Flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlinor

Det skulle vara intressant att få reda på vilken stum fiskelina som olika personer på forumet föredrar.

Personligen tycker jag att Ron Thompson Dyna Cable är den bästa, ordentligt flätad, rund, hyggligt nötningsbeständig och stark. Ytterligare en bra lina är Penn Dynabraid Supreme som jag förnärvarande utnyttjar på havet.

De sämsta linorna jag använt är Berkley Whiplash och Spiderwire Fusion

Instämmer ni med vad jag skrivit ovan eller har jag helt fel...
    sigpic

Hmm, nybörjare som jag är så har jag NOLL koll ... men jag lär mig gärna av era tips. Själv kör jag med en gammal hederlig 0,35mm lina

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Originally posted by Bergman
      Hmm, nybörjare som jag är så har jag NOLL koll ... men jag lär mig gärna av era tips. Själv kör jag med en gammal hederlig 0,35mm lina

Här kommer lite fördelar och nackdelar med sk flätlinor (även om några snarare består av parallella fibrer än flätade) .

Främsta fördelen är att de inte har samma elasticitet som nylonlinor har, vilket i realiteten betyder att känslan av vad som händer med betet under vattenytan ökar mångfaldigt, man känner helt enkelt minsta lilla knuff på betet. Stumheten ger också ökad möjlighet att kroka fisken då mer av den kraft som ges vid mothugget fortplantar sig till betet och i slutändan krokspetsen = större chans att kroken får fäste. Vid fiske med mindre beten krävs det inte mycket till mothugg för att sätta kroken, Kraftigt mothugg ökar snarare risken för att man sliter loss kroken från sitt fäste. Linorna är jämfört med motsvarande lina av jämförbar diameter betydligt starkare, vilket gör att man kan fiska med tunnare linor vilket ger betet naturligare rörelser och att vattenmotståndet minskar, det finns även möjlighet att uppnå längre kast med mindre avdrift. Dessa linor ar också betydligt mindre känsliga för solljus och saltvatten, på gott och ont linorna bör därför absolut INTE slängas i naturen.

Till nackdelarna hör att de är mer känsliga för mekanisk påverkan än vad nylonlinor är, framförallt vid havsfiske på vrak, där risken är stor att fisken simmar in och nöter linan mot vassa detaljer så krävs en slittafs av nylon. Det är direkt skadligt att försöka dra av desa linor med bara händer, då de vid relativt låga belastningar skär sig in i hud eller annan vävnad, med svårläkta sår som följd. Det går inte att utnyttja vanliga knutar för att knyta dessa linor, ingen nackdel bara man vet om det, knutarna är inte svårare att utföra. Det krävs att spolen till fiskerullen i botten fylls med några varv nylonlina annars finns risken att hela linpaketet bara börjar glida runt spolen vid invevning.

Personligen tycker jag att fördelarna klart överväger nackdelarna.

För det vanligaste fisket räcker 0.17- 0.20 mm,

Det finns ett antal fabrikat att välja mellan:
      Berkley Fireline (vanligast), Berkley Whiplash, Power Pro, Penn Supreme, Spider Wire Fusion, Ron Thompson Dynacable för att nämna några, tidigare i tråden nämnde jag ett par som jag funnit sämre, dock långt ifrån dåliga.

Har ni inte provat flätlinor, så gör det nu.

Förövrigt Bergman, är inte du Mr B på Sporthoj.com, brorsan Sergeant påstår det...
      sigpic

Kommentera

Ojojoj ... här har vi en mycket kunnig person ser jag ! Skoj ! Blir att testa en sån lina nästa gång man köper lina då !

Det stämmer att jag brukar vara på både SportHoj & PotatoesMc. Hojar har varit mitt största intresse sedan 1998 men nu kommer fisket ikapp mer och mer även om hojkörningen kommer dominera framöver också.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Kunnig och kunnig, jobbade sporadisk i en sportfiskeaffär för något år sedan som extraknäck, så lite koll har jag

Billigast är att köpa linan per löpmeter i en sportfiskeaffär, där då önskat antal meter spolas på.

Kostnad: Berkley Fireline bör kosta kring 1.50 kr/m, vilket för tillräckliga 100 m då blir 150 kr totalt.

