Avliva Gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avliva Gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Seriöst...

Det handlar väl enbart om sunt förnuft!? Sorgligt nog finns det en del "sportfiskare" som har total avsaknad av det!!

En fisk, (gädda/aborre/mört/lax eller va det nu kan vara), som är rejält skadad. Exempelvis ymmnig blödning från gälarna bör väl avlivas för att minimera lidandet. Om man nu laga till fisken, och bjuder hem morsan på middag så bli ju även hon glad..

Det ska ju inte överdrivas åt något håll.. Jag släpper också tillbaka fisk som bara ha mindre skadade gälbågar.. Men är det rejät söndertrasat så blir det matfisk..

Bara på mitt senaste jerkpass, så stötte jag på en "färsk" snipa som låg på botten i en lervik.. Ut från gällocket stack det en gälbåge.. Om det är orsaken till döden kan ju inte jag gå i ed på..(kanske skulle ha lämmnat in den till rättsmedicin )

För ca en månad sen fick min fiske polare ett bottennapp, som visade sig vara en gädda.
    Huvudet motsvarande en 7+are Men fisken vägde ca 2 kilo.. Vid avkrokning såg vi att gälarna var rejält skadade på ena sidan. (gammal skada) Om avmagringen berodde på svårigheter att ta upp syre och orka jaga byten, eller om det berodde på någon annan sjukdom kan jag inte heller svara på..

10 4 över och ut.. det var mitt sista inlägg i denna tråden..

Snälla kom inte med några löjliga komentare typ: "hur vet du att huvudet motsvarade en 7+are" Huvudet var groteskt jämtemot kroppen....
    Senast ändrad av Abelsson; 2006-11-16, 22:00.
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Bästa sättet att avliva gädda är genom bong med "mini brännbollsträ" Viktigt att slå med koncentration klockren träff vid första slaget... garanterat medvetslös. Någon bonk efter för att garantera döden kan behövas...Det viktigaste är att om man ska döda, vilket jag inte gillar, är att slå med precision med första slaget, klockren bonk vid nacken/bakhuvudet...Inte för lång bakåt, på köttet utan baksidan av huvudet...Omedelbar medvetslöshet..

Kommentera

Gå in på en firma som gör hydraulslangar och fråga efter en 30-40 cm spillbit med ca 30-35 mm yttermått. Det är bara att känna sig fram till bästa dimensionen. Ett par bestämda slag strax bakom ögonen så är det klart. Garanterat blixtsnabb avlivning utan att fisken ser helt mosad ut efteråt. Dra en gälbåge eller två omedelbart för att bloda ur fisken för bästa kvalitet på din matfisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Simonb
          varför i helvete ska du döda en stor gädda???, låt den simma istället, du fiskar väl för att det är roligt och inte för att du MÅSTE ha mat ? men att ta upp nån mindre gädda ibland för matfisk, de går bra!, men vist var och en gör som man vill, men det rekomenderas att släppa till baka fisken, om du vill fortätta fiska gädda om sisådär 10-15 år

men vist ska du döda den, hur svårt kan det vara att bonka en gädda??, bara att slå den i huvudet med någontingen om de nu ska behövas.
          Om du läser ovanför några inlägg så ser du att han menar om fisken är skadad och måste avlivas!, det är så sjukt tråkigt att se sånna inlägg, det blir bara fler och fler på FS nu för tiden!

Kommentera

Ursprungligen postat av ohlstedt
            Oj vilken debatt det blev det var ju inte meningen, Det var nån som undrade om syftet med min fråga var att skapa debatt men det var det verkligen inte jag bara undrade eftersom jag inte är nån rutinerad fiskare, fick min första större gädda i sommras och hade lite problem att avliva den och gjorde bort mig lite också för den delen,
            Visst kan jag släppa tillbaka fiskar, särskilt gäddor för jag vet ännu inget delikat recept på gädda=) men den här fisken som jag fångade med en spinnare hade svalt spinnaren så långt så jag skulle nog ha skadat fisken mer om jag försökte kroka av den. spinnaren fick jag bort när jag ränsade sisken den satt strax neranför gälarna, nästa gång jag fiskar gädda så ska jag vara bättre uttrustad med ex en avkrokare, som sakt är ganska nybörjare.

Men ni undrar förståss hur jag fick ihjäl gäddan och varför jag gjorde bort mig,

Jag vågade vid det tillfället inte sätta kniven i gäddan, utan jag ville slå den i huvet med nått hårt, men jag var inte förberedd på en sån stor fisk så vad skulle jag slå med? det var i en liten roddbåt så jag hittade ju ingen sten, men sen kom jag på att jag hade ju stålhätta på gummistövlarna så jag tog av mig stöveln och gräppade den i högerhanden och slog den fler talet gånger, men till saken hör att jag inte är så himla träffsäker, bredvid gäddan låg mitt fina spö som jag i all hast och kraft slog av spötoppen på
            men men mamma blev glad för gäddan iaf.

men nästa gång jag ska avliva en gädda så tar jag nog till kniven om man skär av nacken på fisken så borde den dö på en sekund...

Alla är vi nybörjare i början...

