Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod

Vissa ekolod lanseras som portabla och andra inte... vad hindrar att man inte kan bära med sig ett icke portabelt ekolod efter fisketuren?
    sjuksköterskestudent från västerås

Inget, det är inte så det menas. Ett portabelt lod har ofta en låda med batteri i och givare på tex sugkopp. Ett vanligt lod kan ju givetvis lossas från sin hållare och tas med hem. Däremot är ju givare och batteri fast monterad i båten.

Kommentera

Precis som KG säger det beror alldeles på vad lodet är utrustat med alt vad du extrautrustar det med finns alla möjligheter till portabla givare batterier osv bara läsa på
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ett ekolod för fast montering kan du lätt göra till mobilt själv, men det är svårt att ha givaren i vattnet om du skall köra i några högre farter.

Jag hade ett Lowrance X85 tidigare som jag monterade på en verktygslåda med batterierna på insidan. Sedan så gjorde jag en specialtving som man skruvade fast i relingen och en stålpinne som kunde dras upp och ned för att få ner givaren i drickat.
        Dock så blir detta inte stabilt nästan hur man än gör det, skall man köra annat än i trollingfart så ville då jag ta upp givaren. Det vore ju trist att tappa den.....

Givare med sugkoppar har jag ingen bra erfarenhet av. Gummit hårdnar ganska fort och då blir det svårt att fästa den ordentligt, sedan så är ju båten smutsig och kanske lite skrovlig och det är inte heller bra.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
        3 427 svar
        239 765 visningar
        12 gillar