Batteriproblem ihop med elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteriproblem ihop med elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteriproblem ihop med elmotor

Jag har lyckats förstöra 2 st fritidsbatteri från biltema de två sista sommrarna. De laddas ur på en timme numera, innan har jag kunnat köra hela dagen utan problem. Har en Motorguide 36.

Kan felet på batterierna uppstå pga jag inte har någon säkring mellan motor och batteri? Ibland fastnar det näckrosor och dyligt i propellern, misstänker att det är då batteriet ger upp. Eller? Någon som har nån bra idé eller råkat ut för samma sak?

Beskriv mera

Jag har ifs motorbåt men jag har tidigare använt biltemas fritidsbatterier och dom är helt värdelösa enligt min mening.

nu låter ditt fel som nå`t annat än just lågkvaliteè batteri. Hur menar du att näckrosor fastnar? sitter de där en hel tur eller fastner de ibland och lossnar snabbt.

Om de sitter där hela tiden så ger ju det en större belastning konstant som säkert gör att din motor drar mer kärm. Tror knappst det har med säkringen att göra om inte batteriet är helt förstört
    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Har du underhållsladdat batterierna under vintern? Detta måste göras med jämna mellanrum, säg en 3 månader, om man inte använder dem. Annars förlorar de kapacitet till uppladdning. Bäst är dessutom att ladda ur dem innan med någon belastningskälla, så att de blir nästan tomma innan du kopplar på laddaren.

Hade ett batteripack till belysning som låg oanvänt under en vinter, på våren då jag laddade det så lyste det ca 20 sek innan det dog, finite.

Tyvärr måste du nog köpa nya batterier... Jag har haft mitt Bitema 75Ah i 3 år, och visst räcker det lite sämre, men jag kan fortfarande köra min Endura 30 i 2 timmar på fullt, och ca 4-5 timmar på fartläge 2 - 3.
      www.hellfish.se

Kommentera

När man förvarar batterier så ska man tydligen inte ställa dom på betonggolv undervintern fick jag höra. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Kanke någon annan som har hört det och vet om det ligger till så eller inte ?

Kommentera

Näckrosorna som har fastnat har bara suttit några sekunder. Underhållsladdning har jag gjort med regelbundna intervaller, ca 2-3 månader. Förvaring har skett i ett kallt förråd, men med kartong under batteriet, så de har inte stått på det kalla betongolvet, kändes inte som om det skulle vara bra

Kan det vara så dålig kvalité helt enkelt? Ni andra med elmotorer, har ni nån säkring mellan motor/batteri?

Slipper nog köpa ett nytt, bara att byta på biltema, 2 års garanti. Fick ett nytt förra gången trots att jag inte hade nått kvitto. Hoppas det går denna gången också.

Surt när batteriet helt plötsligt tar slut bara. Igår blåste det fint, och jag har bara 1 åra i båten. Jobbigt blev det

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
            Har du underhållsladdat batterierna under vintern? Detta måste göras med jämna mellanrum, säg en 3 månader, om man inte använder dem. Annars förlorar de kapacitet till uppladdning. Bäst är dessutom att ladda ur dem innan med någon belastningskälla, så att de blir nästan tomma innan du kopplar på laddaren.

Hade ett batteripack till belysning som låg oanvänt under en vinter, på våren då jag laddade det så lyste det ca 20 sek innan det dog, finite.

Tyvärr måste du nog köpa nya batterier... Jag har haft mitt Bitema 75Ah i 3 år, och visst räcker det lite sämre, men jag kan fortfarande köra min Endura 30 i 2 timmar på fullt, och ca 4-5 timmar på fartläge 2 - 3.

Att ladda ur batterier helt innan man laddar dem är skadligt. Det var om jag inte minns fel äldre nickel/C batterier man gör så med.

Att det skulle vara dumt att ha batterierna på betonggolvet lär vara en bra skröna. Jag har mina batterier ute åretrunt, dem står ute i flera minus hela vintern och fungerar mycket bra år ut och år in (driver slutsteg i båten med dem). Men de måste vara fullladdade annars tar de skada.

Släng ditt biltema batteri på rätt ställe, köp om du har möjlighet ett Tudor nautica eller liknande högkvaliteèts batteri.

Biletemas batterier ÄR marknadens sämsta och din motor vill ha marknadens bästa eftersom du använder det som ren drivkraftkälla. Skillnad vore om du hade det som startbatterie till en mindre snurra, skulle ifs inte rekomendera biltema iaf.

Lycka till

Kommentera

Allright, ja det får nog bli ett byte.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flötet
                Att ladda ur batterier helt innan man laddar dem är skadligt. Det var om jag inte minns fel äldre nickel/C batterier man gör så med.

Släng ditt biltema batteri på rätt ställe, köp om du har möjlighet ett Tudor nautica eller liknande högkvaliteèts batteri.

Lycka till
                Ok. Det stod iaf så i beskrivningen till mitt batteri, så du får väl kolla med Biltema om de har andra skötselråd. Mitt batteri är det iaf inga som helst problem med.
                www.hellfish.se

Kommentera

Okej okej

du har kanske rätt, men det verkar konstigt. Jaja jag ska då inte svära vid det....men jag svär på att biltema är skräp

Kommentera

Köpte oxo ett marinbatteri på biltema, hade det ett tag och det funkade hyffsat, har nu köpt ett till batteri men denna gången på en riktig båthandlare (erlandssons brygga) och kan konstatera att det jag köpte hos erlandssons är 100 gånger bättre, kostar någon hundring extra med det är det värt.

Kan även rekomdera att även köpa en impulsladdare, då den laddar upp batteriet mycket bättre än en vanlig batteriladdare, finnns på clas ohlsson för ca 300:-

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57