Det flesta flätlinor kostar ungefär så mycket, det finns förstås dyrare och billigare.

sigpic

Kommentera

Håller med Sturgeon

För 2 år sedan var Jag ute och körde gädda i Brakmarsviken (Tyresö) och får ett sånt fett hugg på min Mörrum så det sjunger i linan (Då 0.30 nylon) gammal rulle med dåligt slir. Vågar alltså inte veva in för mycket lina i och med att sliret näst intill var stumt.
            Kämpar med grisen i ca45 min, inte tecken på att vilja ge upp från aset i vattnet, (Jag har inte sett Grisen än!).
            Men den är där nere i det mörka höst vattnet. inget plask inget skvätt bara feta virvlar så löven dras ned i djupet.
            Fattar Ni vad mitt stackars hjärta fick stå ut med?
            Då händer det som inte fick hända! Firren tröttnar och drar!!!!!
            Snäpp sa det från linan som krullade ihop sig intill rullen och monstret simmar garvande ut på djupare vatten!
            Jag är en vuxen människa som faller ned på knä och kan inte få tårarna att sluta rinna.
            Sedan den gången använder Jag nästan bara flätat och alltid bra och kollad utrustning!

Kommentera

bytte från 0.35 nylon till ca 0.20 dyna cable... bland det bästa jag åstakommit i mitt liv
              helt underbar känsla!

Kommentera

Nack dellar

Tjena
                Vill bara läga till några nackdelar med flätlinor.
                De kan frysa vid -grader.
                Vi fiske efter vissa arter skackar fisken lätar av sig kroken tex vid fiske på kusten efter havsvandrade öring.
                Deta tack vare styvheten då blir det hårda knyck när fisken hoppar och skakar på huvet.

Ett annat exempel är makrillfiske det brukar bli riktigt svårt att få den att sitta kvar på kroken när man ska ta in de sista 5-10m
                Eftersom fisken drar mycket hårt och har förhållandevis skör mun
                och och linan är helt stum sliter man helt enkelt ut kroken.

Vid havsfiske på vrak är en annan nackdel att linan går ju ofta va en bitt upp. Då sitter linan kvar i vraket och står up mot ytadå är det lätt att man skälv eller andra fastnar i den.

Så det besta är nog trots allt att ha två spolar med sig på fiske turen en med flätad och en med nylon.

Kommentera

Linor

Själv fiskar jag gärna med fireline när jag använder flätlina.
                  Jag håller med om att spider wire fusion går bort direkt, provade den för några årsen var inte alls nyd.
                  En rekomendation är att navända de de flesta använder fireline och powerpro.
                  Det är ju bätter att läga en 50lapp mer och få en bra lina
                  Oringen

Kommentera

Korrekt öringen, flätlinor kan frysa vid minusgrader, pga att de drar till sig vatten i mellan fibrerna, har främst hänt för mig vid havsfiske, det har då inte varit något större problem, skall ett bete kastas kan det vara marigare.

Visst linan dämpar knyckar sämre, så ett mjukare spö är ingen dum ide, använder själv till gäddfiske DynaCable 0,20 tillsammans med ett Berkley Lightning Rod MVP 10' (+ Calcutta 250 = ), vilket är en kanon kombination.
                    90-95 % av alla hugg resulterar i bordad fisk.

Att linan går av en bit upp vid vrakfiske tyder på att något är fel, jag har längst ner en slittafs (1.0-1.2 mm) på ca två meter, vilket nästan alltid skyddar flätlinan, att linan går av en bit upp beror antingen på att du använder för stark knut eller att linan är skit, att det någon gång sker är oundvikligt, men det skall inte ske ofta.
                    Linan skall alltid gå i knuten mot slittafsen, får man botten napp och står på fel sida under driften finns tyvärr en stor risk att linan börjar glida mot skrovet, vilket ganska snart leder till brott. Några sådana "svävande" revar gör vraket nästan ofiskbart.

Det enda gånger jag föredrar nylon är vid många former av mete ex. ålmete, vid makrillfiske eller där omgivningen påkallar detta.

Jag är böjd att hålla med dig på det flesta av det du skrivit, ett mycket förnuftigt inlägg
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 410 svar
                    238 523 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven