hej fick min första multirulle idag och när jag har spolat på rullen och skulle testa ett kast blev det så kallat "backlash" har kollat på olika youtube videos men inget har riktigt fungerat. snälla ge tips om hur jag kan ta bort detta. Har fiskat med haspel hela livet men tyckte multirulle va bättre när jag testa så jag inskaffa mig en och detta händer,vet dock att det är ganska normalt. PS hade också tänkt ta detta till min närmaste fiskebutik(jaktia) och se om dom kan hjälpa
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Backlash
Collapse
X
-
"ta bort detta" som i att reda ut skatboet eller undvika i framtiden? Om det förra så finns det en video om hur du kan göra genom att dra åt bromsen ordentligt och sen veva några varv med tummen hårt på skatboet, frikoppla, dra ut, veva några varv och upprepa denna procedur flera gånger. Har funkat för mig men ett rejält skatbo kanske blir alltför mycket. Då får du plocka ur spolen och reda ut för hand....Senast ändrad av anteman; 2017-12-24, 18:55.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gäddward Visa inläggStäll kastbromsen efter betesvikt(betet skall sjunka långdamt vid frikoppling) och var med och bromsa med tummen! God jul!
Kommentera
-
Det enklaste är att du läser den instruktion som finns i kartongen OM du köpte dig en ny rulle. Än så länge har i alla fall inte jag hittat en rulle oavsett fabrikat där en manual saknats. I samtliga har det på ett utförligt sätt beskrivits hur kastbromsen fungerar
På alla rullar oavsett märke finns det en kastbroms. Det är inte den lilla ratten man centrerar spolen med eller slirbromsen som används vid drillning. Magnet eller centrifugalbroms brukar det vara eller en kombination av bägge. Sätt kastbromsen på max. Dvs vrid upp vredet på sidan av rullen till max om en sådan finns. Finns det inget vred har du garanterat en centrifugalbroms. Ta bort gaveln och aktivera alla vikterna. Finns youtubeklipp på hur du gör. Olika märken har lite olika lösningar. En del som ABU har små vita vikter i plast som går att låsa fast eller aktivera och som sitter på ett hjul innanför vevgaveln. Andra tillverkare har andra lösningar men du ska i alla fall aktivera allt du har i bromsvärden initialt.
Ratten för att justera spolens rörelse i sidled ska INTE användas som broms. Trots att så många påstår så. De kommer bara att slita ut lagren i spolen i förtid. De är inte byggda för den belastning som uppkommer om du drar åt ”bromsen”. Denna ratt ska dras åt så att spolen har ett ytterst litet glapp i sidled. Varken mer eller mindre. Tanken är att denna ”broms” ska stoppa spolens rotation när betet slår i vattnet. Använd istället tummen för att stoppa spolen när betet landar i vattnet så får du längre kast och lager som håller en evighet.
Du kommer att få räkna med ett antal ”overruns”. Det ingår i inlärningskurvan men om du börjar med att som sagt aktivera allt som finns i bromsväg så kommer kasten bli lite kortare men säkrare. När du börjar få grepp om hur du ska svepa iväg kasten så kan du avaktivera en bromsklutch taget eller vrida tillbaka bromsreglaget ett klick intaget."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AdamRudberg Visa inlägghej fick min första multirulle idag och när jag har spolat på rullen och skulle testa ett kast blev det så kallat "backlash" har kollat på olika youtube videos men inget har riktigt fungerat. snälla ge tips om hur jag kan ta bort detta. Har fiskat med haspel hela livet men tyckte multirulle va bättre när jag testa så jag inskaffa mig en och detta händer,vet dock att det är ganska normalt. PS hade också tänkt ta detta till min närmaste fiskebutik(jaktia) och se om dom kan hjälpa
Kommentera
-
Prova detta knepet https://m.youtube.com/watch?v=xK5UfRzLbR8Instagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 603 visningar
0 gillar