Hur stark är egentligen Perfection loop och liknande knutar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stark är egentligen Perfection loop och liknande knutar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Jag kör:
    * Beteslås
    * Lekande
    * Perfect loop(nylon-lekande)
    * Improved Albrigt (nylon-flät)

Det är väldigt enkelt när man lär sig med Albrigt, det går lika snabbt och det är inte pilligare. Men att börja med det med kalla fingrar och vind och skit är inte optimalt. Man blir lätt irriterad och hatisk mot det då.

FG har jag testat med såg inte fördelarna med den knuten kontra Albrigt, speciellt inte med tanke på att jag inte vevar in knuten i spöringarna och då FG är jobbigare att knyta.
    På min lättare spinnutrustning så kör jag fg knut när ja skarvar ihop flätlinan med fc tafsen. Fast jag brukar ju ha 2-3m fc taf bara för o slippa knyta om hela tiden o då tycker jag fg knuten e bäst då den löper bättre i ringarna än övriga knutar. Sen kör jag mest texas/carolina riggar med den utrustningen. Så länge man inte vevar in knuten så funkar vilken skarvknut som helst tycker jag.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      På min lättare spinnutrustning så kör jag fg knut när ja skarvar ihop flätlinan med fc tafsen. Fast jag brukar ju ha 2-3m fc taf bara för o slippa knyta om hela tiden o då tycker jag fg knuten e bäst då den löper bättre i ringarna än övriga knutar. Sen kör jag mest texas/carolina riggar med den utrustningen. Så länge man inte vevar in knuten så funkar vilken skarvknut som helst tycker jag.
      Tror jag ska testa FG-knuten på haspelutrustningen till Gädd- och Aborrefisket när sommaren kommer. Händer allt för ofta att jag vevar in lite för hastigt och beteslåset/lekandet fastnar i toppöglan. FG:n löper genom ringarna utan problem, så då slipper man ju riskera att skada ringarna.

Kommentera

Frågan är om det uppstår slitage på linan när man fäster ett beteslås i en loop...

Slitaget är inte nämnvärt då linan inte rör sig när den väl dragits åt. Dessutom är fästpunkten tunnare än alla knutar man kan tänka sig. Undantaget Rapalaknuten (som ju också är en loop).
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Frågan är om det uppstår slitage på linan när man fäster ett beteslås i en loop...

Slitaget är inte nämnvärt då linan inte rör sig när den väl dragits åt. Dessutom är fästpunkten tunnare än alla knutar man kan tänka sig. Undantaget Rapalaknuten (som ju också är en loop).
          Fast det är väl rätt många som crimpar både FC och nylontafsar, då sitter ju betelsåset i en loop. Jag har även sett en del som knyter loopknutar i både FC och nylontafsar, jag håller med om att det "känns" som att det borde bli större slitage i en loop, men frågan är om det blir det.

Kommentera

Jo märkte att den verkligen sitter fast när man drar åt den. Tror att jag bara är lite nojjig för den verkar vara mycket rejälare än vad jag trodde.
            Vad menar du med att fästpunkten är tunnare?

Kommentera

Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
              Vad menar du med att fästpunkten är tunnare?
              Det undrar jag också...

Jag borde skrivit att en knut bygger upp mer än loopen mot själva beteslåset. Men frågan är vad det har för betydelse med hänseende till slitage. Ibland skriver jag snabbare än jag tänker.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det undrar jag också...

Jag borde skrivit att en knut bygger upp mer än loopen mot själva beteslåset. Men frågan är vad det har för betydelse med hänseende till slitage. Ibland skriver jag snabbare än jag tänker.
                Haha det händer även den bästa Får helt enkelt testa nån av dom kommande veckorna när jag åker och fiskar. Borde nog hålla ganska bra ändå tror jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 602 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40