De där ser ut som vanliga spinnerbaits. Alltså en spinnare. Funkar väl bäst på bass. Tror inte det kommer blir någon hit i Sverige.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad blir årets "trend"?
Collapse
X
-
Det här är jiggspinnare:
Helt klart en växande trend.
Tokyo- eller Jika- Rig är grymt. JontaK och jag har änvänd det en längre tid nu, och det funkar grymt fint till abborre och gös. Det funkar tom på gädda med större jiggar.
Jag demade riggen förra helgen på "Allt för Sjön" med Z-man jiggar och Dittdrags TPE shad "Ribban". Flytande gummi som står ännu bättre i vilofasen. Framförallt då offset- kroken kan tas bättre. Säkerligen något som kommer ses oftare
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag var också där och kollade in samma rig. Han demonstrerade den i poolen. Köpte Z-man jiggar också. Ska bli spännande att testa. Hur fiskar du riggen? Teoretiskt sätt bör det gå att bara släpa riggen längs botten. Den lär inte fastna i något.
Jag vill fiska på djupet och avstånd där traditionell jiggfiske inte fungerar. Där linkontakten med jiggen är obefintlig.Senast ändrad av Laxen2; 2019-03-07, 19:47.
Kommentera
-
Den enklaste varianten är med fjäder ring i offset kroken. Päronsänke i fjäder ringen. Lekande eller knutar direkt i krokögla. Annars om jag vill ha lite avstånd till botten så har jag en stålwire direkt i kroköglat eller i fjäder ringen. På wiren trär jag på olika vikter. Ibland glaskula som sista. Böjer wireändan sen. VMC har färdiga sådana. Iaconelli visar på YT hur det ser ut.
Funkar både statiskt som ett förkortat ds-rig, som ett chebu-rig eller som ett bottenbounce- rig. I växtligheten som ett punch- rig. Mao väldigt universiellt
Tänk på att lagrar dina Z-man eller "Ribban" i egen låda, eller i påsen. Vanligt gummi smälter i kontakt med TPE.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Utter Visa inläggTokyo- eller Jika- Rig är grymt. JontaK och jag har änvänd det en längre tid nu, och det funkar grymt fint till abborre och gös.
Har faktiskt fungerat bra och är mångsidigt, en stor fördel för mig är att jag inte förlorar alls lika många beten som vid fiske med traditionell jiggskalle.
Så här ser min standardriggning ut numera.
Anledningen till användande av solid ring är att jag har med mig några tunnare tafsar i nylon eller fluorocarbon med öglor i båda ändarna vilka enkelt kan
fästas mellan ringen och vikten.
En trend?
Ja, kanske det.
Det är åtminstone ett effektivt sätt att fiska olika typer av mjukbeten av vitt skilda storlekar och typer. Dessutom ytterst smidigt att byta vikt efter behov.
- Gillar 2
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggJa, ganska många år sedan jag började använda liknande riggar.
Har faktiskt fungerat bra och är mångsidigt, en stor fördel för mig är att jag inte förlorar alls lika många beten som vid fiske med traditionell jiggskalle.
Så här ser min standardriggning ut numera.
Anledningen till användande av solid ring är att jag har med mig några tunnare tafsar i nylon eller fluorocarbon med öglor i båda ändarna vilka enkelt kan
fästas mellan ringen och vikten.
En trend?
Ja, kanske det.
Det är åtminstone ett effektivt sätt att fiska olika typer av mjukbeten av vitt skilda storlekar och typer. Dessutom ytterst smidigt att byta vikt efter behov.
Kommentera
-
Skillnaden till linkhead/chebu är i den riggningen med bara päronsänket inte så stort. Möjligen lättare att byta vikt, den rör sig något annorlunda pga lägre tyngpunkt och lekandets position, och lite mera avstånd till botten vid vanlig intagning (marginalt bara).
Större skillnad när du har en tråd emellan. Du kan ha en variation olika vikter och kombination med glaspärlor
(visuell skillnad samt klack- ljudet som vid T/C), och du kan presentera den statiskt i given höjd som ett DS rig.
Det går förstås att rigga även med en fc-eller monobit och DS vikt. Men för det första upplever jag trådvarianten som känsligare. Och för det andra mera trasselfri vid utkastet.
Riggen är ingen sensationell nyuppfinning. Snarare en variant av de ovan nämnda. Och viktigast: den funkar jävligt bra!
Just att jag får lite avstånd från bottnet gör att jag upplever jag får och krokar gösar bättre. Speciellt då jag fiskar med offset där jag tyckte att jag krokar speciellt gös sämre än med jigg eller enkelkrok på chebuSenast ändrad av Utter; 2019-03-07, 23:22.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar