Hur stark är egentligen Perfection loop och liknande knutar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stark är egentligen Perfection loop och liknande knutar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur stark är egentligen Perfection loop och liknande knutar?

Kikade efter en bra knut att fästa i slittafsen och hittade Perfection loop. Blev lite intresserad av den eftersom man kan kan ta av tavsen och veva in linan utan att behöva skära av linan och knyta om nästa gång man ska fiska.

Det jag undrar är hur bra håller den för tex havsfiske med 0,28 flätlina? Den lägger ju sig över sig själv vid beteslåset och det känns som att den borde skära av sig om det blir för mycket press. Har ni några erfarenheter med den eller liknande "loops"? Det är alltså inte själva knuten jag undrar över, det är hur den lägger sig vid beteslåset.

Click image for larger version

Name:	5Ucd8SJ.jpg
Views:	1
Size:	102,8 KB
ID:	1854539 Click image for larger version

Name:	rWNxPEs.jpg
Size:	120,5 KB
ID:	1854540 Click image for larger version

Name:	tVy2nsz.jpg
Size:	225,4 KB
ID:	1854541

Det där ser inte ut som en perfection loop, det ser inte ut som en knut alls utan att du bara dragit linan dubbelt igenom lekandet och sedan trätt lekandet genom öglan som bildas?

Perfection look om jag inte minns helt fel är en knut som ger en "ögla" så lekandet/betet kan röra sig mer fritt. Den är ganska lik en Rapalaknut i färdigt utförande om jag tänker på rätt knut...

Jag har ingen aning om hur friktion osv låser när det kommer till flätlinor, jag personligen skulle inte lita på det där för fem öre... Har märkt att om man gör en dålig knut eller slår en vanlig överhands knut (kallas det så?) så glider linan loss.

Jag tror inte att man kan förlita sig på att endast friktion kan låsa flätlina. Dock så upplever jag inte att friktionen vid t.ex. en ögla vid lekandet skulle skavas av så länge lekandet inte är dåligt i öglan.

Är jätte dålig på havsfiske så kan inget om utrustning där.

Jag använder en knut som kallas för Palomarknut linan ligger ganska precis som på dina bilder bara att det är en knut som låser linan.

Använder denna till all flätlina 0,14-0,36 aldrig upplevt att den går av vid knuten. eventuellt så kanske tunn flätlina kan skära av sig själv men inget jag kan säga varken bu eller bä om.
    Senast ändrad av SimpZeN; 2017-11-22, 15:06.

Kommentera

Haha såg nu att det måste ha sett riktigt dumt ut Knuten sitter högre upp och är inte med i bilden, knöt snabbt för att fota så loopen blev lite väl stor.

Tror inte det blir nå problem med att den glider, testdrog med handskar och den höll. Är mest bara rädd att den skär av sig själv vid beteslåset.

Älskar palomarknuten och kör även på dubbel uni men hade velat ha möjligheten att ta bort allt så man kan veva in men samtidigt slippa knyta om.

Kommentera

Jag använder Perfect loop för att fästa beteslåset i tafsen och där fungerar det utan problem. Dock är ju detta nylon.

Däremot så skarvar jag tafs och flätlina med en Improved Albrigt som fungerar mycket bra.
        Lekande där är fullkomligt onödigt.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Jag använder Perfect loop för att fästa beteslåset i tafsen och där fungerar det utan problem. Dock är ju detta nylon.

Däremot så skarvar jag tafs och flätlina med en Improved Albrigt som fungerar mycket bra.
          Lekande där är fullkomligt onödigt.
          Körde du på samma sätt som på bilden? Dvs som ett snabbfäste eller sitter ditt beteslås fast inne i öglan?

Kollade på Improved Albright och FG men gjorde färdiga tafsar med lekanden så det blir lättare att byta trasiga tafsar och knyta nu under vintern när det är kallt osv.
          Ska testa utan lekande till sommaren!

Kommentera

Kört en del med kirurgknuten o de har funkat. Går betydligt snabbare att knyta oxå
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
              Körde du på samma sätt som på bilden? Dvs som ett snabbfäste eller sitter ditt beteslås fast inne i öglan?

Kollade på Improved Albright och FG men gjorde färdiga tafsar med lekanden så det blir lättare att byta trasiga tafsar och knyta nu under vintern när det är kallt osv.
              Ska testa utan lekande till sommaren!
              Jag kör:
              * Beteslås
              * Lekande
              * Perfect loop(nylon-lekande)
              * Improved Albrigt (nylon-flät)

Det är väldigt enkelt när man lär sig med Albrigt, det går lika snabbt och det är inte pilligare. Men att börja med det med kalla fingrar och vind och skit är inte optimalt. Man blir lätt irriterad och hatisk mot det då.

FG har jag testat med såg inte fördelarna med den knuten kontra Albrigt, speciellt inte med tanke på att jag inte vevar in knuten i spöringarna och då FG är jobbigare att knyta.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Men att börja med det med kalla fingrar och vind och skit är inte optimalt. Man blir lätt irriterad och hatisk mot det då.
                Haha precis det jag menar!

Ska ta å prova några Albright och försöka få till den, kan vara bra att skippa ett onödigt lekande. Tror nog att jag fortsätter med lekandet under vintern så man bara gör en enkel knut med flätlinan.

Men hur gör du med din Perfection Loop i lekandet? Sitter det i fast i öglan eller har du gjort som på mina bilder?

Kommentera

Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
                  Haha precis det jag menar!

Ska ta å prova några Albright och försöka få till den, kan vara bra att skippa ett onödigt lekande. Tror nog att jag fortsätter med lekandet under vintern så man bara gör en enkel knut med flätlinan.

Men hur gör du med din Perfection Loop i lekandet? Sitter det i fast i öglan eller har du gjort som på mina bilder?

Den sitter fast i öglan. Kan ta en bild till dig.

Kommentera

Perfektion loop fungerar, iallafall det jag testat, lite svårt att få upp om det dras åt hårt bara.

Brukar dock köra grinner då en knut slits och det inte tar många sekunder att knyta om.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40