ska man kolla på om man spanar på Jeep?

Kommentera

Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
        Cherokee är också relativt billig i inköp men kan bli dyyyyr i längden Vilka av dom lite äldre årsmodellerna ska man kolla på om man spanar på Jeep?

89, 90 är bra år. Glömde förresten den ultimata fiske bilen. Ford Bronco svår att hitta i körbart skick men om du hittar en köp den, eller pm,a mig

Kommentera

hittade den här på blocket, det är vad jag hade köpt om jag behövde en jeep, kanske inte den mest ekonomiska menfan vad grym den är...
          Bifogade filer
          Senast ändrad av fure; 2007-02-17, 17:13.

Kommentera

Hej!

Jag och svärfar tänkte köpa en fiske/jaktbil ihop och jag vill därför höra med er på forumet om ni har några bra förslag och tips på vilken bil vi ska ha?

Vi fiskar fluga i svärfars hemtrakter (uppe i norrlands djupa skogar) och ska därför inte dra båt på trailer. Däremot är följande önskvärt:

• Relativt stor bil så att man kan sova i den om man fäller baksätena.
            • Den ska ta sig fram även i snårig och dålig terräng. Lite lera, snö, sand etc. får inte sätta stopp.
            • Den bör inte rosta sönder och inte dra två liter soppa per mil
            • Relativt god komfort då det kan bli ganska många mils bilkörning
            • Vara "självmekbar" så att man inte behöver lämna den på verkstad för minsta lilla fel.
            • Den får inte kosta mer än 30.000 kr

Jaha, och hur ska nu den här ekvationen gå ihop?

Det verkar faktiskt finnas en hel del att välja på och vi har hittills hittat några fina exemplar av Nissan Terrano/Pathfinder och Opel Frontera.

Är tacksam för alla tips jag kan få!
            Jag skulle skippa bilsovandet och slänga in ett tält i skuffen istället. Då behöver bilen inte vara lika stor och du får fler modeller att välja på. Om du vill ha en driftsäker 4x4 så välj Toyota LC.
            /Magic

Kommentera

Har faktiskt kollat på några Citroën-modeller.
              Vad ska man tänka på vid begagnatköp av en Citroën? Det känns som att gashydrauliken och andra mekaniska saker kan bråka litegrand på äldre Cittror?

Sen var det det där med mycket utrymme...
              Man skall kolla efter rost samt undvika automatlådor. Alltså bilar som kommer ifrån Norrland eller hemön kommer först.
              Visst går dom sönder som alla andra gamla bilar, men just BX är en beprövad modell som byggdes 1983-1994 2 miljoner exemplar, undvik 4WD den är törstig och har massor av specialdelar. Plasten till bränsleledningarna är något
              man får kolla också.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av fure Visa inlägg
                89, 90 är bra år. Glömde förresten den ultimata fiske bilen. Ford Bronco svår att hitta i körbart skick men om du hittar en köp den, eller pm,a mig
                Såg den tidigare idag när jag sökte på blocket!
                Onödigt stor men ack så fin

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                  Jag skulle skippa bilsovandet och slänga in ett tält i skuffen istället. Då behöver bilen inte vara lika stor och du får fler modeller att välja på. Om du vill ha en driftsäker 4x4 så välj Toyota LC.
                  Tältet följer med oavsett om bilen rymmer sovplats eller inte
                  Kombinationen Subaru Legacy 4WD och ett tält skulle nog kunna vara rätt bra!

Kommentera

bil

Mitsubishi Pajero sport.hög markfrigång ,hög å låg växel 4wd,ca 1.2 liter milen,stor kupe,får dra 3200kg på BE kort,dock lite dyrare än 30 lök,men förmodligen den bästa bilen!

Kommentera

En äldre lastbilsreggad Toyota Landcruiser diesel med 24 volts elsystem, tar sig fram som en bergsget medans jenkar truckarna får hålla sig på grusvägen. Ser oftast ut som kriget men går att hålla liv i hur länge som helst. Fyrdörrars modellen går utmärkt att slagga i.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57