Köpt via ebay USA, vad är detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpt via ebay USA, vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpt via ebay USA, vad är detta?

Blev en tilläggskostnad på 456kr för o hämta ut för köp från USA.

Är vi blåsta på frakten av säljaren.. andra kostnader?

Totalbeloppet är från tre delbelopp(på slippen i brevlådan). Polaren som har paktetet säger att det inte går o se varför vi ska betala detta.

Moms och skatt, hur läggs den på och hur ser det ut då? Är det på vikten?

Det som vi köpt är 2 shimano tekota 600 och 1200m fllätlina (2st600m) så det är ju inget brev direkt.

Men om rullarna är hela och funkar så har vi inte gjort bort oss iaf!

Äh, vill veta varför och hur summan lagts på.

Hej,

Lägg ihop summan för prylarna + frakt. Lägg sedan till 25% av detta (sammanlagda) värde så har du momsen. Lägg sedan till 100 kr i expeditionsavgift. Lägg sedan till 25 kr för moms på expeditionsavgift. Detta bör bli den totala summan. Sjukt, inte sant? Jag har också fått otrevliga överaskning när jag beställt från USA. Om möjligt är det alltid bättre att beställa från annat EU-land.

Ex: Du handlar för 600kr och frakten är 150kr.

Att betala: 650*1.25 + 100 +25 = 937kr och femtio öre.

Man fastnar som regel i tullen om värdet av sakerna överstiger 200kr. Min erfarenhet är att man aldrig har tur med tullen om grejerna skickas med FedEx.

Kommentera

Tjenare!
      Jag har alldrig importerat men jag har varit sugen på det samt att en av mina polare har gjort det. Det är tull + skatt som läggs på så ska man handla brukar jag lägga på ca 30% på slutliga priset då vet man vart man hamnar med tull+skatt.
      Så man måste räkna först ut priset på varan. Sedan lägga på för frakt. Sedan lägga på 30% på både frakten + varan för därikring hamnar man slutligen. Jag har alldrig handlat just för att det blir inte så billigt som man först tror.

Kommentera

Men hur gör dom bedömningen på vad grejerna kostar liksom?

Han skulle skicka grejerna som "Gift" och det borde inte framgå vad vi betalat. Så sa han när han skulle skicka och han verkade göra sånt rätt ofta och hade bra betyg.

O som sagt.. vi hade i beräkningarna att vi kunde åka på extra eftersom det inte var i EU men man vill veta hur det går till!

edit: grejerna gick på 3100 inkl frakt
        Senast ändrad av JohnH; 2006-07-05, 13:47.

Kommentera

Om de skickades som 'gift' så slinker de igenom för det mesta. Ibland så har man otur dock och de öppnar paketet. Ligger det då någon slip eller faktura i paketet så kan de mha den se vad kalaset kostade.

Om det inte fanns något sådant i paketet och han kryssade i 'gift' så kan jag inte förstå hur de vet vad de skall lägga på för avgifter ?! Men antagligen så fanns det något i paketet som 'avslöjade er'.

Kommentera

För att slippa den höga kostnaden så kan man be någon "over there" skicka paketet som typ "privat" eller "gift" som nämnts tidiager och man slipper då den höga kostnaden.. problemet blir ju om man inte känner någon

Kommentera

Ursprungligen postat av stanza
              Om de skickades som 'gift' så slinker de igenom för det mesta. Ibland så har man otur dock och de öppnar paketet. Ligger det då någon slip eller faktura i paketet så kan de mha den se vad kalaset kostade.

Om det inte fanns något sådant i paketet och han kryssade i 'gift' så kan jag inte förstå hur de vet vad de skall lägga på för avgifter ?! Men antagligen så fanns det något i paketet som 'avslöjade er'.
              Kanske företagslogga på paketet eller företagsnamnet på adresslappen

Kommentera

[QUOTE=JohnH]Blev en tilläggskostnad på 456kr för o hämta ut för köp från USA.

Är vi blåsta på frakten av säljaren.. andra kostnader?

Totalbeloppet är från tre delbelopp(på slippen i brevlådan). Polaren som har paktetet säger att det inte går o se varför vi ska betala detta.

Moms och skatt, hur läggs den på och hur ser det ut då? Är det på vikten?

Det som vi köpt är 2 shimano tekota 600 och 1200m fllätlina (2st600m) så det är ju inget brev direkt.

Men om rullarna är hela och funkar så har vi inte gjort bort oss iaf!

Äh, vill veta varför och hur summan lagts på.[/QUOTE

Tullen går på uppgivet värde det syns direkt på fraktsedeln sitter i plastficka på utsidan detta plus fraktkostnad utgör underlaget för tull och moms, detaljerna är klart redovisade i den deklaration du tar med dej till posten om den kom via USPS vid privat fraktbolag som fedex och ups får du också en invoice som de räknar på precis lika skillnaden är att privata bolag är mycket dyrare på frakten denna är också tull/moms pliktig.
                Använder bara USPS själv och ett gott råd är att preparera sina paket....
                Säljaren har troligen uppgivit ett värde om han inte gör detta kan inte paketet fraktförsäkras dvs om det mot förmodan skulle gå förlorat i hanteringen så går det inte att kräva ersättning varken för honom eller er.
                Säljaren kan då riskera negativ feedback.
                Senast ändrad av TAMTAM; 2006-07-05, 17:48.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Om du beställer från USA Räkna med ca 10 sek per dollar när du har det hemma. När dollarn är som nu omkring 7,20-7,50. så blir det ungefär det med frakt och tull och moms. Man behöver inte krångla till det mer. om du har tur slipper du moms och tull, då får du lite extra vinst om du räknar 10 spänn dollarn.
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

"Gift" får endast användas upp till värden på 500 kr. På värden över 500 kr skall man skatt ändå.

Tullen har rätt att öppna paket och uppskatta värdet på försändelsen.

Om man vill kan man be någon skriva "sponsorship material" och skriva värdet på noll eller liknande. Fast då är man rökt om något händer med paketet. Transportfärsäkringen täcker bara det värde som står angivet på fraktsedeln.

För 5 år sedan fick man igenom 90% av allt man köpte utrikes utan att tullen gjorde något med det. Nu så gör tullen igenom 90% av prylarna.
                    Förra året köpte jag en sak från ett amerikanskt företag. Tullen hoggade det och jag fick betala tull och andra avgifter. I år köpte jag samma sak, från samma företag. Tullen lät paketet slinka igenom utan tull i år.

Köper du från ett EU land är det lite andra regler som gäller. Därför kan tyska eller engelska ebay vara bättre.
                    /Mattias

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 667 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone