Hur organiserar ni era beten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur organiserar ni era beten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur organiserar ni era beten?

Jag började fiska i höstas och har nu samlat på mig en hel del beten. Säkert inte ens i närheten av en del gamla rävar här på forumet dock
    Jag har en skrylla från biltema där jag har betesaskar med drag. Det är en med spinnare, en med mindre softbaits, en med jerkbaits, en med wobbler och en med tillbehör(krokar, beteslås, ringar osv) och dropshotriggar. Sen har jag även två hinkar där en har favoritwobblers och jerkbaits, samt en med större gummibeten.

Men det börjar bli fullt så jag önskar tips på hur man bättre organiserar sitt "innehav". Tanken är att allt ska vara lättåtkomligt, men ändå ha rena ytor i båten.
    Bör nämnas att jag fiskar mest från båt och har prylarna i båten under säsongen. Båten trailas och står antingen i garaget eller under kapell på tomten när den inte används.

Fiskar jag från land så har jag en sekundärrigg med en ryggsäck som innehåller en välsorterad draglåda, teleskopspö, och en teleskophåv. Men här har jag koll på organisationen

Jadu jag undrar detsamma. Många hävdar att man inte ska ha med sig för mycket beten ut på sjön, och att det är Bättre att fokusera på färre och lära sig dom bättre. Jag säger tvärtom,, eller gör tvärtom. Jag har med mig en Arsenal av beten varje pass. Vill inte stå där utan det polaren fiskar med och får fisk.
    Jag har väl inget att komma med vad gäller tips, men följer med stort intresse.

PS. Större genomskinliga plastbackar med täta lock, en för hårda beten, en för mjuka. Där du kan lägga betesboxarna i?

Kommentera

Abborreväskan innehåller 3 beteslådor med med fack på båda sidor 1 låda med skallar några påsar, ekolod, liten plånbok med tillbehör minnkota kontrollen, mm

Kommentera

Såhär när allt ligger ute

Kommentera

Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
          Jag började fiska i höstas och har nu samlat på mig en hel del beten. Säkert inte ens i närheten av en del gamla rävar här på forumet dock
          Jag har en skrylla från biltema där jag har betesaskar med drag. Det är en med spinnare, en med mindre softbaits, en med jerkbaits, en med wobbler och en med tillbehör(krokar, beteslås, ringar osv) och dropshotriggar. Sen har jag även två hinkar där en har favoritwobblers och jerkbaits, samt en med större gummibeten.

Men det börjar bli fullt så jag önskar tips på hur man bättre organiserar sitt "innehav". Tanken är att allt ska vara lättåtkomligt, men ändå ha rena ytor i båten.
          Bör nämnas att jag fiskar mest från båt och har prylarna i båten under säsongen. Båten trailas och står antingen i garaget eller under kapell på tomten när den inte används.

Fiskar jag från land så har jag en sekundärrigg med en ryggsäck som innehåller en välsorterad draglåda, teleskopspö, och en teleskophåv. Men här har jag koll på organisationen
          22:34 Häng dina stora wobbler och jerkbaits på insidan av en kylbox.
          Jag har mina stora jerkbaits och wobbler (Bomber 17A och 17J, Cisco Kid 1800, Rapala Magnum, Teddy Baits, Saida, Suick Thrillers, Swim Whizz, Westins Jätte m.fl.) hängande på insidan av en kylbox med bärhandtag. Fördelarna med att ha wobblerna hängande i en kylbox är flera. Dels så får bättre överblick och kan snabbt byta bete. Dels så torkar wobblerna lättare och krokarna rostar inte så fort. Förr köpte jag dessa kylboxar både hos ICA och Coop. De kostade cirka 100 kronor/st. och fanns i olika färger. Säkerligen går de att få tag på någonstans idag också.

Old Firehand

Leif Engström

Ps. Att ha sina Gäddbeten hängande på insidan av en kylbox lärde jag mig av Gädd- och Muskiefiskaren Babe Winkelman i Leech Lake, Minnesota då vi tävlade inför Match Fishing och amerikansk TV...https://www.youtube.com/watch?v=H8v9lNm-HaI .... _Fortsätter du kan du se många bra fiskefilmer här...Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-30, 16:17.

Kommentera

Nåt annat som jag tycker funkar bra för större beten, förutsatt att man fiskar från båt, är att man köper en rejäl billig plasthink(det blir en hink, i min värld är en pyts eller spann gjord av metall) på t.ex. Biltema och borrar hål längs kanten. Borra gärna några hål i botten också så rinner regn/stänkvatten lätt ut. Jag kör den metoden på större gäddbeten och havsfiskepilkar. Blir betydligt billigare än köpesbeteshink för några hundringar.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

22. Häng dina stora wobbler och jerkbaits på insidan av en kylbox.
              Jag har mina stora jerkbaits och wobbler (Bomber 17A och 17J, Cisco Kid 1800, Rapala Magnum, Teddy Baits, Saida, Suick Thrillers, Swim Whizz, Westins Jätte m.fl.) hängande på insidan av en kylbox med bärhandtag. Fördelarna med att ha wobblerna hängande i en kylbox är flera. Dels så får bättre överblick och kan snabbt byta bete. Dels så torkar wobblerna lättare och krokarna rostar inte så fort. Förr köpte jag dessa kylboxar både hos ICA och Coop. De kostade cirka 100 kronor/st. och fanns i olika färger. Säkerligen går de att få tag på någonstans idag också.

Old Firehand
              Leif Engström
              Det är samma funktion som beteshinkarna.

Kommentera

jag har bara ett enda ord för min organisering av betena....kaos....inget annat...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg

Det är samma funktion som beteshinkarna.
                  Nja inte riktigt, OFs beten är regnskyddade och hans drag fryser aldrig...

Kommentera

Tro på dina drag, då behöver du endast 5 st med och dom kan man nästan ha i fickan
                    skitfiske på dig
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar