Långsam eller snabb aktion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långsam eller snabb aktion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Långsam eller snabb aktion

Är snabb aktion eller långsam aktion att föredra om man vill ha så mycket känsla förmedlad vid hugg/drillning? Förmedlas fiskens hugg samt rusningar mer med ett spö med långsam aktion eller snabb aktion?
    Vad säger ni?

Ett snabbt spö ger mer könsla medan ett långsamt spö är mer förlåtande vid drillning av fisk
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Hugget blir mer påtagligt med ett snabbt spö, drillningen med ett långsamt. Ungefär så.

Kommentera

Hårt spö ► snabbare respons/mothugg ► effektivt på att driva in kroken i fiskens käftar ► inte lika effektivt på att köra musten ur fisken som ett långsammare/mjukare spö vilket dock kan kompenseras med rullens broms (förhoppningsvis av högsta kvalitet) och linans töjning ► risken är större att man sliter ut kroken ur ett organiskt bete i samband med utkast än i samband med ett mjukare spö

Mjukt spö ► långsam aktion i samband med mothugg som kräver en vidare rörelse/större svep för att driva in kroken ► effektivt på att drilla fisk ► kastar inte lika långt som ett hårdare spö ► mindre risk för att organiskt bete slits av kroken vid utkast ► mer förlåtande om rullens broms inte är av allra högsta kvalitet

Till syvende och sist så bör spövalet baseras på vilken fiskemetod man ämnar utöva och vilken/vilka fiskarter man är ute efter. Det är ju lite skillnad på käftarnas hårdhet hos en gädda kontra en vitfisk .

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
          Hårt spö ► snabbare respons/mothugg ► effektivt på att driva in kroken i fiskens käftar ► inte lika effektivt på att köra musten ur fisken som ett långsammare/mjukare spö vilket dock kan kompenseras med rullens broms (förhoppningsvis av högsta kvalitet) och linans töjning ► risken är större att man sliter ut kroken ur ett organiskt bete i samband med utkast än i samband med ett mjukare spö

Mjukt spö ► långsam aktion i samband med mothugg som kräver en vidare rörelse/större svep för att driva in kroken ► effektivt på att drilla fisk ► kastar inte lika långt som ett hårdare spö ► mindre risk för att organiskt bete slits av kroken vid utkast ► mer förlåtande om rullens broms inte är av allra högsta kvalitet

Till syvende och sist så bör spövalet baseras på vilken fiskemetod man ämnar utöva och vilken/vilka fiskarter man är ute efter. Det är ju lite skillnad på käftarnas hårdhet hos en gädda kontra en vitfisk .

~Paul~
          Det mesta håller jag med om, dock fiskar få med linor som töjer sig nämnvärt om det är spinnfiske vi menar. Vidare kan ett långsamt spö kasta längre än ett snabbt eftersom det hjälper till att skjuta på i likhet med en pilbåge, detta gäller då om betesvikt och spö är korrekt anpassat.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            1. om det är spinnfiske vi menar

2. Vidare kan ett långsamt spö kasta längre än ett snabbt eftersom det hjälper till att skjuta på i likhet med en pilbåge, detta gäller då om betesvikt och spö är korrekt anpassat.
            1. Nej, jag talar i generella termer. Därav min kommentar gällande organiska beten.

2. Så kan det vara i vissa fall. Den viktigaste faktorn är vilken typ av bete man kastar, samt hur den övriga utrustningen i form av linor, rullar, osv ser ut. Men visst är det generellt så att ett snabbare spö kastar längre än ett långsammare dito i samma viktklass? Det vill säga - så länge man kan undvika backslag eller linknutar .

~Paul~

Kommentera

Jag skulle säga tvärtom, förutsatt att rätt förutsättningar gällande rulle, lina och bete finns kastar ett långsamt spö längre. Någon castingexpert som kan reda ut begreppen?

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Jag skulle säga tvärtom, förutsatt att rätt förutsättningar gällande rulle, lina och bete finns kastar ett långsamt spö längre. Någon castingexpert som kan reda ut begreppen?
                Jag upplever samma sak.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vi har helt klart olika erfarenheter.

Jag kan ta ett exempel. Mitt gamla nio-fots Elbe President Pike-spö (haspel) som är klassat till 18-70 g (sweet-spotten ligger således på runt 44 g) kastar avsevärt längre med ett ordinärt skeddrag på 22 g än mitt mjukare 10-fots ABU Garcia Tournament Pro med i princip samma kolfibermaterial som i Elbe-spöet och med rekommenderad kastvikt på 15-50 g (sweet spot = 32,5 g).

Den stora skillnaden ligger i aktionen. Elbe spöet har en toppig progressiv aktion medan ABU-spöet har en parabolisk dito. Båda är haspelspön.

Egentligen borde ABU-spöet kasta längre eftersom det gram-mässigt ligger närmare de 22 g som draget väger.

Det här är bara ett exempel men jag har många fler .

Den tekniska utmaningen består i själva tajmingen! Man kan kasta riktigt långt med ett högre klassat spö, dvs ett "pinnigare" spö än ett annat spö perfekt anpassat till vikten på betet ifall man lyckas med tajmingen. Det kan ibland röra sig om fraktioner av en sekund när man bör släppa fingret från linan.

~Paul~
                  Senast ändrad av dePaul; 2017-09-26, 15:55.

Kommentera

Min teori är att man kan ladda ett långsammare spö med kraft i bakkastet som adderas till den kraft man själv anbringar i framkastet vilket därmed ger ökad kastlängd - det är väl rent av en förutsättning för flugfiske. Ett praktiskt exempel från mitt fiske är mitt SZ havsöringsspö 6-28g som är 9,2 fot och skjuter iväg ett 16 grams Zazzaa som en pilbåge, ett pinnigare spö skulle man behöva snärta iväg betet med och det ger inte så långa kast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57