Haspelspö, rulle och lina.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö, rulle och lina..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö, rulle och lina..

Hejsan!

Är ganska ny inom det här med fiske men har fastnat totalt. Har idag ett iFish Discovery 7" 3-15g som är 5-delat. Köpte det för att det är smidigt att ha med sig i ryggsäcken när man är ute och vandrar. Perfekt att hala fram när man hittar någon sjö nånstans i skogen

Nu är jag dock sugen på att köpa ett spö som är tvådelat då det blir bökigt att bygga ihop det här varje gång. Det fungerar jättebra när man är ute och vandrar man ska man ut och fiska en sväng bara så där då är det lite bökigt att stå o bygga ihop varje gång osv.. hade även velat kunna kasta lite tyngre drag, hade tänkt mig upp mot 50 gram. Vill kunna dra abborre, gäddor och kanske öring, gös osv? Finns det något bra spö som ni rekommenderar? Är lite sugen på att köpa ett Berkley Lightning 9" 15-40g.. Har även haft ögonen på Savage Gear Bushwhacker XLNT2 8' 15-40g

Ska man köra på den här kombinationen? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...pel-combo.html
    Eller har ni något annat tips? Budgeten är 1500-2000 spänn med spö, rulle och lina!

Tacksam för hjälp i denna djungel!

Hrm,
    Du vill kunna kasta upp mot 50g. Men nedåt då? Vilka lätta vikter/beten vill du kunna kasta med?
    Jag tror att det är där utmaningen ligger. Att hitta ett spö som är hyggligt ok/känsligt/roligt att kasta lätta aborrbeten med och ändå funka för lite tyngre gäddbeten.

Skulle, tyvärr, tro att omfånget "abborrbeten till 50g" är svårt att lyckas med.
    Iofs länkar du till 40g-spön och det förenklar ju. Men principen kvarstår, lätta abborrbeten upp till lätta gäddbeten.

Jag har två XLNT2-spön (7.6' 3-18g och 7' 10-40g) och jag upplever dem som ganska styva (och spänstiga) men något underklassade. 3-18g hade jag gissat vore ett 10-25g-spö, 10-40g kastar dåligt vid 10g och kräver i princip 20g för att ladda. Dvs, även om spöna är sköna i sina övre regioner är de klart osköna i sina undre regioner. Min slutsats är att XLNT2-spön kastar "oskönt/tråkigt" i sina undre regioner och är inte speciellt allround över ett brett register. (Dock har jag inte testat det 8' 15-40g du nämner.)

XLNT2 har en ganska fast och modern klinga. Och jag tror, säger tror, att sådana ofta tenderar att fungera mycket bra, men inom ett smalt viktregister. Jag upplever att spön med lite mjukare aktion klarar av bredare eller mycket bredare register. (Typ; funkar 95% bra, men inom ett klart större spann.)
    Därför tror jag man ska leta relativt mjuka spön om man vill kunna fiska efter både abborre och gädda på behagligast möjliga nivå.
    För mig är ett abborrspö ett spö som ska kunna kasta bra vid 12g. Funkar då för 10g jiggskalle, 12g reflex, etc. Lägre vikt är inte ett måste för mig. Men det måste funka bra vid 12g. Då brukar jag inte hitta spön som klarar 40g utan kanske 25-30g på ett bra sätt. Men ibland även en Buster Jerk II på 37g "ok". Så mitt "drömallroundspö" skulle kasta bra mellan 12-37g. "Kasta bra" är inte alltid samma som "klassat för" (fråga Svartzonker vad han tycker i frågan ...)

Finns såna spön? 12-37g.
    Troligen, men de kostar nog.
    Men letar man bland klassiska och lite mer medium/progressiva så ökar chansen betydligt.

Och för att konkludera detta långa svar;
    - Tror att Berkley Lightning är mer klassisk och mjuk och därför mycket bättre som ett "allroundspö med brett register".

Har själv ett 9' 7-28g Berkley SSGS Titanium (första utgåvan, med icke-långa handtaget) och det är av den arten. Den kastar allt mellan 7-30+ gram.

Tror det finns många andra som kan tipsa om bra och lämpliga spön.
    Andra kan även ha andra åsikter i frågan.

Min poäng är: Alltid svårt hitta spön med brett register, angiven klassningen lurar ofta speciellt i undre regioner. Leta efter spön med mjukare klassisk aktion (än modernt snabba/toppiga). Om det kan vara till nån hjälp.

Kommentera

Tack för utförligt svar!

Ja det verkar som att jag kanske ska tänka efter lite mer, kanske ett 10-30g mer passar det jag letar efter. Men annars låter det som att Berkley Lightning är ett spö i de kastvikterna som skulle kunna fungera för mig. Jag ska snurra runt lite mer på internet, se om någon annan har något tips innan jag bestämmer mig. Någon här borde ju haft ett Berkley Lightning i sitt ägo? Vad är er input om spöt?

Låt säga att jag bestämmer mig för ett Berkley Lightning, vilken rulle skall man då använda? Storlek?

Mvh
      Niklas

Kommentera

Jag kör emellanåt ett Berkley Lightning 15-40g, 8' med en Mitchell-rulle, när jag fiskar från land. Upplever det som ett riktigt bra all-round spö och tål att jämföras med min "fin" combo (ABU Veritas 12-38g, 8' med Sorön STX 40-rulle) som är lite mjukare i toppen och kastar lite längre. Berkley combon är något bättre på lite tyngre och ABU på lättare drag men det är inga stora skillnader. När det gäller prisvärdhet vinner Berkley combon överlägset.

Här är en bild på båda combo:na tillsammans på ett bompass.
        Click image for larger version

Name:	IMG_20160523_192104.jpg
Views:	1
Size:	1,05 MB
ID:	1784285

Kommentera

Nice!

Hade tänkt dra iväg idag och kolla in spöt, får bli en resa till xxl och bara kolla. Kanske kolla vad dom har för rullar också, annars blir det nog combon från någon utav webbutikerna.

Men är det någon som vet vad skillnaden är på dessa två?
          Berkley LIGHTNING COMBO MEDIUM 9ft

Lightning Combo HT 9' M

HT och Medium?

Tack på förhand

Kommentera

Den första kombon är slut i lager, den andra finns i lager.

Nu gissar jag:
            Benämningen är Sportfiskeprylars egna benämning. Det kan vara så att de har en ny version av spöt i den kombon som finns i lager.
            (Och i så fall kommer den första kombon troligen inte åter i lager. Enda sättet att ta reda är nog att ringa och fråga.)

Kommentera

Jag tycker ett Shimano beastmaster M eller MH är ett bättre köp en Berkely spöet.

Kommentera

Vad tror ni om ett Berkley spö och en abu garcia revo s30 eller s40`?

Kommentera

Beastmaster går loss på 1500kr så då blir de inte mycket kvar till rulle å lina tyvärr, men om du vill ha ett riktigt bra allroundset så slänger du på en rarenium el biomaster på den klingan så har du ett perfekt kombo

Kommentera

Sen förstår jag inte varför man rekommenderar abus rullar som ja tycker är undermåliga i längden i jämförelse med shimano el daiwa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57