Avliva Gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avliva Gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=janke]
    Ursprungligen postat av Fishcraft
    Vad är syftet med Ert sportfiske ? Att komma ut i naturen, spänningen att få en rejäl fisk , kampen , kompisar , m.m Eller är det att döda och äta fisk. Vad är syftet : att fisken skall få komma tillbaka med så minimala skador eller......
    Det kan inte vara möjligt att någon människa 2006 vill äta en gädda som är över 5-6 kg. En gädda äter sorkar,snok,grodor,andungar, i princip allt som kommer i dess väg. I bland skiter det sig och gäddan blir skadad så pass att dess chanser att överleva är små slå ihjäl den med en riktig kniv riktad i nacken. En mindre yxa funkar ju för riktigt stora gäddor. Om nu syftet är att fisken igentligen skulle släppas tillbaka i sitt rätta element så är det ett misslyckande att döda fisken. Kanske borde det ge en viss eftertänksamhet hur du skall göra nästa gång för att det inte skall hända.
    Att ikläda sig en gädda är svårt men vi människor klarar sig helt ok med en lunga, en njure , osv finns tusentals människor som lever så. En till två gälbågar borde inte vara kritiskt för en Gädda. Som ni förstår så skulle jag aldrig äta gädda av hälsoskäl en riktig giftbomb i och med den är högst upp näringskedjan och äter i princip alla och allt som finns i vattnet. Kan ju liknas vid att äta grävling.....När det riktigt går helvete med en gädda och jag måste döda den så ger jag bort den till grannen, han verkar äta vad fan som helst.
    Kanske ändå det viktigaste är bevara våra fiskar och ett bra bestånd det finns i princip ingen fisk som behöver beskattas för att den är övertalig.

Haha,Dem flesta anser att kräftor är en delikatess!Utgår ifrån att du inte är en av dem!
    Ang.din Jämförelse med människor är ju patetisk,vi har ju läkare att ta till hjälp,Tror inte att vi hade klarat oss någon längre tid här på jorden utan mediciner,läkare,sjukhus,etc...Vi är en vek art
    Som sagt,inte fan vill man bonka en stor gädda,Ingen liten heller för den delen(dem skall ju bli stora en dag oxå!),men ibland är olyckan framme

Har ett ex.iofs handlar det om havsöring,men ändå.
    Fick en gång en öring på ca:2,5 kg.När jag återutsatte den var den så pigg att jag knappast kunde hålla den(Inga synliga skador),fisken pilade iväg,å allt var frid och fröjd.Stax efter hade jag ytterligare en kontakt på stället,så jag startade om båten för att göra en ny drift ca:10min senare.
    När jag kommer in på området igen(djupet är 1,5-2m) så får jag se min återutsatta öring ligga livlös på botten? Efter mycket pul med håven och en blöt arm får jag upp fisken som är stendöd,knackar den i huvudet,men den visar inget livstecken överhuvud taget!

Detta är väl ett bevis att vi inte vet vad som händer när vi lämnat området!

Nu har jag sagt vad jag tycker ifrågan,jag med..men tänker fortsätta å risa folk som sätter tebax fisk som blöder ymnit från gälarna..

Det är mänskligt att fela,men man kan begränsa sitt felande...
    Måste vara otydlig i mitt budskap om nu människan är en vek art så är det uppsendeväckande att vi inte dör av en punkterad lunga eller att en njure slutar fungera. Din jmf med Kräftor haltar ... Kräftor skall då jmf med djur högst upp i näringskedjan eller har jag missat något. Kräftor äter alltså gädda.
    Det är en stor nyhet för många av oss ......Patetisk får stå för dig.
    Vidhåller att syftet inte är att slå ihjäl fisk med våran hobby och det skulle kännas mer meningsfullt att diskutera hur vi på minsta sätt skadar fångad fisk.
    Har släppt till baka många öringar uppenbart finns det inga garantier att dom överlever men jag borde ha sätt någon tycks det väl.Öringen går ju oftast grunt.Tror att vi är överens i det mesta jag skriver ju att om fisken är svårt skadad så finns det ingen utväg.
    Då får grannen rycka in

Kommentera

[QUOTE=Fishcraft][QUOTE=janke]

Måste vara otydlig i mitt budskap om nu människan är en vek art så är det uppsendeväckande att vi inte dör av en punkterad lunga eller att en njure slutar fungera.

Är rätt säker på at majoriteten inte skulle klara sig utan SJUKVÅRD!! Men visst, de kanske är möjligt at boka in fisk för dialys en gång i veckan??

