Vad har ni gjort med era fiske grejer idag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har ni gjort med era fiske grejer idag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har ni gjort med era fiske grejer idag?

Idag kom posten med mina hybridlager, keramisk knivbullt, olja och fett som jag beställde igår. (Från en firma i Täby)
    Så då blev det ju givet att göra en storservice av min Amba 6500c Pro Shop.
    Efter service och puts så blev det en tur ner till Älven å provkasta någon timme.
    Största skillnaden jag märkte var att rullen blev tyst! Å det var ju mycket därför jag ville uppgradera. Sen att kastlängderna blev lite längre kom som en bonus

Började spöregna så då passade jag på att förlänga korkhandtaget på spöt som jag retat mig på, då det kändes för kort. Tog neder delen (10cm) från ett donator spö som passa perfekt i storlek och form.
    Limmade även in en blyvikt på ca 35 gram i nederdelen av handtaget för att få lite mer balans i spöt.

Å nu har limmet torkat och solen tittar fram!
    Perfekt då blire fiske igen 😀
    Vad har ni andra gjort med eran fiskeutrustning idag?

Själv har jag jobbat idag.

Kommentera

Fiskat - dessvärre bom! Ska ge 1500:an lite ny olja i lagren om en stund
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Kul tråd! På väg hem men har redan lagat middag.... Pizza!
        Ska lägga på ny flätlina på mina 5000 rullar ikväll. Ny lina blir det även på 18000 rullen som kom hem efter service för 14 dagar sedan. Sen är det dags att börja löda kablar till elsnurran o laga halstätning på torrisen.
        Finns ju alltid något att göra....
        Ser ju ut att bli en fin helg... funderar på att ta med mina fiskegrejor ut till Ven!
        Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          Fiskat - dessvärre bom! Ska ge 1500:an lite ny olja i lagren om en stund
          Skit fiske!
          Gösta
          Ja de e rätt, här lullar och gullar man med sina (sköte)barn å så levererar de inte - då blir det duktigt med smörj!

Själv har jag inget gjort, bara tänkt på min fiskeutrustning, tänkt att den sannolikt får vila i helgen, en födelsedag och sen en släktträff ställer till det....
          Senast ändrad av anteman; 2017-06-16, 17:43.

Kommentera

Knutit fluorcarbontafsar i 0.40 till fastach clips för borre och gös, samt texasriggar med tungstenbullets.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hygglo Visa inlägg
              Idag kom posten med mina hybridlager, keramisk knivbullt, olja och fett som jag beställde igår. (Från en firma i Täby)
              Så då blev det ju givet att göra en storservice av min Amba 6500c Pro Shop.
              Efter service och puts så blev det en tur ner till Älven å provkasta någon timme.
              Största skillnaden jag märkte var att rullen blev tyst! Å det var ju mycket därför jag ville uppgradera. Sen att kastlängderna blev lite längre kom som en bonus

Började spöregna så då passade jag på att förlänga korkhandtaget på spöt som jag retat mig på, då det kändes för kort. Tog neder delen (10cm) från ett donator spö som passa perfekt i storlek och form.
              Limmade även in en blyvikt på ca 35 gram i nederdelen av handtaget för att få lite mer balans i spöt.

Å nu har limmet torkat och solen tittar fram!
              Perfekt då blire fiske igen ��
              Vad har ni andra gjort med eran fiskeutrustning idag?
              Hej Örjan Hygglo;
              Mikael Boettge och de andra grabbarna hos Sportfiskeboden i Täby tillhör mina favoriter inom sportfiskesektorn..

Trevlig Midsommar!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Tjääna
                Har suttit två kvällar i rad och bytt ut fjäderringar och en del krok på ett gäääng 10 gr Toby och olika Sölvkrokendrag mm mm som jag skall använda till fjällfisket. Det sitter ofta alldeles för tjocka och för stora ringar på små skeddrag. Skall sätta på ny toppögla på ett spö, lägga på ny lina på stellan (1000), göra tafsar (0,27 fluocarbon). Använder alltid tafsar oavsett vad jag fiskar efter/med. Förhoppningsvis blir det en tur imorgon. Som sagt det finns alltid att göra.
                På dom igen
                Bb
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Mikael Boettge och de andra grabbarna hos Sportfiskeboden i Täby tillhör mina favoriter inom sportfiskesektorn..
                  Fick också hem två saker därifrån i veckan. En flaska Rocketolja (Tournament Formula) och en lättviktsspridare.

Eftersom tråden handlade om vad man gjorde med sina fiskeprylar idag så var det detta:

1. Plockade isär mina två följeslagare i form av multirullar, en antik Amba 6000 (trimmad) och en Amba 25K (trimmad den också). De fick var sin en överhalning/puts och några droppar av den nya oljan. 25-an fick dessutom nya bromsklutchar. Eftersom den visar tendens till linresning sedan tidigare så satte jag in de mellanstora klutcharna som vanligtvis sitter i en 5-6K. Jag sandpapprade dock ner dem lite för att inte bromsverkan skall vara allt för stor. Till den här rullen har jag två spolar, den ena från UT och den andra från Avail, båda med helkeramiska lager från engelska Rocket Reel Company.

2. Stoppade den nya linspridaren i min Record 51-an tillsammans med en keramisk knivbult. Samtidigt passade jag på och tvättade ur kullagrena och glidlagret, samt smorde upp alltsammans. Mellandrevet, som ju är kullagrat har jag sedan tidigare utrustat med en spårrytare i stället för att behöva bända upp drevet varje gång när man vill ha tillgång till gavellagret. Jag bytte dessutom vev på rullen till en kromad enkelvev av ABU-s äldre snitt (den med bullit-motvikt). Allra sist spolade jag på en ny Trilene Sensation 0,32 mm nylonlina.

3. Tillverkade en nappindikator till mitt eventuella bottenmete (plast från en galge).

4. Skärpte till några trekrokar.

5. Åt upp all glass för att komma åt plastlådan. Därefter lade jag in min gamla, röda Penn 309 som behövde ett nytt hem .

6. Tog fram och fyllde två olika väskor med utrustning för tre olika fiskesätt (mete efter makrill, kast med lätt utrustning efter makrill, samt tyngre pirkfiske efter makrill - med häckla).

Jag är säker på att det är fler grejer jag gjort men redan glömt .

~Paul~

PS Säger också: "Kul tråd"

Kommentera

Av nån konstig anledning hade jag en liten enkelkrok bakom mitt stötsäkra iPhone fodral och den har jag lagt på sin plats, sen har jag plockat massa pisska från golvet(min tvååring älskar att leka med jerkbaits utan krokar och han kallar dom pisska) och nu när den lille sover har jag precis smörjt upp åtta å tioåringens fidget spinners med yellow label och vad som hände va att dom blev helt tysta men snurra sämre. Ungarna gillade inte yellow label så jag har lovat att tvätta ur lagrena imon. Det är det närmsta jag har kommit fiske idag. God kväll

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57