Jag hade samma problem jag med min elmotor. klarade till slut bara 45 min på fullkräm med ett 75 h bat! men mitt råd är att byta till ett dyrare och hoppas att det klarar sig bättre! det gjorde iaf mitti
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Batteriproblem ihop med elmotor
Collapse
X
-
Har haft biltemas 75ah i 6 år nu. Funkar kalasbra till min endura 30. 3:ans växel i 4 tim är inga probs. Sköter man om det så funkar det som det skall. Tänk på att batteriet måste stå helt plant i båten. Annars finns risk att några/någon av cellerna blir torra: dröjer inte länge innan batteriet blir kass, och då spelar det ingen roll om märket är tudor eller biltema
Kommentera
-
Själv har jag alltid med två batterier (75Ah), ett från Biltema och ett från HCJbil. Och min personliga uppfattning är att de har hållt lika bra under ca 6 år.... båda två!
Kan vara smånyanser som avgör livskvalitet. Att man sätter dem på laddning omedelbart när man avslutat en fisketur och laddar dem "korrekt" med tanke till påladddningstiden. Och ser till syranivån. Förvaringen sker en meter ovan mark i frostfritt utrymme.
Ifall jag mot förmodan skulle behöva byta ut ett batteri i framtiden kommer det nog inte bli ett "dyrare" märke...
/ Storfiskaren
The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av utter72När man förvarar batterier så ska man tydligen inte ställa dom på betonggolv undervintern fick jag höra. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Kanke någon annan som har hört det och vet om det ligger till så eller inte ?
Kommentera
-
här kört med biltemas batteri i 5år nu, har aldrig haft någora problem (kan säga att jag inte tar specielt bra hand om dessa, kollar så det finns vattten i dem, i övrigt laddar jag det bara med vanligt gammal hederlig bilbatteri laddare)
Kanske har jag haft tur och fått två bra batterier, vad vet jag - Billigt var det iallafall. Nu förtiden kanske man kan köpa "märkes" batterier för nästan samma peng men för 5 år sedan skilde det mycket i pengar mellan biltema och "märkes" batterier.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Kommentera
-
Biltemas batteri ÄR inte bra, visst några kan få dom till att hålla länge, men för det mesta är de skit. Som sagt satsa på ett tudor eller optima fritidsbatteri. helt klart värt pengarna. Om man ska underhållsladda under vinter är en Ctek laddare guld värd. en väldigt exakt laddare som sköter sig själv under hela tiden du har den på
Kommentera
-
Ursprungligen postat av arwenHar haft biltemas 75ah i 6 år nu. Funkar kalasbra till min endura 30. 3:ans växel i 4 tim är inga probs. Sköter man om det så funkar det som det skall. Tänk på att batteriet måste stå helt plant i båten. Annars finns risk att några/någon av cellerna blir torra: dröjer inte länge innan batteriet blir kass, och då spelar det ingen roll om märket är tudor eller biltema
Stämmer ju inte helt riktigt, finns ju gelèbatterier som du kan vända upp och ner. Även de såkallde Marinbatterierna är gjorda för att stå i lutning. Rätta mig om jag har fel.
Det här blev ju riktigt intressant. En sak är säkert, det finns fler som har synpunkter på biltemas batterier än på märkesbatterierna. Jag påstår absolut inte att biltemas batterier är dåliga i förhållande till pengarna de kostar. Men kvaliteè kostar alltid!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HultanJag har lyckats förstöra 2 st fritidsbatteri från biltema de två sista sommrarna. De laddas ur på en timme numera, innan har jag kunnat köra hela dagen utan problem. Har en Motorguide 36.
Kan felet på batterierna uppstå pga jag inte har någon säkring mellan motor och batteri? Ibland fastnar det näckrosor och dyligt i propellern, misstänker att det är då batteriet ger upp. Eller? Någon som har nån bra idé eller råkat ut för samma sak?
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HultanAllright, ja det får nog bli ett byte.
Bytte du...funkar det????
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlötetAtt ladda ur batterier helt innan man laddar dem är skadligt. Det var om jag inte minns fel äldre nickel/C batterier man gör så med.
Att det skulle vara dumt att ha batterierna på betonggolvet lär vara en bra skröna. Jag har mina batterier ute åretrunt, dem står ute i flera minus hela vintern och fungerar mycket bra år ut och år in (driver slutsteg i båten med dem). Men de måste vara fullladdade annars tar de skada.
Släng ditt biltema batteri på rätt ställe, köp om du har möjlighet ett Tudor nautica eller liknande högkvaliteèts batteri.
Biletemas batterier ÄR marknadens sämsta och din motor vill ha marknadens bästa eftersom du använder det som ren drivkraftkälla. Skillnad vore om du hade det som startbatterie till en mindre snurra, skulle ifs inte rekomendera biltema iaf.
Lycka till
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Värdera utrustning - dödsboav AnnawHej igen, här kommer några bilder - verkar mest vara Abu Garcia-prylar. Nåt som sticker ut? Tar tacksamt...19 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-23, 20:31 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57