Batteriproblem ihop med elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteriproblem ihop med elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flötet

Stämmer ju inte helt riktigt, finns ju gelèbatterier som du kan vända upp och ner. Även de såkallde Marinbatterierna är gjorda för att stå i lutning. Rätta mig om jag har fel.

Det här blev ju riktigt intressant. En sak är säkert, det finns fler som har synpunkter på biltemas batterier än på märkesbatterierna. Jag påstår absolut inte att biltemas batterier är dåliga i förhållande till pengarna de kostar. Men kvaliteè kostar alltid!
    -Gelbatteri vet jag inget om, och har aldrig sagt något om. Jag har biltemas 75amp art,nmr: 80-5872

-Rätta MIG om jag har fel, men jag vågar påstå att biltemas marinbatterier är bland de mest köpta till fritidsbåtar pga av priset, och att det är ett helt okej batteri.

-Kvalitet kostar inte alltid. Köpte nyss två st Lemax president 10´spön till flötestrolling. 1200:- för båda, och vilka spön sen. Visa mig mig ett bättre spö för ändamålet för det dubbla priset. Du får knappt korkhandtag.

Kommentera

Det mesta verkar sagt om batterier vid det här laget, men det förtjänar nog att påpekas att billigare "fritidsbatterier" aldrig bör laddas ur mer än halvvägs för att behålla livslängden vilket ju är omöjligt att hålla eftersom man aldrig märker något förrän det är praktiskt taget tomt.

Hultan>> Om man alltså kör slut på batteriet varje gång man fiskar och fiskar en hel del är det inte så svårt att förstöra ett batteri på en sommar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
        Flötet; Att marinbatterier och vanliga startbatterier får en betydligt kortad livslängd om de förvaras direkt på betonggolvet är ingen skröna! Jag har många kunder som haft sina batterier stående direkt på betonggolvet under och mellan uppladdningarna. Livslängden på dessa batterier har varierat mellan ett och två år och i bästa fall tre år. Har du marin- eller fritidsbatterierna stående på en spånplatta eller plywoodskiva ovanpå betonggolvet ökar batteriets livslängd till fem eller sex år. Testa och jämför om du tvivlar på vad jag skriver. Mitt tips är att alltid ladda upp batteriet (batterierna) efter varje fisketur. Batterierna mår bäst om de förvaras fulladdade. Vintertid bör batterierna dessutom underhållsladdas varannan månad.
        Go for them!
        Old Firehand

Allright! Verkar som jag får ge med mig då eftersom du är återförsäljare och jag vanlig konsument. Men det var intressant ämne att belysa ordentligt för batterier upphör aldrig att förvåna.
        Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Glöm inte att Biltemas prylar för det mesta är rena leksakerna. Batterierna är ju välkänt skräp. Att som vissa haft tur och fått en bra leverans. Det är just kännetecknet för Biltema även kallat i folkmun Feltema. Vissa partier kan funka hyggligt medans andra är rent skräp. Det är ju därför många haft tur och fått någorlunda bra batterier. När varorna inte är deklarerade med tillverkarens nam eller land. Är det ju alltid en ren chansning. Har hittat namn och tillverkare på ytterst några varor. Annars luskar jag fram varifrån exempelvis vissa varor kommer ifrån. Aluminiumfälgar är från Vietnam, och bilfjädrar från Danmark som exempel.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har haft samma problem med min Endura 30.
            Problemet är jag till 99.9% säker på och det är att jag använde en biltema laddare, visserligen avsedd för max 90 Ah (mitt batteri var 75Ah) men den laddaren laddade enligt bruksen 12V, den borde egentligen ladda c.a 13.4-13.8V för att kunna ladda upp batteriet fullt, nu gissar jag på att mitt bara blev uppladdat till c.a 70% av max effekten, därav den dåliga "hålltiden".

Har även hört att första laddningen är viktig på så sätt att batteriet har ett "minne", laddar du den till 70% första gången så blir den inte laddad till mer än 70% i fortsättningen heller.
            Där kommer bla pulsladdaren in och kan tydligen i vissa fall kunna "radera" batteriets minne och överladda det till 95-100% så problemet försvinner i vissa fall.

Mitt råd:
            Köp en pulsladdare, den bästa: Ctek laddare, så blir dina batterier fulladdade.
            Kostar c.a en 500:-, men det är det värt.
            Klubbens sida

Kommentera

Många tips och råd om batterier, här kommer ett till för att komplicera ytterligare.
              Inga batterier mår bra av att laddas ur helt. Jag fick rådet av en expert att aldrig ladda ur batterierna mer än till ungefär 12,1 V, dvs ungefär hälften av kapaciteten för att få en ok livslängd. Detta gäller alltså fritids batterier eller "deep cycle" som förklarar saken bättre. Hur djupa urladdningarna är och hur länge det får stå urladdat avgör hur fort batteriet tappar kapacitet och prestanda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 602 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57