Avliva Gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avliva Gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

RM

HAHA! Du har inte funderat på att börja skriva deckare eller psykologiska thrillers? Någorlunda sakligt men samtidigt med en grymt rå underton och ”målande språk”. Låter som en intervju med Hannibal, fast där är inte ”offren” gäddor.

Tror att vi fick ett par nya C&R fiskare i och med ditt inlägg!

Kommentera

varför i helvete ska du döda en stor gädda???, låt den simma istället, du fiskar väl för att det är roligt och inte för att du MÅSTE ha mat ? men att ta upp nån mindre gädda ibland för matfisk, de går bra!, men vist var och en gör som man vill, men det rekomenderas att släppa till baka fisken, om du vill fortätta fiska gädda om sisådär 10-15 år

men vist ska du döda den, hur svårt kan det vara att bonka en gädda??, bara att slå den i huvudet med någontingen om de nu ska behövas.

Kommentera

Klubban i skallen

Hallå..

Några hårda slag i skallen med priesten,(plommonträ är hårt och bra, svarva av det) sedan kan du väl blodskära den.
        Och ta hem och styra upp goda fiskbullar eller ngt...Mums..

Perx
        Ursprungligen postat av ohlstedt
        Vilken är den bästa metoden för att avliva en större gädda?
        Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av janke
          Massor med Gäddor med avlitna gälbågar,innebär bara att det finns folk som inte klarar av att bedriva c&r där du fiskar!!
          1.C&r är endast effektivt,om det sköts på rätt sätt.
          2.Att använda sig av c&r pga att man inte vill ta reda på fisken,är oxå fel
          (detta leder bara till att djuren plågas)
          3.Gälarna är fisken's lungor.Att sätta tebax en kraftigt blödande fisk,är som att andas själv med lungorna fulla av blod! och som sagt dem få sekunderna du ser fisken när du återutsätter den,så är det klart att den simmar ivär,Den är antagligen LIVRÄDD!,men sen då när fisken har hamnat i säkerhet,då vet varken du eller jag vad som händer med den..Men visst en viss procent klarar ju sig,men naturligtvis med ett handikapp resten av livet!

Till sist vill jag påpeka att,jag själv har så här långt klarat mig från att behöva avliva större fisk,och sätter alltid tebax fisk som jag anser ha en chans att klara sig..Detta är heller inget personligt till dig Jimmie,utan man vet aldrig var det slutar om det accepteras att släppa fiskar med avslitna gälbågar..

Skitfiske på er...

WORD!! Kunde fan inte ha skrivit det bättre själv om jag så hadde ängnat hela eftermiddagen till det..

Att släppa tillbaka gäddor med söndertrasade gälbågar är i mina ögon djurplågeri, och mycket värrre än att klubba dom.. Visst ett fåtal kanske överlever, men med ett handikapp resten av sitt liv..
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

er vel kanskje best å holde seg hjemme, hvis man ikke vet hvordan man avliver en fisk. Dette kan da ikke være et seriøst spørsmål ??
            Målet er vel å dra i gang en c&r debatt.

Men er det et søeriøst spørsmål så ikke vent med å avlive den før du har fått ut krokene, veldig dumt å vente med å drepe gjedda. Stikk en kniv i gjennom hode på den så er den død med en gang. Dette kan være vanskelig på store gjedder, men de slipper vi jo ut igjen..............................
            Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Kommentera

Gå in på www.storsloken.se och fråga dom, dom är experter på att döda gäddor stora som små
              Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Kommentera

hej Ohlstedt; Bästa metoden att avliva en större gädda är att ge henne så många levande mörtar säsong efter säsong så att hon äter ihjäl sig!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Läste en lång tråd på en akvariesida om avlivning av akvariefiskar vilken var väldigt underhållande.

där stod det något om att enligt någon myndighet så ska man avliva ett djur gäller det att huvudet avlägsnas ifrån kroppen.

Men det kanske är bra att knocka dem först.
                  Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av janke
                    Massor med Gäddor med avlitna gälbågar,innebär bara att det finns folk som inte klarar av att bedriva c&r där du fiskar!!
                    1.C&r är endast effektivt,om det sköts på rätt sätt.
                    2.Att använda sig av c&r pga att man inte vill ta reda på fisken,är oxå fel
                    (detta leder bara till att djuren plågas)
                    3.Gälarna är fisken's lungor.Att sätta tebax en kraftigt blödande fisk,är som att andas själv med lungorna fulla av blod! och som sagt dem få sekunderna du ser fisken när du återutsätter den,så är det klart att den simmar ivär,Den är antagligen LIVRÄDD!,men sen då när fisken har hamnat i säkerhet,då vet varken du eller jag vad som händer med den..Men visst en viss procent klarar ju sig,men naturligtvis med ett handikapp resten av livet!

Till sist vill jag påpeka att,jag själv har så här långt klarat mig från att behöva avliva större fisk,och sätter alltid tebax fisk som jag anser ha en chans att klara sig..Detta är heller inget personligt till dig Jimmie,utan man vet aldrig var det slutar om det accepteras att släppa fiskar med avslitna gälbågar..

Skitfiske på er...
                    janke,jag har aldrigt slitit av några gälbågar..
                    men om jag fångat några med avslitna gälbågar då innebär de att fisken har klarat sig?

mvh
                    Keep talking about me, You are just making me famous..
                    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Om du aldrig slitit av några gälbågar jimmiee, då har du knappast fiskat mycket gädda.
                      Avslitna gälbågar innebär för mig själv alltid bonk bonk om det är mindre exemplar. Det brukar hända nån gång per säsong iaf att kroken fastnat där och slitit av en båge eller två. De få "större" exemplaren (3st runt 5kg) detta hänt på har jag dock gett en chans, en av dessa återfångades några månader senare, men hade då tappat en del i kondis tyvärr.

Det finns ingen anledning att utsätta en snipa, som duger fint på din eller din farmors tallrik, för onödigt lidande bara för att du ska kunna praktisera ditt älskade C&R eller inte orkar ta hand om fångsten. De större exemplaren är dock mer skyddsvärda och i värda en chans att överleva, såtillvida att man tror det går.

Att ge sig ut och fiska utan att veta hur man avlivar en fisk på ett smärtfritt och säkert sätt är för mig ett mysterium. All fisk skall behandlas som en levande varelse, fram till dess att att den sätts tillbaka igen, eller avlivats.

Om du, Ohlstedt, är seriös i din undran, läs då en bok om sportfiske eller se gamla avsnitt av visst nappar det med bengt öste, de finns på svts hemsida.
                      Men för guds skull, avliva inte större gädda annat än om det är absolut nödvändigt (t.ex. om den uppenbart inte skulle klara sig, eller du höll på att svälta ihjäl). Stora gäddor är relativt sällsynta och definitivt värda mycket mer levande än som döda.

Människor som inte ser djur som levande varelser man skall ha respekt för, de är inte värda att få syssla med varken fiske eller jakt, de har inte förtjänat det. Att på ett skonsamt och snabbt sätt avliva ett djur kan dock aldrig vara fel, om man gör det själv.

Ville du bara skapa debatt så har du redan fått det, men var, och när, kommer dina egna inlägg i den?
                      Senast ändrad av danbanan; 2006-11-15, 20:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 410 svar
                      238 536 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01