Avliva Gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avliva Gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Frågan gällde hur man avlivar en stor gädda och inte något annat.

Off topic:
    För mig har problemet med sena mothugg vid mete resulterat i svald krok och knappast att kroken sitter i gälbågen.
    Det är betydligt mer oroande angående ifall gäddan klarar sig efter en sån operation tycker jag.
    Ola

Kommentera

Runt 5kg så går det bra att knäcka nacken på gäddan :> Handflata under käken och tryck till. Tror jag är bland det effektivaste.. Har ju sett div "fiskeproffs" slå gäddor i huvet utan att de dör.. SLÅ HÅRT SOM FAAN isf

Sen är det klart att de större bör gå tillbaka.. lr var det nån som nämt det redan? :>

Vill ibland ta upp nån på mellan 3-5kg för att göra paté på, då funkar nacken bra..

Kommentera

Har hört att dynamit ska vara effektivt i avlivningssyfte då får man gäddan rensad, urtagen och kanske tillagad på en och samma gång. Ett tips är att ta upp fisken på land om man är rädd om båten

Kommentera

Ursprungligen postat av DaskeN
          Ja men om man får en gädda som kanske är så skadad så avlivning behövs så kan det ju behövas. Kanske var det han syftade på?...

bästa sättet är helt klart bonk!. absolut inte "kniv i nacken" som många kör. Då lider gäddan i några minuter...
          Ikke kniv i nakken ??? Er det forsket på at gjedde lever i mange minutter etter stikket ??
          De jeg har måtte ta livet av har jeg tatt med kniv og de er døde med en gang kniven er langt nok nede i hode på fisken
          Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
            janke,jag har aldrigt slitit av några gälbågar..
            men om jag fångat några med avslitna gälbågar då innebär de att fisken har klarat sig?

mvh
            Hallo Jimmie.
            Nä ,Jag tror inte att du har gjort det,heller..

Säger bara att dem som gjort det inte har tänkt speciellt klokt!
            En gädda som är skadefri har ju bättre möjligheter att klara sig,eller hur..
            Jag menar det finns gott om djur i vår natur som har skadats och överlevt,tex i trafiken..Men inte tror jag att dem har så bra förut sättningar i fortsättningen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson
              WORD!! Kunde fan inte ha skrivit det bättre själv om jag så hadde ängnat hela eftermiddagen till det..

Att släppa tillbaka gäddor med söndertrasade gälbågar är i mina ögon djurplågeri, och mycket värrre än att klubba dom.. Visst ett fåtal kanske överlever, men med ett handikapp resten av sitt liv..
              Skönt att det är någon som tycker som jag! TACK!

Och till er som tycker att jag är blödig och bör sluta fiska,så är det helt fel.
              Det är ni som plågar fisken som skall ta en funderare på vad ni håller på med!
              Tack för ordet..

Kommentera

Vad är syftet med Ert sportfiske ? Att komma ut i naturen, spänningen att få en rejäl fisk , kampen , kompisar , m.m Eller är det att döda och äta fisk. Vad är syftet : att fisken skall få komma tillbaka med så minimala skador eller......
                Det kan inte vara möjligt att någon människa 2006 vill äta en gädda som är över 5-6 kg. En gädda äter sorkar,snok,grodor,andungar, i princip allt som kommer i dess väg. I bland skiter det sig och gäddan blir skadad så pass att dess chanser att överleva är små slå ihjäl den med en riktig kniv riktad i nacken. En mindre yxa funkar ju för riktigt stora gäddor. Om nu syftet är att fisken igentligen skulle släppas tillbaka i sitt rätta element så är det ett misslyckande att döda fisken. Kanske borde det ge en viss eftertänksamhet hur du skall göra nästa gång för att det inte skall hända.
                Att ikläda sig en gädda är svårt men vi människor klarar sig helt ok med en lunga, en njure , osv finns tusentals människor som lever så. En till två gälbågar borde inte vara kritiskt för en Gädda. Som ni förstår så skulle jag aldrig äta gädda av hälsoskäl en riktig giftbomb i och med den är högst upp näringskedjan och äter i princip alla och allt som finns i vattnet. Kan ju liknas vid att äta grävling.....När det riktigt går helvete med en gädda och jag måste döda den så ger jag bort den till grannen, han verkar äta vad fan som helst.
                Kanske ändå det viktigaste är bevara våra fiskar och ett bra bestånd det finns i princip ingen fisk som behöver beskattas för att den är övertalig.

