Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpa utrustning
Collapse
X
-
Det är inget komplicerat. Köp en rulle fluorocarbon 0.35 sen klipper du av ca 60-70cm och knyter fast ett lekande i ena änden och ett beteslås i andra änden. Jag föredrar snaps som är lite rundare för en fin gång på betet, men det är en smaksak.
Kommentera
-
WaXXa, det var det jag antydde med förslaget på ett besök på Fiskedepån i Helsingborg.
Nu blev tråden lite av en Shimano vs. Daiwa epic battle. Ha ha ha...
Jag handlar där ofta och killarna är mycket kunniga inom alla fiskemetoder. Inte nog med att man köper prylarna så får man ovärderliga tips på köpet.
Vi skulle kunna tipsa till förbannelse i denna tråd... t.ex. Okuma Ceymar är också en kompetent rulle.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nilsson208 Visa inläggJag har en annan fråga om rullar... De här med bromskraft... På sedona är det 4kg medan på en nasci är det 9kg... Vad innebär det? Hur mycket bromskraft behöver man?
- För en rulle i storlek 25/2500 som ska användas till abborre och mindre gädda är bromskraft större än 3-4 kg oväsentlig.
Bromsen är inte till för att stoppa fisken, den är till för att trötta ut fisken. Men även för att hålla emot vid mothugg vilket är ganska måttliga krafter i sammanhanget.
Det är i princip viktigare att bromsen är "mjukstartande" än "hård, trög med ryck" som kan leda till linavbrott eller att fisk bänder sig loss.
En bra broms för mig är:
- tillräckligt stark för mothugg. För abborre i princip ingenting, för gädda kraftigare men om kravet egentligen är 3, 4, 6 eller 9 kilo vet jag egentligen inte. Vassa krokar är viktigare.
- enkel att ställa om till "lätt motstånd" direkt efter mothugg. Utan att veta, skulle jag gissa att jag ställer då ner till motsvarande 1-2 kg (kanske). Iaf så lätt att stark fisk kan dra ut lina om så behövs. (För abborre kan man egentligen strunta i detta. Dock kan det ibland vara bra att ha lös broms precis då fisk ska tas upp och kan göra utfall, iaf om fisk sitter löst.)
- mjukstartande. Om fisk drar iväg så ska bromsen inte vara initialt trög utan mjuk och ökande.
Skulle aldrig betala extra för en stark/kraftig broms på en 25/2500-rulle.
(För en mer renodlad gäddrulle, ja. Om man fiskar mycket öring, speciellt havsöring kanske man vill ha bättre broms. Men även där gäller, mjukstartande, som viktig egenskap.)
Litet tillägg:
För C&R kan man vilja ha hårdare bromsinställning under indrillning. För att snabbare få in fisken och på så sätt reducera dess (skadliga) mjölksyra. Om man istället har som mål att ta upp fisken, kan en lite lättare bromsinställning vara att föredra då det ökar chansen (något) att inte tappa fisken. Ren optimering för ändamålet alltså.
Detta gäller nog mest för gädda 5+ kg (c&r vanligt) och stridbar öring/lax (c&r ovanligt). Och då med större rullar än 25/2500 (i praktiken).
Och,
- Mina gäddrullar har ofta en bromskraft på 6kg (enl spec). Sällan jag tyckt det vara för lite.
- Mina abborrullar har ofta en bromskraft på 3kg (enl spec). Aldrig tyckt det för lite.Senast ändrad av jonasby; 2017-06-29, 10:39.
Kommentera
-
Slutade med:
Spö: https://www.profish.se/prorex-px802mlfs-2-pcs-5-25-gr
Rulle: https://www.profish.se/nasci-2500fb
Och sen lite annat till de, tafs, drag osv.
Tack alla för hjälpen!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar