Ja en gängad butt-cap vore en bra start, Shimanos lösning till vissa dyrare spön är än elegantare men det blir några extra arbetsmoment vid tillverkningen så helt vanligt blir det nog inte ens framöver
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Balans, rulle-spö! Haspel
Collapse
X
-
Hej!
Återupplivar den här tråden i och med att frågan har med viktbalans mellan rulle och spö. Jag har precis köpt rullen Shimano Stella FJ 2500 som väger nätta 205 gram. Detta tillsammans med spöt Daiwa Prorex XR 7” 7-21g som väger ynka 104 gram.
I och med att jag ska jigga en del så vill jag gärna inte ha ett allt för framtungt spö. Jag tycker verkligen att jag valt ett riktigt lätt spö som skulle passa rullen, men ändå är det vad kombon är: framtung.
Jag kommer köra på den här setupen ändå och vara nöjd. Men är det bara som tycker det är lite svårt att para ihop spön med dessa väldigt lätta rullar som finns på marknaden nu för tiden? Utan att skapa en lite för framtung setup.
Kommentera
-
Hej,
I princip så har vi alla lika svårt att få balans i utrustningar med dagens ofta lätta rullar och (ibland långa) spön med korta delade handtag, skillnaden kan vara hur pass vi bryr oss om saken. Hade jag ditt set och absolut ville ha bättre balans så skulle jag inte byta rulle utan försöka ta bort aluminiumbutten genom att först värma den i kokande vatten för att om möjligt göra limmet mjukare och sedan försöka vrida bort den med en tejpad polygrip.
Därefter fylla klingan med t ex isoleringtejpad drop-shot bly så pass att det nyper lite när viktpaketet trycks in, antingen i klingan eller i alubuttens sannolikt hålade insida och pröva lite olika vikter innan jag åter sätter fast alubutten med snällt lim (så att man kan ta bort den på nytt om man så vill...)
Nog borde färre gram i butten rimligen göra mer nytta där än en 50 gram tyngre rulle? De 50 grammen kommer inte på helt rätt ställe utan alldeles för nära balanspunkten och dessutom, få av oss håller spöt med hela handen framför rullen...Senast ändrad av anteman; 2020-05-27, 17:44.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Danilo Visa inläggFiskar med ett Westin W4 10 fots spö. Min nya Daiwa rulle (Caldia 2500) är löjligt lätt i vikten och jag kan tycka att balansen blir något framtung. Har ännu inte fiskat med utrustning. Är det något man kommer reta sig på? Finns det något man kan göra åt saken? Är det vanligt eller något man föredrar med framvikt? Lurar lite på detta ifall jag borde leta efter annan rulle istället.. Gillar ju dock Daiwa-rullarna.
Flytta fram handen som du håller i spöt med lite längre framför rullen och känslan av att spöt är framtungt försvinner...
Old Firehand
Leif Engström
[FONT=Arial]Leif Engström med helt utlekt gädda på 14,6 kilo fångad i juni på en långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 512 (Perch/Yellow Belly) vid Mörkö, Trosa skärgård.[/FONT]
Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-27, 18:32.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggHej,
I princip så har vi alla lika svårt att få balans i utrustningar med dagens ofta lätta rullar och (ibland långa) spön med korta delade handtag, skillnaden kan vara hur pass vi bryr oss om saken. Hade jag ditt set och absolut ville ha bättre balans så skulle jag inte byta rulle utan försöka ta bort aluminiumbutten genom att först värma den i kokande vatten för att om möjligt göra limmet mjukare och sedan försöka vrida bort den med en tejpad polygrip.
Därefter fylla klingan med t ex isoleringtejpad drop-shot bly så pass att det nyper lite när viktpaketet trycks in, antingen i klingan eller i alubuttens sannolikt hålade insida och pröva lite olika vikter innan jag åter sätter fast alubutten med snällt lim (så att man kan ta bort den på nytt om man så vill...)
Nog borde färre gram i butten rimligen göra mer nytta där än en 50 gram tyngre rulle? De 50 grammen kommer inte på helt rätt ställe utan alldeles för nära balanspunkten och dessutom, få av oss håller spöt med hela handen framför rullen...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
Hej Danilo;
Flytta fram handen som du håller i spöt med lite längre framför rullen och känslan av att spöt är framtungt försvinner...
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av anteman; 2020-05-27, 20:39.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Calle94 Visa inläggHej!
Återupplivar den här tråden i och med att frågan har med viktbalans mellan rulle och spö. Jag har precis köpt rullen Shimano Stella FJ 2500 som väger nätta 205 gram. Detta tillsammans med spöt Daiwa Prorex XR 7” 7-21g som väger ynka 104 gram.
I och med att jag ska jigga en del så vill jag gärna inte ha ett allt för framtungt spö. Jag tycker verkligen att jag valt ett riktigt lätt spö som skulle passa rullen, men ändå är det vad kombon är: framtung.
Jag kommer köra på den här setupen ändå och vara nöjd. Men är det bara som tycker det är lite svårt att para ihop spön med dessa väldigt lätta rullar som finns på marknaden nu för tiden? Utan att skapa en lite för framtung setup.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
Var håller du handen när du mäter framtungt ?
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 418 svar
238 940 visningar
12 gillar