ekolodsgivarens vinkel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ekolodsgivarens vinkel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ekolodsgivarens vinkel

Hur ska givaren vara vinklad i bak på akterspegeln egentligen?
    Märker ni nån skillnad på om ni ändrar vinkeln eller hur noga är detta?

min är viklad helt horisontellt (hur det stavas :P).. Funkar bra.... blir väl fel på djupet om man har för stor vinkel.... kanske är om motorn stör att man får vinkla den.... vad vet jag.

Kommentera

Horisontellt vinklad enligt min instruktionsbok. Antar att det gäller alla ekolod. Jag har annars ett Eagle Cuda 128 portable.
      Har aldrig provat nån annan vinkel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rayban
        Horisontellt vinklad enligt min instruktionsbok. Antar att det gäller alla ekolod. Jag har annars ett Eagle Cuda 128 portable.
        Har aldrig provat nån annan vinkel.
        Kör med ett likadant lod som du och har det i samma vinkel.
        Är helt ny på det där med att använda lod.... Hur använder ni eller ser ni på era lod var fisken står? Fiskbågar snackas de om men ja tycker mej bara se streck men de kanske ska likna en båge vad vet ja...

Kommentera

Alla ekolod kan inte visa "ordentliga" bananer! Då får köpa dem dyrare varianterna om du vill att ekolodet ska visa riktigt fina bananer/bågar!

Kommentera

Givaren ska vara vinklad parallellt med vattenytan eller något framåt om man trollar. Det viktiga är att den inte störs utav luftbubblor. Du kommer att märka om den är felvinklad när det är kraftig sjögång, djupet kommer då att pendla itakt med vågorna. Har du en vanlig 20 graders givare så är den givetvis inte lika känslig som t ex en 8 graders. Det är inte speciellt svårt, följ bara instruktionerns i handboken för ekolodet.

Kommentera

Rätt vinkel för bananer...

Den enda anledningen till att ditt ekolod inte visar bananer är att vinkeln på givaren är fel. Det kan vara riktigt j.....t att få till den. Om den lutar bara lite åt höger eller vänster så blir det bara en halv banan. Om den lutar framåt eller bakåt blir det lika fel. Bara att testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och... ni fattar vad jag menar.
              pete22

Kommentera

Ursprungligen postat av pete22
                Den enda anledningen till att ditt ekolod inte visar bananer är att vinkeln på givaren är fel. Det kan vara riktigt j.....t att få till den. Om den lutar bara lite åt höger eller vänster så blir det bara en halv banan. Om den lutar framåt eller bakåt blir det lika fel. Bara att testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och testa sig fram och... ni fattar vad jag menar.
                Fan då kan man la knappt röra sej i båten om de är så noga?
                Dessutom så gungar ju båten även om man sitter stilla pga vågor!

Kommentera

Ursprungligen postat av pete22
                  Om det är så, så får man väl bara bananer/bågar ifall det är helt vindstilla och att båten står heltrakt!

Kommentera

Perfekta bananer på lodet är mycket ovanligt men fullt möjligt, detta skall stämma dock för att du ska se en sådan, fisken bör befinna sej mellan 7 och 15 m under båten den bör vara rimligt stor, din givare måste vara monterad rätt och fungera perfekt slutligen måste fisken simma på samma kurs som båten i något långsammare fart.
                    Simmar den tvärs båtens riktning ser du den bara som ett snabbt vertikalt streck oftast.
                    Kolla länken läs den noga lär man sej mycket av:

Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57