Båtspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtspö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtspö!

Tjena!
    Tänkte jag skulle bygga ett båtspö av ett gammalt spinnspö. Är det någon som har några tips att dela med sig av?

Låt bli. Köp ett redan färdigt spö. Kostar ju inte många kronor. Ett avkapat spö blir aldrig bra.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jo, men det är ett gammalt spö. Dessutom så är toppen redan av på det men i övrigt så är klingan fin. . Det är rätt grovt så det kan nog passa bra för ändamålet. Jag har byggt några flugspön tidigare men aldrig spinnspö eller liknande. Tänkte att det kunde vara ett bra tillfälle att testa något nytt.

Kommentera

Säger som Elanen, lägg ner. Klingan är förmodligen för tunnväggig för att den skall hålla för den typen av påfrestningar. Och ja, jag har testat för länge sedan.

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
          Säger som Elanen, lägg ner. Klingan är förmodligen för tunnväggig för att den skall hålla för den typen av påfrestningar. Och ja, jag har testat för länge sedan.
          Nej klingan är fin och jag tror nog att den håller. Jag trodde att man skulle kunna få lite bra tips här. Men men... Jag kollar på annat håll istället...
          Tack och hej!

Kommentera

Vad vill du ha spöt till ? Vad har det varit för ett spö? Har det varit rejäl kastvikt på det så kan det gå. Men oftast är det för klen botten i sådana spön till pilkfiske, men ska du ha det till lättare metefiske så kan det bli bra.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

slömetaren

har gjort om ett laxspö med kastvikt 120gr till ett passande båtspö för makrillfisket på västkusten, kapade bort 20 cm och satte dit trissor vid 1a och sista spö öglan , detta spö e nu en favorit vid det lättare havsfisket , men dock
              lite långt ( 10ft ) , rekomendation är ett spö med bra ryggrad , samt att man inte kapar det mer än 15-20% .

man måste ha råd att offra ett spö då man inte kan garantera att det blir skönt att fiska med , men det kan bli ett kanonspö om man tänker sig för ...!
              skitfiske på er alla
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender
                Vad vill du ha spöt till ? Vad har det varit för ett spö? Har det varit rejäl kastvikt på det så kan det gå. Men oftast är det för klen botten i sådana spön till pilkfiske, men ska du ha det till lättare metefiske så kan det bli bra.
                *S* Lättare metefiske... Lite mer än så duger det nog till ska du se...
                Väldigt vad folk är negativa här då. Gör det här mest för att jag tycker det är kul med spöbyggnad och för att jag saknar ett spö att fiska med i havet. Särskilt dyrt blir det inte heller.
                Nu är i alla fall toppen kapad en liten bit och klingan är lackerad, så nu är det bara att välja ut lämpliga spöringar.
                Nästa vecka ska jag försöka få med mig spöt ut på en provtur.

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33
                  har gjort om ett laxspö med kastvikt 120gr till ett passande båtspö för makrillfisket på västkusten, kapade bort 20 cm och satte dit trissor vid 1a och sista spö öglan , detta spö e nu en favorit vid det lättare havsfisket , men dock
                  lite långt ( 10ft ) , rekomendation är ett spö med bra ryggrad , samt att man inte kapar det mer än 15-20% .

man måste ha råd att offra ett spö då man inte kan garantera att det blir skönt att fiska med , men det kan bli ett kanonspö om man tänker sig för ...!
                  skitfiske på er alla
                  Kul att du blev nöjd med spöt!

Kommentera

Jodu. det finns många bakåtsträvare här på forumet. Om det är ett tunnväggigt spö som dom säger så kan du fylla ut toppen med den avbrutna delen av spöt. Det brukar kunna ge lite extra stabilitet till toppöglan och det kommer väl till pass vid alla bottennapp som pilkfiske genererar.

Ryggraden i ett spö sitter ju huvudsakligen (som du troligtvis vet eftersom du byggt flugspön) i spöringarna så det kan vara en ide att limma dit lite mer ryggrad. Storlek 3 på tråden och epoxy istället för lack på lindningarna är inte heller så dumt. Håller ihop fibrerna i spöt lite extra.

Och nu till en komentar som kommer att sticka i ögat på många "konservativa" spöbyggare. Snabbepoxy. Japp. Det funkar utmärkt till spöringarna. Bara att strö i lite svart pigment (t,ex toner från en kopiator)i limmet så blir det svart och fint också.
                    Den som inte tror mig och påstår att "Den är för hård, den kommer att spricka. Det måste vara araldite", gör ett test. Lägg en klick araldite och en klick biltemas snabbepoxy på ett A4-ark, låt härda den evighet som araldite kräver, sen är det bara att vika pappret och se när snabbepoxyn flexar och det uråldriga orginalet krackelerar och släpper från pappret.

Det är en fröjd att ta fisk på eget hantverk oavsett om det är ett spö eller ett hemmapulat bete och ju billigare desto bättre..
                    www.brofiske.net

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 669 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone