Vad använder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad använder ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad använder ni?

Hej tänkte skapa en tråd där man kan visa upp sina grejer man har och använder sig av samt kanske en liten liten recension om man vill t.ex om varför just man köpte detta spö och vad det används till

Själv kör jag Svartzonker signature Jerk 7 fot med Abu xrossfield 7 väldigt bra gädd spö som jag själv älskar då jag själv uppfattar den som en dröm för mina gäddjerkbaits och wobblers vilket jag tycker bäst om att fiska med.

Samt Abu Garcia Veritas Spin V2 662M med daiwa ninja rulle använder den till gädda sudare och öring ja det mesta.

Oj, ja. Den som ändå visste
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Kör på ett Shimano Speedmaster CX 300H med en Shimano 15 Twin Power 4000PG som jag använder till allt havsfiske (förrutom båtfiske), kör lite jiggar som Sandy Andy och kastpilkar som Savage Gear Psycho Sprat. På ett rejält kast med Psycho Spraten så tömmer jag halva spolen, spöt är en riktig kastkanon och ger även fantastisk kontakt, känner varenda studs mot botten. Rekommenderar det stark.

När jag fiskar i älvar och insjöar här uppe i Kirunatrakterna så använder jag ett Shimano Vengeance 9' 15-40 med samma rulle, väldigt styvt men kan ändå kasta iväg spinnare på 7g en rejäl bit. Väldigt skönt spö som balanserar perfekt med rullen. Används som sagt till det mesta sötvattensfisket, blir mycket Laxöring, Harr och Abborre som den funkar helt ok till. Är nu på jakt efter ett spö som lämpar sig bättre till den typen av fiske.

Kommentera

Använder några set :p sen har jag ett spö som jag inte har nån rulle till för tillfället.

1. st:croix ltb jig n worm toppat med en blå amba 1500c. Används till borrefiske o lättare gäddfiske.
        2. Rst/lf tailchaser light tsm med en grön amba 2500c. Normalt gäddfiske med div skedar,wobbler o mindre jerks
        3. Rst/lf tailchaser heavy tsm med en röd amba 2500c nostalgia. Lite tyngre gäddfiske enligt mig men lätt-medel för många andra :p
        4. Rst/lf sungaster 10 tsm med en röd amba 6000. Används främst till gäddflugfiske med bombarda
        5. Berkley skeletor xcd 3-12g tms med en cardinal 52(riktiga cardinalen )
        Senast ändrad av jimmy85; 2017-12-05, 10:28.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Använder några set :p sen har jag ett spö som jag inte har nån rulle till för tillfället.

1. st:croix ltb jig n worm toppat med en blå amba 1500c. Används till borrefiske o lättare gäddfiske.
          Vad är det för specs på spöt? Hur tycker du att det känns? Är nämligen nyfiken på St Croix, huvudsakligen Avid X, Legend Xtreme eller LTB fast haspelvarianterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
            Vad är det för specs på spöt? Hur tycker du att det känns? Är nämligen nyfiken på St Croix, huvudsakligen Avid X, Legend Xtreme eller LTB fast haspelvarianterna.
            Det e specat upp till 1oz o är 6'9" långt. Ett snabbt spö med mycke ryggrad i. Ger långa kast o härlig känsla vid drillning av fisk. Enda minuset e väl att de inte är delat så lite bökigare att ta med sig.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Märklig tråd... vad handlar den om specifikt?

Jag använder många feederspön, karpspön, avon/quiverspö, matchspön, spinnfiskespön (multi och haspel), matchspön, havsfiskespön, barbelspön, pimpelspön...

Rullarna är nästan lika många: centrepin, haspel, baitrunner, multi (runda och lågprofil)...

Jag orkar inte skriva om allt.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Använder:

Avon/quiver-spö (Rovex/Drennan) till bottenmete,feeder-mete och flötmete. Till detta en baitrunner-rulle från Wychwood.
                UL-spö (Ron Thompson) eller isfiskespö (Fladen) samt UL-rulle (Shimano) till kikmete.
                Till spinnfisket har jag några olika spön att växla mellan beroende på var jag fiskar och riktat efter vad. Kör alltid med Shimano Technium 2500 till spinnfisket.
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Öring - följande Westin w8 11.3 - 30g o Stella 2500 FI och/eller Guideline lpxe v2 spin 11 - 25g o Twinpower 2500 , dobb slowsink 20g , lina fireline 0.15 svart oftast , tafs fluocarbon 0.28 , räkflugor.
                  Makrillfiske flötmete med sill : hemgjorda specialflöten av Abbachi , Karpspö 13 fot - 100( 150 g ) , Ambassadeur 6500 rocket med 0.38 nylon.
                  Vadare patagonia gallego , väst patagonia ( trillar isär snart ) vadarjacka patagonia , känger Korkers , Kepa: kamofärgad nordvietnamesisk stjärnprydd ful som bara den ( retar en del ). Plus en mängd andra prylar som står i förrådet o tittar på en varje gång jag hämtar mina favvospön/rullar.
                  Många prylar är det.
                  Har inte ångrat att jag la så mycket pengar på spö o rulle - är mer än nöjd ,kastar långt , matchar bra och är lätt i handen , inga trassel eller luftöglor med rullen - härlig slirbroms.
                  Peter B

Kommentera

Till gädda:
                    Westin W8 Powercast-T 40-130 med en Revo Big Shooter Compact 8,0:1 för beten 20-100gr. Lätt och spänstigt samt bärbart.
                    St Croix Legend Elite Musky LEM86MHF med en Daiwa Zillion HD för beten 30-120gr. Underbart till fiske, mindre underbart i inköp och transport, dyrt och odelat.
                    St Croix Legend Tournament Sling Blade 8'6" med en Revo Toro Beast 51 4,9:1 för beten över 100gr. Underbar kombo för gäddfiske med gummi och tailar 130-200gr.

Abborre:
                    Shimano Beastmaster Dropshot 8' med en Shimano Technium MgS 2500 och 0,26mm copolymerlina. Använt sedan 2011,bästa abborrspöt jag har provat, flätlina hänger sig i bygeln men mono funkar kanonbra.

Gös:
                    Abu Volatile 6'9" - 60gr med en Abu Eon Sport 3601. Bra broms på rulle, spöt är mycket prisvärt.
                    Ams Best Verticale 14-28gr med en Abu Revo Premier. Bra till lättare vertikalfiske.

Gädda/abborre/gös/allround jiggfiske:
                    Savage Gear Black Savage 20-60gr med en Daiwa Ballistic 3000 och PP S8S 0,23mm. Ska jag bara använda en uppsättning så är det denna eller W8 i sötvatten.

Trolling:
                    6x BFT 8'6" Heavy Predator med Okuma Magda 30 och 20lb Trilene Big Game.

I havet:
                    Shimano Antares Braid Boat 20-30lb med en Okuma Andros. Underbart spö. Känsligt men med mycket kraft i reserv. Rullen är ruggigt snabb och har en bra broms.

Surfcasting:
                    2x Zziplex Profile Lure med Ambassadeur 6500CT Mag Elite. Bra för bottenmete, tungt och otympligt till spinnfiske.

Tropiskt popperfiske:
                    Illex Ashura Waiefu 8' 200gr med en Daiwa Saltiga 8000H Dogfight (ännu ej använt). Har inte känt på rullen än då jag jobbar på sjön och går iland på fredag. Dyrt.
                    Senast ändrad av Låg_Profil; 2018-04-07, 12:56.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 762 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone