Miljövänliga jiggar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miljövänliga jiggar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej släpper nog inte helt men vissa fabrikat, piglet och framför allt pigster är dom absolut sämsta jag fiskat med pigster gick nog knappt två borrar i snitt innan dom var avslitna och kvar i vattnet ska prova z-man i år men blev snopen när ett 8-pack joggar är slut efter en timme då är det slit å släng de luxe
    lite svårt o förklara för ungarna att hälften ska kastas i sjön det är så ,,,,,

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
      Nej släpper nog inte helt men vissa fabrikat, piglet och framför allt pigster är dom absolut sämsta jag fiskat med pigster gick nog knappt två borrar i snitt innan dom var avslitna och kvar i vattnet ska prova z-man i år men blev snopen när ett 8-pack joggar är slut efter en timme då är det slit å släng de luxe
      lite svårt o förklara för ungarna att hälften ska kastas i sjön det är så ,,,,,
      Piglet är väl gjorda med mindre gifter. En nackdel kan ju vara sämre hållbarhet. Men nu spekulerar jag. Har bara fiskat abborre med dem, och då har de hållit. Men det kanske mest är för att de knappt fångat nån fisk

Kommentera

Det är en relevant fråga att ställa sig.

Det ser ut som att det mesta av plast som vi känner till det idag kommer att börja fasas ut.

I framtiden kanske dom tittar tillbaka på oss likadant som vi tittar tillbaka på folk för 100 år sedan som drack en blandning av bly och arsenik för att bota diverse sjukdommar eller för att få tillbaka håret uppe på huvudet.
        Jag har en liten huskursbok från tidigt 1900-tal med helt vansinniga och ibland rentav livsfarliga recept.

Men vi lagar våran mat i giftiga non-stick stekpannor och går lös med dessa nya ämnen som om det vore lika ofarligt som vatten, precis som dom gjorde på sin tid.

EU har börjat spåna i att förbjuda cirka 10 000 PFAS ämnen.
        PFAS-ämnen kallades förr för flourkarboner.
        Jag är inte så kunnig i saken men hur står det till med våra FC tafsar? Är våra tafsar en giftbomb med?

Ibland har man köpt jiggar som är alldeles våta, det kommer liksom i från själva plasten, är det ftalerna som gör plasten mjuk?
        Man har bara torkat av det på byxorna och kastat ut draget i vattnet.
        Hormonstörande och cancerframkallande alltså? aj aj aj

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
          Det är en relevant fråga att ställa sig.

Det ser ut som att det mesta av plast som vi känner till det idag kommer att börja fasas ut.

I framtiden kanske dom tittar tillbaka på oss likadant som vi tittar tillbaka på folk för 100 år sedan som drack en blandning av bly och arsenik för att bota diverse sjukdommar eller för att få tillbaka håret uppe på huvudet.
          Jag har en liten huskursbok från tidigt 1900-tal med helt vansinniga och ibland rentav livsfarliga recept.

Men vi lagar våran mat i giftiga non-stick stekpannor och går lös med dessa nya ämnen som om det vore lika ofarligt som vatten, precis som dom gjorde på sin tid.

EU har börjat spåna i att förbjuda cirka 10 000 PFAS ämnen.
          PFAS-ämnen kallades förr för flourkarboner.
          Jag är inte så kunnig i saken men hur står det till med våra FC tafsar? Är våra tafsar en giftbomb med?

Ibland har man köpt jiggar som är alldeles våta, det kommer liksom i från själva plasten, är det ftalerna som gör plasten mjuk?
          Man har bara torkat av det på byxorna och kastat ut draget i vattnet.
          Hormonstörande och cancerframkallande alltså? aj aj aj
          Jag kan bara instämma!
          Det vi håller på med våra "gummi"-beten (har nog inget traditionellt gummi att göra) och fc-tafsar är egentligen helt galet. Mycket är rent mode, t.ex. flourcarbonlinor, det finns nog inget annat än tro som bevis att de av någon anledning är bättre än nylon. Nu är i och för sig nylon inte heller bra, men på en skala mindre dåligt än fc då den senare är extremt stabil (pfas) och misstänkt cancerogen. Blysänken samma sak, de används nog betydlig mer frekvent än de borde. Jägarna förbjöd blyhagel i våtmark för decennier sedan och håller nu på att förbjuda bly helt. Vi med spö hand borde göra samma resa med våra giftiga material.