Tycker faktist hela diskussionen och jämnförelsen fisk/människa är rätt löjlig..
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Nu orkar jag inte mer, vill belysa syftet med vårt sportfiske döda-äta kontra spänning-naturupplevels-kompisar och om vi bedriver sportfiske för att döda - äta så är tråden befogad. Sen kommer vi in på Sjukvård m.m. Det finns ingen människa som går på dialys med EN väl fungerande njure. Eller har respirator med en lunga osv. Det är ingen jmf mellan djur och människor i mer än att det finns organ i kroppen som med minskad funktion/kapacitet ändå klarar av ge organismen ett anstädnigt liv (gäller människor alltså)

Kommentera

eller hur !
          orka disskutera vidare när man inte kommer något vart.
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
            eller hur !
            orka disskutera vidare när man inte kommer något vart.
            Yes ,Jimmiee nu skiter vi det här !

Kommentera

Säger så här. Tycker att dom stora ska tillbaka men om den är så pass skadad att man inget kan göra så slå den i skallen med en priest,påk eller grov elkabel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson
                WORD!! Kunde fan inte ha skrivit det bättre själv om jag så hadde ängnat hela eftermiddagen till det..

Visst ett fåtal kanske överlever, men med ett handikapp resten av sitt liv..

Ett fåtal överlever men med handikapp för resten av sina liv??? Påminner mig om en tråkigt världskrig som var nummer två i ordningen där man resnonerade på samma sätt med människor.....Jag föredrar att låta även handikappade gäddor leva. Kanske vi borde göra mer för att göra livet lättare för våra stackars handikappade gäddor i landet....;-) Förslag någon?
                <*)))>< <*)))>< <*)))><
                Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Oj vilken debatt det blev det var ju inte meningen, Det var nån som undrade om syftet med min fråga var att skapa debatt men det var det verkligen inte jag bara undrade eftersom jag inte är nån rutinerad fiskare, fick min första större gädda i sommras och hade lite problem att avliva den och gjorde bort mig lite också för den delen,
                  Visst kan jag släppa tillbaka fiskar, särskilt gäddor för jag vet ännu inget delikat recept på gädda=) men den här fisken som jag fångade med en spinnare hade svalt spinnaren så långt så jag skulle nog ha skadat fisken mer om jag försökte kroka av den. spinnaren fick jag bort när jag ränsade sisken den satt strax neranför gälarna, nästa gång jag fiskar gädda så ska jag vara bättre uttrustad med ex en avkrokare, som sakt är ganska nybörjare.

Men ni undrar förståss hur jag fick ihjäl gäddan och varför jag gjorde bort mig,

Jag vågade vid det tillfället inte sätta kniven i gäddan, utan jag ville slå den i huvet med nått hårt, men jag var inte förberedd på en sån stor fisk så vad skulle jag slå med? det var i en liten roddbåt så jag hittade ju ingen sten, men sen kom jag på att jag hade ju stålhätta på gummistövlarna så jag tog av mig stöveln och gräppade den i högerhanden och slog den fler talet gånger, men till saken hör att jag inte är så himla träffsäker, bredvid gäddan låg mitt fina spö som jag i all hast och kraft slog av spötoppen på
                  men men mamma blev glad för gäddan iaf.

men nästa gång jag ska avliva en gädda så tar jag nog till kniven om man skär av nacken på fisken så borde den dö på en sekund...

Alla är vi nybörjare i början...
                  sjuksköterskestudent från västerås

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitfiskaren
                    Ett fåtal överlever men med handikapp för resten av sina liv??? Påminner mig om en tråkigt världskrig som var nummer två i ordningen där man resnonerade på samma sätt med människor.....Jag föredrar att låta även handikappade gäddor leva. Kanske vi borde göra mer för att göra livet lättare för våra stackars handikappade gäddor i landet....;-) Förslag någon?
                    Hehe, jag måste bara ge dig en eloge. Jag drog exakt samma parallell innan mitt första inlägg i denna tråden men förväntade mig att bli lynchad, så jag hoppade över att skriva det, vi får väl se vad som händer.

MVH Tomas

Kommentera

Ursprungligen postat av Tombelu
                      Hehe, jag måste bara ge dig en eloge. Jag drog exakt samma parallell innan mitt första inlägg i denna tråden men förväntade mig att bli lynchad, så jag hoppade över att skriva det, vi får väl se vad som händer.

MVH Tomas

Lynchad....hahaha! Sitter och väntar på att tvättmaskinen ska bli klar och kunde inte låta bli att sticka ut hakan "lite". Självklart var mitt inlägg med glimten i ögat!
                      <*)))>< <*)))>< <*)))><
                      Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 420 svar
                      239 048 visningar
                      12 gillar