Hållbarhet på spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbarhet på spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Av min erfarenhet tycker jag att t ex shimano och st croix bygger riktigt hållbara bra spön. St croix ger dessutom 15 års garanti på de lite dyrare och 5 år på de billigare.

Jag ägde för några år sedan ett perception spö varav jag fick reklamera det två gånger efter att jag knäckt dem vid utkast. Jag skulle inte hålla ett bft spö högre än deras rullar som är just kinaskräp med en fräck logga och mkt marknadsföring bakom dem.

Kommentera

I våras köpte jag ett Westin W3 Streetstick. Det fick följa med till Härjedalen förra veckan och för säkerhets skull låg det både i tygfodral och i hård spötub när jag inte använde det. Men när jag tog upp det för att fiska, var toppöglan avbruten. Vad jag vet hade jag inte gjort något som skulle kunnat innebära att toppen skadades.

Jag har mejlat Westin om skadan, men de har inte svarat.
      Samtidigt har jag kvar mina gamla spön som jag köpte på 70- och 80-talen - samtliga är hela och jag har aldrig behövt åtgärda dem trots tidvis intensivt fiske.

P.

Kommentera

Det råkar inte vara ett haspelspö 7,6 5-20 som gått åt skogen för trådskaparen? Jag kan i sådana fall vara intresserad av bottendelen då jag lyckats med konststycket att ha sönder min..... Mvh Eric

Kommentera

Ja det lär nog ligga fler övergivna bottendelar av Perception ändå det gör toppdelar givet de trasiga toppar jag läst om på FS...

Kommentera

Just Abu's Veracity serie har jag inga problem med, har ett 702M som hållit i ur och skur och det har tappats några gånger av klumpighet och så vidare. Där har jag inget att klaga på, än så länge *peppar peppar*.

Hade däremot ett BFT Raptor Swimbait som lite reservspö för något år sedan som gick av vid utkast, ett par cm ovanför rullfästet. Övriga spön jag har är från Abu Garcia och/eller Svartzonker och dessa spön är jag än så länge ruggigt nöjd med. Fått bytt en toppögla på ett av dom, men det var mitt eget fel då jag klämde spötoppen när jag stängde bakluckan på bilen.

Ja, mitt spö som i fråga gick av nu är en 7,6' 5-20g Jig & Twitch, men kommer behålla bottendelen utifall jag skulle få problem med den nya bottendelen.

Just spön i den högre prisklassen kan man väl ändå förvänta sig lite mer utav i hållbarhet, men som tidigare sagts så är dessa klingor nästan försvinnande smala, som exempel på BFT's Perception. Och om det har betydelse för hållbarhet och högre känslighet för hantering låter jag vara osagt. Men det är svårt att veta vad man ska förvänta sig.

Kommentera

Många spön säljs med låg vikt som ett argument, detsamma gäller rullar och det är klart att det kan påverka hållbarheten även om man i vissa fall kan kompensera med dyrare, starkare och bättre material, dock sällan hela vägen alla gånger.

Perceptionserien var/är en av de lättaste på marknaden i respektive spöklass men de har som sagt en baksida... felmarginalerna är sannolikt lägre på lätta, tunna spön så produktions- och efterkontroll blir viktigare där, annars har man snart en dålig batch i cirkulation...

Pratas mycket om spöns känslighet och snabbhet nu i alla sammanhang när de egenskaperna, ffa den förra i princip mest behövs till bottennära och långsamt fiske med paus i intaget. När jag jiggar borre/gös är bra balans viktigare för mig än ett kit som väger 50-80g mindre... även om det är en "häftig känsla" med ett borrekit på 260g i handen...

Vid spinn med mer eller mindre konstant intag ger jag ett mothugg på allt som kan misstänkas vara fisk.... Hur många tror på allvar att jag missat en jätte som pillat på betet så nätt att jag inte kände det med mitt lite okänsligare spinnspö under intag men som jag hade nitat lätt med ett Megabass i handen? Sånna nätta pill, i den mån de förekommer, innebär nog mest att kroken aldrig var i närheten av fiskens mun...

Kommentera

I en tråd om rullen BFT X11 ansågs den rullen vara brandat kinaskit eller någonting i den stilen. Vart tillverkas BFT's spön?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  I en tråd om rullen BFT X11 ansågs den rullen vara brandat kinaskit eller någonting i den stilen. Vart tillverkas BFT's spön?
                  "Kinaskit" används lite slarvigt om allt möjligt, även sånt som är ganska bra givet kostnaden. BFT rullen som många andra är nog tyvärr en rebrandad OEM rulle, designad/kopierad av en Kinatillverkare dvs inte en BFT-utvecklad rulle utan en rulle med primärt deras färg och logga. Nästan samma rulle kan mycket väl säljas som en typ Gunki X50 i Frankrike med annan färg och precis som BFT märkbart dyrare än vad den kostar under eget märke på Aliexpress... ungefär.

Varifrån Perception kommer vet jag inte men förmodligen fjärran östern som de flesta spön brukar göra, som sagt, även Kina kan göra bra grejer, ju billigare ju sämre produktkontroll kan man tänka sig...

Kommentera

Till saken hör också att bara för att spön kommer från kina- som de flesta gör idag, så är komponenterna oftast detsamma i premiumspön. Carbonmattorna görs till stora delen av de tre största: Toray, Mitsubishi och 3M. Suzuki har också blivit vanligare idag.
                    Klart att fabrikernas kunskap spelar står roll. BFT har väl sin egen i Taiwan om jag inte missminns. Och där byggs ju även tex Hearty Rise, som är grymma spön i premiumklass.
                    På fastlandet hittar man allt, top notch och skräp.
                    Det går inte att generaliserar per produktionsland, vad som är bra och dåligt kvalité. Japan kanske är undantag för spön, rullar har vi ju diskuterad mycket.

Kommentera

Sorry, tog upp mycket som anteman redan skrev. Läste försent inlägget

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40