ASG!!! underbar story!!! skit i kniven och köp en bra preast istället. med en bra bonk slår man en gädda med häpnad. jag tillhör dom som faktiskt då och då tar hem ett par gäddor och käkar (har gjort det i hela mitt liv), vilket innebär att bonka lite då och då. visst fan har man råkat ut för gäddor som man helst skulle släppa tillbaks, men som svalt hela betet eller lyckats göra illa sig riktigt mycket. då är det bara att bonka och ta hem, blir goda gäddbullar.
            achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
            \m/

Kommentera

Det hände sig vid den tiden att jag var tillsammans med ett gäng met- och spinnentusiaster av yngre årgång vid en tjärn vilken innehöll abborre och gädda. Abborren påstods vara grov och gäddorna hyfsat stora. Gäddvikter upp mot 7 kg var noterade men storlekar därutöver föreföll inte finnas. Abborrarna påstods vara samlade på en mycket liten yta men vi fick en god information av guiden och jag hade inga problem att finna stället. Jag hade viss framgång och försökte få dit de övriga men de skulle bara fiska gädda.
              Eftermiddagen bytte jag till gäddfiske. De övriga samlades runt abborrhålet och jag traskade sakta runt sjön. En Hagfors-grabb i nedre tonåren vägrade meta abborrarna han skulle ta dem på en Rapala original. Han fick ingen och även övriga fiskare hade dåligt resultat. Någon halvtimme senare vägrar abborrarna helt att nappa.
              Det var då några minuter senare som Hagförsaren får HUGG! Han har tunn lina ingen tafs och storfisk på gång. Jag befann mig på andra sidan tjärnen men grabbens batalj skildrades på ljudlig värmländska så jag hade inga problem att följa alla faser och fasor.
              Värst blev det när gäddan skulle upp ur vattnet. Ingen håv ansågs hålla måttet, så grabben slängde sig i spat och kopplade en flygadende mara på gäddstackarn och skickade den upp på land där kampen övergick till parterrbrottning enligt modellen Catch as Catch Can!
              Grabben kopplade en halvnelson på gäddan dock utan att lyckas få den att ge sig. I det det läget satte han sig över fisken, greppade runt gälarna och klämde åt för hela Värmland! Den strypningen pallade inte gäddan. Gäddan var inte speciellt stor, ca 5,5 kg på billig våg, tämligen alldaglig för tjärnen enligt guiden men avlivningssättet var nytt.

Har du alltså brottarkunskaper och händer som dasslock kan du pröva att strypa storgäddorna. Själv har jag en egentillverkad träklubba med noga utprovat och profilerat grepp.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har en egenhändigt svarvad priest i aluminium. Bra grepp bara att sopa till mellan ögonen. Och nej jag förespråkar inte c&r längre. får man ca 15 st på en dag med snittvikt på ca 5 kg finns det ganska gott om dem. Och ett sånt bestånd utgör ett faktiskt hot mot den naturliga öringstam som också finns i området!

Kommentera

Blablablablabla.... Att ni orkar snacka SÅ mycket skräp, killen som startade tråden ville ju bara veta HUR ni bonkar era gäddor. Inte varför eller varför inte. Lägg upp en ny tråd där man kan tjafsa om den saken.

Alltså, till saken. Själv gör jag numera liksom som Erik Walmann: sänk hela bladet på morakniven ner genom hjärnan på firren. Den sprattlar i ca 5 sek och är därefter stendöd. Punkt slut. Tidigare gjorde jag som RM och Scanner; allt från kaffetermos till åra till öskar mm. men resultatet var inte lika kvickt och definitivt som kniven-genom-hjärnan -tricket.

Skitfiske,
                  BörjeB

Kommentera

Ursprungligen postat av ohlstedt
                    men nästa gång jag ska avliva en gädda så tar jag nog till kniven om man skär av nacken på fisken så borde den dö på en sekund...

Alla är vi nybörjare i början...
                    Jättekul att du börjat fiska och fått din första större fisk, kul! Och att du vill veta hur du ska göra nästa gång.
                    Dock skriver du nu att du ska skära nacken av den. I denna tråd har du fått säkert 10 tips om hur du ska göra, och till slut så hittar du på ett eget. Kan med bestämdhet säga att skära med morakniv i nacken är ett av de sämsta sätten. Det bästa är en tung påk/gren, vad som helst. Håll den hårt i vänsterhanden och sedan slå 4-5 hårda slag ovanför ögonen.

För att undivika att döda i onödan (förstår på dig att du helst skulle vilja släppa mestadels av fisken om det går), skaffa bra catch&releasekit.
                    Titta på min kompis Rixmans sida: www.rixman.se -->artiklar-->c&rskolan!

Skitfiske

Mvh Olof

Kommentera

Hur svårt kan de va? Stick en kniv i skallen el slå den i skallen!? El så kan du ju alltid ta tag i stjärten och slå gäddan mot vattenytan! Då gör ytspäningen att det bildas ett sug som tar dö på den.

Men alltid bäst att låta den simma vidare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                      6 svar
                      10 326 visningar
                      19 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57