Kommentera

Nu vill jag inte vara flugan i varje fiskesnackares soppa här, men...

Inget är direkt miljövänligt om man verkligen tänker efter.

Fler stoltserar med ftalat-fria jiggar, men alla andra ämnen en jigg består av då?
            PFAS finns ÖVERALLT... även i dricksvattnet i kranen.
            FC är ju en miljöbomb av rang.
            Nylon är inte heller mycket bättre.
            Hur ser produktionen ut av dessa produkter? Vad använder man för kemikalier för att producera "miljövänliga" beten?
            Vattenrening, eller ser det ut som floderna i Bangladesh där man dumpar allt från textilindustrin rätt ut floderna?

Att Volfram (eller som folk tror att det heter Tungsten, visst är det coolt med engelska) skulle vara mer miljövänligt är ju också lite spännande.
            Volfram är en hårdare metall, den måste brytas och kräver mer energi att bearbeta än bly.
            Det är också lite intressant att skallar som är av volfram heter Tungsten, medan tafsar heter Volfram-tafs.

Sen har vi alla transporter, där ska vi inte ens börja titta...

Missförstå mig rätt här nu för allt i världen, eller häll upp en whiskey och feltolka efter eget bevåg, självklart ska vi tänka på miljön. Miljön är det viktigaste vi har. Men för att kunna det måste vi också ta och förstå helheten. Inte bara titta på vad vi har i draglådan och vad reklamen säger.

Senast ändrad av Mijni; 2024-05-20, 10:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
              - - -
              Att Volfram (eller som folk tror att det heter Tungsten, visst är det coolt med engelska) skulle vara mer miljövänligt är ju också lite spännande.
              Volfram är en hårdare metall, den måste brytas och kräver mer energi att bearbeta än bly.
              Det är också lite intressant att skallar som är av volfram heter Tungsten, medan tafsar heter Volfram-tafs.
              - - -
              "Tungsten" är ren svenska, medan "volfram" är tyska. Engelskan har lånat det från svenskan en gång i den moderna kemins barndom. Den svenske kemisten Scheele uptäckte grundämnet 1783.

Emellertid syftar "tungsten" i modern svenska på mineralet, medan "volfram" betecknar grundämnet.

Avd. Värdelöst vetande

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                Nu vill jag inte vara flugan i varje fiskesnackares soppa här, men...

Inget är direkt miljövänligt om man verkligen tänker efter.

Fler stoltserar med ftalat-fria jiggar, men alla andra ämnen en jigg består av då?
                PFAS finns ÖVERALLT... även i dricksvattnet i kranen.
                FC är ju en miljöbomb av rang.
                Nylon är inte heller mycket bättre.
                Hur ser produktionen ut av dessa produkter? Vad använder man för kemikalier för att producera "miljövänliga" beten?
                Vattenrening, eller ser det ut som floderna i Bangladesh där man dumpar allt från textilindustrin rätt ut floderna?

Sen har vi alla transporter, där ska vi inte ens börja titta...

Missförstå mig rätt här nu för allt i världen, eller häll upp en whiskey och feltolka efter eget bevåg, självklart ska vi tänka på miljön. Miljön är det viktigaste vi har. Men för att kunna det måste vi också ta och förstå helheten. Inte bara titta på vad vi har i draglådan och vad reklamen säger.
                Det är sant, det finns grader i helvetet, och vår hobby är nog relativt sval jämfört med de glödheta storpotäterna. Ska vi göra livscykelanalys på minsta metkrok så blir nog resultatet av vi ska sluta fiska, och sluta med det mesta.

Med det sagt så tycker jag ändå att vi har ett ansvar göra så miljösmarta val vi kan om vi måste köpa något nytt. Överväga behovet av nytt vs. begagnat, ställa frågor och krav på butikerna. Inte gömma sig bakom argumentet att någon är betydligt värre, så min lilla jigg med blyskalle spelar ingen roll. För det gör den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57