Vilken Shimanorulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Shimanorulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken Shimanorulle?

Denna frågan har ni säkert inte fått förut Err...

Jag är inne på att köpa en ny Shimanorulle och kan tänka mig att lägga runt 1000-1500kr. Vilken bör jag köpa av följande och varför? Är någon känd för att vara bättre eller sämre? etc..

Stradic GTM RA
    Super GT RA
    Technium FA
    Twin Power XT RA

Vad är för/nackdelen med enkel eller dubbelvev?
    Vad är skillnaden på RA och FA?
    Varför finns det så mycket att välja på?

RA är bakbromsad å FA är frambromsad.

har nu i dagarna samma beslutsångest, stradic eller Technium

kan rekomendera att kolla in www.fiskebutiken.nu , har jämfört priser via

och vad jag har kommit fram till så är dom iafl billigast, men nu kanske nån annan har en annan uppfattning om det
    Dont u ever argue with an idiot cause he/she will only drag u down to his/hers level and beat u with experience

Kommentera

Jag har själv en Technium 4000 FA och är väldigt nöjd med den, visst finns det bättre rullar, men jag tycker att den är värd sitt pris. Kolla här för att få en mer detaljerad förklaring http://fish.shimano-eu.com/catalog/f...=1148657658810
      Lycka till!
      Senast ändrad av Silurus; 2006-05-26, 16:36.
      www.custombaits.se

Kommentera

Ursprungligen postat av frazzeribba
        RA är bakbromsad å FA är frambromsad.

har nu i dagarna samma beslutsångest, stradic eller Technium

kan rekomendera att kolla in www.fiskebutiken.nu , har jämfört priser via

och vad jag har kommit fram till så är dom iafl billigast, men nu kanske nån annan har en annan uppfattning om det

Olssons Fiske är billigare samt även popuptackle. www.olssonsfiske.se och www.popuptackle.com
        sigpic

Kommentera

Jag har En twinpower som jag har varit rugigt nöjd med... Den rekomenderas till 110%... Lite mer pengar men samtidigt har du en rulle för många år om du vill

Kommentera

Vad är det för fördel/nackdel med att ha fram eller bakbromsad rulle?

Kommentera

Har både Gt:n och Twin power och till det jag använder dem till så tycker jag att det kvittar vilken, jag har dem när jag trollar gös. Tycker att båda är toppen rullar och kör med bakbromsat då snabbbromsen funkar kanon vid krokning av fisk. Men det ska vara en 4000, har även en 2500 som är lite klen att dra upp stora djupgående wobbler med. //Henrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Zaphi
                Vad är det för fördel/nackdel med att ha fram eller bakbromsad rulle?
                Bakbroms - lättare att hantera, har på Shimano ofta 'fighting drag', d v s en spak som snabbt ökar eller släpper på bromsen +/- 20% (tror jag det är).
                Frambroms - bättre bromsverkan p g a plats för större bromsskivor (eller vad man skall säga).

Min personliga åsikt är att jag tycker bättre om frambromsade. Går väldigt snabbt att lära sig hantera den snabbt även i trängda situationer, samt att det är riktigt trevligt att alltid ha en silkeslen broms (har Twin Power FA till gäddfisket, men inte modellen som kom i år).

Men vet också att det är många som föredrar bakbromsade rullar p g a enkelheten. Du får väl gå iväg till handlaren och känna lite.

Lycka till

/D

Kommentera

Jag var o testa i butik nu och måse säga att stradic verkar riktigt skön med sin dubbelvev. De hade dock bara den bakbromsade varianten inne. Är den frambromsade lika skön? Jag antar att den frambromsade inte kan ha fighting drag?

Kommentera

Bara så att du vet Stradic är en "highspeed" rulle = många centimeter lina in på rullen varje vevtag.

Detta lämpar sig nog inte så bra till tex gäddfiske där man oftast vevar ganska långsamt.

Men jag håller med om att veven till Stradicen är kanon.

Jag köpte min vev löst (140kr) och monterade den på min Technium FA rulle, kanon skönt!

/Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston