Flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att tänka på när man fiskar med flätlina på multirulle (tex efter gädda med en Amba 6000 strlk) är att man får safta på lite i diameter för att linuppläggningen ska bli bra. Själv kör jag Siglon Techneed 0.36 (?) ett annat alternativ som många gäddfiskare gillar är Power Pro i liknande dimension.

//K
    BJ@

Kommentera

Originally posted by cico
      Att tänka på när man fiskar med flätlina på multirulle (tex efter gädda med en Amba 6000 strlk) är att man får safta på lite i diameter för att linuppläggningen ska bli bra. Själv kör jag Siglon Techneed 0.36 (?) ett annat alternativ som många gäddfiskare gillar är Power Pro i liknande dimension.

//K
      Har aldrigt haft annat än grym linuppläggning på multirullar, med flätlinor i dimensionen 0.20-0.25 mm.
      Med flätlinor på 0.35-0.40 mm kan man ju bogsera båtar, men visst visst linan går ju inte av i första taget

Har inte provat Siglons flätlina, kanske gör det vid nästa byte på någon av rullarna.
      Senast ändrad av Sturgeon; 2002-09-26, 07:32.
      sigpic

Kommentera

Flätlinor

Hej igen.

Har själv aldrig haft problem med linuplagning aven om jag har anvät mig av 0,17 på min Calcutta 400

Möjligen att det kan vara lämpligt med tjok typ 0,30-0,40 vid jerk fiske. Annars kan linan skära ner mott spolen då man gör hårda spö drag.

Snart hrlg grabbar då blir det fiske mm

Kommentera

Originally posted by Sturgeon

Har aldrigt haft annat än grym linuppläggning på multirullar, med flätlinor i dimensionen 0.20-0.25 mm.
          Med flätlinor på 0.35-0.40 mm kan man ju bogsera båtar, men visst visst linan går ju inte av i första taget

Har inte provat Siglons flätlina, kanske gör det vid nästa byte på någon av rullarna.
          Jag skrev lite knäppt Det jag menar är att risken att linan skär ner närmare spolen när man kastar 100gr+ med multi och flätlina om man inte har något större lindimension. Har aldrig kört multi med för tunn flätlina så jag vet ju faktiskt inte hur tunn man kan ha. Vet bara att de som jobbar i fiskebutikerna i sthlm och fiskar mycket gädda med multirulle oftast rekomenderar en ganska tjock dimension.

Sen ser jag inget problem med att ha en tålig lina. Fiskar du med en 30-45lbs wire på slutet bör du väl se till att linan inte blir den svaga länken.

Linrekord, alltså störst fisk på tunnast lina tycker jag är förkastligt :fuckoff1: Hur många fiskar ska behöva simma omkring med drag i munnen bara för att nån kört 0.12 nylon efter gädda.

Sen att man kanske kastar lite längre med tunnare lina är ju en grej man får väga in.

Nu snackar jag gäddfiske med multi men HÖ med haspel kör jag 0.17 fireline.

Dyrka slacket!

//K
          Senast ändrad av cico; 2002-09-26, 10:11.
          BJ@

Kommentera

vad tror ni om att testa 0,20 flätlina på min nyaste ambassadeur(6000 storlek)? har aldrig testat flätat förr, är det en lagom dimension för typ gäddfiske?

Kommentera

Originally posted by Kolnej
              vad tror ni om att testa 0,20 flätlina på min nyaste ambassadeur(6000 storlek)? har aldrig testat flätat förr, är det en lagom dimension för typ gäddfiske?
              Jag tycker att det är lagom med 0.20-0.25 mm, men som nämnts ovan så går det uppenbarligen bra med grövre lina, stora vobblers påverkas knappast av att linan är relativt grov.
              sigpic

Kommentera

Det bästa är nog att höra med din lokale hökare som kanske tom sålt rullen till dig(?). Nu vet jag inte vilken redskapshandel det är men oftast så har de iaf någon som fiskar grymt mycket gädda och har fullkoll vilket som är rätt på din rulle.

//K
                BJ@

Kommentera

Originally posted by cico
                  Det bästa är nog att höra med din lokale hökare som kanske tom sålt rullen till dig(?). Nu vet jag inte vilken redskapshandel det är men oftast så har de iaf någon som fiskar grymt mycket gädda och har fullkoll vilket som är rätt på din rulle.

//K
                  Var nu inte så duktig av dig

Men visst de flesta sportfiskeaffärer har hög kompetensnivå, men glöm inte att de vill sälja mycket också och då kan konsumenten komma i kläm

sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon

Var nu inte så duktig av dig

Men visst de flesta sportfiskeaffärer har hög kompetensnivå, men glöm inte att de vill sälja mycket också och då kan konsumenten komma i kläm

Så sant så sant. Man behöver lite kött på benen innan man går dit annars kan man gå därifrån med fel grejer. Helt rätt att fråga runt först.

//K
                    BJ@

Kommentera

Köpte in en rulle Berkley FireLine 0,20mm idag så jag hoppas få testa den i helgen som kommer nu. Återkommer med rapport sen ...

Hoppas jag kastar minst dubbelt så långt nu ... *ironi*

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 410 svar
                      238 523 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01