Hur kan jag hitta hå i båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur kan jag hitta hå i båten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur kan jag hitta hå i båten?

Hej på er!
    Jag har en båt och den läcker in vatten. Båten är dubbel bottna. Vet ni hur kan jag hitta hål sprickor?
    Här ser den ut.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av jiggare; 2019-01-30, 21:18.

Beroende på hur stor läckaget är så kan det ju vara så enkelt att Du tar upp båten på land med vatten inuti och kollar var det rinner ut igen för det bör ju vara samma hål som leder in vatten när den är i sjön, men är det endast små mängder = litet läckage så funkar inte denna metod, då blir det att leta noggrant och det är ett tråk göra ;-(
    Första åtgärd oavsett är ju att kolla alla befintliga genomföringar och täta om dem med Sikaflex 291 alltså dyvika, ev givare och andra skruvhål under vattenlinjen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Beroende på hur stor läckaget är så kan det ju vara så enkelt att Du tar upp båten på land med vatten inuti och kollar var det rinner ut igen för det bör ju vara samma hål som leder in vatten när den är i sjön, men är det endast små mängder = litet läckage så funkar inte denna metod, då blir det att leta noggrant och det är ett tråk göra ;-(
      Första åtgärd oavsett är ju att kolla alla befintliga genomföringar och täta om dem med Sikaflex 291 alltså dyvika, ev givare och andra skruvhål under vattenlinjen.
      Tack för ditt svar, vatten kommer rejäl mycket om den är tung belastning. Den är en dubbelbottnad båt så när vi är fler i båten då kommer in vatten snabbare. Ska jag borra ett hål från insida och fylla på vetten eller bara fylla på utan borrning?

Kommentera

Om det bara läcker när Ni är många så sitter läckan högt sannolikt längs vattenlinjen eller strax över då detta hamnar ovan vatten med bara lätt belastning, och troligen ifrån midskepps och förut av samma orsak.

Kolla noga i de områdena efter skador eller sprickor, är båten målad så kan det dölja skadan så fundera på att ta bort färgen om målad.

Börja enkelt och fyll vatten inuti båten och se om det rinner ner i dubbelskrovet om så har Du hittat en läcka till som måste fixas, om inte det funkar så montera en mindre inspektionslucka som Du kan fylla vatten i och fram över använda för att torka ur dubbelskrovet under vintern genom att öppna den då det är positivt av flera orsaker så montera en sådan iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
        2 svar
        2 602 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40