Kom igen och lämna Neandertal stadiumet.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
                  klart att de verktygen löser det jimmiee, men var jag refererar till är redan avslitna gälbågar. Vid t.ex. gösmete eller lättare gäddmete med endast en trekrok eller ismete med dito händer det ibland att denna sätter sig i en gälbåge, detta klarar den inte utan går av om gäddan kämpar väl, och kroken fäster i ngt annat eller sitter kvar i den avslitna gälbågen.
                  Jag har svårt att tro att detta inte händer dig ibland om du fiskar mycket gädda, dock är det väl skillnad på en wobbler, tvåkrokstackel eller dyl som har fler krokar, fäster även den andra kroken i munnen brukar det inte vara ngt problem.

jag förstår att bågarna går av när du fiskar dan. Jag har sett dina mothugg

Kommentera

[QUOTE=Fishcraft]Vad är syftet med Ert sportfiske ? Att komma ut i naturen, spänningen att få en rejäl fisk , kampen , kompisar , m.m Eller är det att döda och äta fisk. Vad är syftet : att fisken skall få komma tillbaka med så minimala skador eller......
                    Det kan inte vara möjligt att någon människa 2006 vill äta en gädda som är över 5-6 kg. En gädda äter sorkar,snok,grodor,andungar, i princip allt som kommer i dess väg. I bland skiter det sig och gäddan blir skadad så pass att dess chanser att överleva är små slå ihjäl den med en riktig kniv riktad i nacken. En mindre yxa funkar ju för riktigt stora gäddor. Om nu syftet är att fisken igentligen skulle släppas tillbaka i sitt rätta element så är det ett misslyckande att döda fisken. Kanske borde det ge en viss eftertänksamhet hur du skall göra nästa gång för att det inte skall hända.
                    Att ikläda sig en gädda är svårt men vi människor klarar sig helt ok med en lunga, en njure , osv finns tusentals människor som lever så. En till två gälbågar borde inte vara kritiskt för en Gädda. Som ni förstår så skulle jag aldrig äta gädda av hälsoskäl en riktig giftbomb i och med den är högst upp näringskedjan och äter i princip alla och allt som finns i vattnet. Kan ju liknas vid att äta grävling.....När det riktigt går helvete med en gädda och jag måste döda den så ger jag bort den till grannen, han verkar äta vad fan som helst.
                    Kanske ändå det viktigaste är bevara våra fiskar och ett bra bestånd det finns i princip ingen fisk som behöver beskattas för att den är övertalig.

Haha,Dem flesta anser att kräftor är en delikatess!Utgår ifrån att du inte är en av dem!
                    Ang.din Jämförelse med människor är ju patetisk,vi har ju läkare att ta till hjälp,Tror inte att vi hade klarat oss någon längre tid här på jorden utan mediciner,läkare,sjukhus,etc...Vi är en vek art
                    Som sagt,inte fan vill man bonka en stor gädda,Ingen liten heller för den delen(dem skall ju bli stora en dag oxå!),men ibland är olyckan framme

Har ett ex.iofs handlar det om havsöring,men ändå.
                    Fick en gång en öring på ca:2,5 kg.När jag återutsatte den var den så pigg att jag knappast kunde hålla den(Inga synliga skador),fisken pilade iväg,å allt var frid och fröjd.Stax efter hade jag ytterligare en kontakt på stället,så jag startade om båten för att göra en ny drift ca:10min senare.
                    När jag kommer in på området igen(djupet är 1,5-2m) så får jag se min återutsatta öring ligga livlös på botten? Efter mycket pul med håven och en blöt arm får jag upp fisken som är stendöd,knackar den i huvudet,men den visar inget livstecken överhuvud taget!

Detta är väl ett bevis att vi inte vet vad som händer när vi lämnat området!

Nu har jag sagt vad jag tycker ifrågan,jag med..men tänker fortsätta å risa folk som sätter tebax fisk som blöder ymnit från gälarna..

Det är mänskligt att fela,men man kan begränsa sitt felande...

Kommentera

Ursprungligen postat av Erik Walmann
                      Ikke kniv i nakken ??? Er det forsket på at gjedde lever i mange minutter etter stikket ??
                      De jeg har måtte ta livet av har jeg tatt med kniv og de er døde med en gang kniven er langt nok nede i hode på fisken
                      Tycker också att det funkar utmärkt. Brukar sikta på "vecket" en bit bakom ögonen, snabbt tryck neråt och sen vinkla kniven lite. Vinklandet är en ren säkerhetsåtgärd för att inte dra ut på lidandet. Har aldrig haft en gädda som uppvisat livstecken efter den behandlingen. Bonkade gäddor har en tendens att uppvisa tecken på upprepad mishandel...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                      6 svar
                      10 309 visningar
                      19 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57