Vilken är den bästa metoden för att avliva en större gädda?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Avliva Gädda...
Collapse
X
-
ingen alls låt den simma vidare!Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
-
Ursprungligen postat av Test005*suck* ska det här bli ännu en C&R religiös debatt?!?
Klart man måste avliva ibland, då är det väl bra om man vet den bästa metoden?
-Slå den i skallen ett gäng gånger med något hårt och tungt.
om man ska ta hem mat fisk så är de väll lämpligare och godare med en lite mindre fisk på typ 2kg?
mvhKeep talking about me, You are just making me famous..
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jimmieesjälv tycker jag att en STOR gädda ska få simma vidare helt klart!
om man ska ta hem mat fisk så är de väll lämpligare och godare med en lite mindre fisk på typ 2kg?
mvh
Däremot kan ju en fiskare i undantagsfall bedöma att fisken är så skadad att det vore djurplågeri att släppa tillbaka den.
Om fisk ska avlivas så ska det ske på ett bra sätt (som Test005 föreslår), men att ta upp gädda bara för att visa upp och sedan låta ruttna tycker jag är förkastligt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MJLHåller med dig fullt ut! Stor fisk bör släppas och 1,5-2kg är bästa matgäddan. Inget slår känslan av att se när en grov gädda med några tunga slag simma iväg mot friheten (efter vägning och ett par foton) - total lycka!!!
Däremot kan ju en fiskare i undantagsfall bedöma att fisken är så skadad att det vore djurplågeri att släppa tillbaka den.
Om fisk ska avlivas så ska det ske på ett bra sätt (som Test005 föreslår), men att ta upp gädda bara för att visa upp och sedan låta ruttna tycker jag är förkastligt.
bra där helt klart en grym känsla!
jag har fått massor med gäddor med avslitna gälbågar och de klara mer en vad man tror, de lovar jag!
Test005,jag skrev låt den simma vidare darför att han frågade hur man skulle döda en större jag.
och i de fallet tycker jag de är bättre att den får simma vidare.Keep talking about me, You are just making me famous..
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Jag föredrar en träklubba. Jobbade mycket med metall i början med det är inte så effektivt som man kan tro. Dels är det ganska jobbigt att med redan frusna händer greppa ett metallrör fullt av blod å vatten, kan få de manligaste händer att längta hem. Sen har vi även problemet med missade slag, i extasen som lätt uppstår vid avrättningen av en större gädda händer det att man helt missar sitt mål. Båtbottnen får sig då lite stryk, blir lätt ganska fula märken faktiskt...
Därför har jag nu återigen gått över till trä. Man förlorar inte så mycket "power" som man tror. Vill man verkligen ha den där extra snärten så kan borra ett hål längst ut på träpåken och ladda med metall/bly. Då har du påk som heter duga sen!
Kniv har jag helt gått ifrån, för mycket kladd och för lite effekt.
Polygrip är troligtvis den mest underskattade gäddmördaren som finns. Förvånansvärt bra kraft även i de mindre modellerna. Polygripen är också en förträfflig kroklossare, till skillnad mot den mer kvinnliga peangen är det bara att bryta ut kroken, ibland följer det med lite gädda men det får man ta som bonus. Fungerar även som lipgrip.
Annars har nöden ingen lag, min termos har underliga bucklor efter bataljer med segnackade gäddor, mitt öskar är sprucket, mina knogar blodiga osv osv.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jimmieebra där helt klart en grym känsla!
jag har fått massor med gäddor med avslitna gälbågar och de klara mer en vad man tror, de lovar jag!
Test005,jag skrev låt den simma vidare darför att han frågade hur man skulle döda en större jag.
och i de fallet tycker jag de är bättre att den får simma vidare.
1.C&r är endast effektivt,om det sköts på rätt sätt.
2.Att använda sig av c&r pga att man inte vill ta reda på fisken,är oxå fel
(detta leder bara till att djuren plågas)
3.Gälarna är fisken's lungor.Att sätta tebax en kraftigt blödande fisk,är som att andas själv med lungorna fulla av blod! och som sagt dem få sekunderna du ser fisken när du återutsätter den,så är det klart att den simmar ivär,Den är antagligen LIVRÄDD!,men sen då när fisken har hamnat i säkerhet,då vet varken du eller jag vad som händer med den..Men visst en viss procent klarar ju sig,men naturligtvis med ett handikapp resten av livet!
Till sist vill jag påpeka att,jag själv har så här långt klarat mig från att behöva avliva större fisk,och sätter alltid tebax fisk som jag anser ha en chans att klara sig..Detta är heller inget personligt till dig Jimmie,utan man vet aldrig var det slutar om det accepteras att släppa fiskar med avslitna gälbågar..
Skitfiske på er...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 410 svar
238 534 visningar
12 gillar