Nya batterier är gamla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya batterier är gamla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

April 2016 är de tillverkade.

Mvh. HenkeW

Kommentera

För att mäta konditionen på ett batteri så måste du belasta det samtidigt som du mäter. . Batterier kan vara något år gammalt när du köper det iofs, men som gammal fd bilelektriker så skulle jag absolut inte oroa mig för ditt mätresultat.
      !!!!!

Kommentera

Således var de ca 10 månader gamla när jag köpte dem. Många här på forumet som tycker att man skall underhålls ladda batterierna under vintern för att behålla kapaciteten på batterierna. Då kan jag tycka att det är konstigt att de kan stå i 10 månader utan att försämras. Någon som vet hur länge ett batteri får stå i butik ? Tack för all respons =)

Kommentera

Ursprungligen postat av HenningT Visa inlägg
          Således var de ca 10 månader gamla när jag köpte dem. Många här på forumet som tycker att man skall underhålls ladda batterierna under vintern för att behålla kapaciteten på batterierna. Då kan jag tycka att det är konstigt att de kan stå i 10 månader utan att försämras. Någon som vet hur länge ett batteri får stå i butik ? Tack för all respons =)
          En intressant frågeställning tycker jag som lekman. Jag förstår att det kan vara svårt för butiker att underhållsladda alla batterier innan försäljning men ett nytt batteri som i värsta fall stått i rumsvärme i 10 månader känns inte toppenfräsch givet att jag betalar nypris för det...

Kanske har det redan börjat sulfatera något då om man har otur? Å andra sidan hade TS 12,6V när han började och det är väl ganska (mycket) långt från en spänning där batteriet sulfaterar...

Kanske är det "ingen fara" vilket dock talar emot det råd som ges om att alltid underhållssladda sina batterier under lågsäsong...?
          Å andra sidan var urladdningen låg när jag glömde att underhållsladda mina gelbatterier en gång, fulladdade visade de, så vitt jag minns ca 13,20V (ovilade) och efter 2,5 månader och ca 20 grader låg de på 13,01V... vad det nu säger... bra batterier månne...?
          Senast ändrad av anteman; 2017-02-20, 18:37.

Kommentera

Är man så noga vid köp av batteri så kan man väl kolla upp innan köp hur gammal de är. Eller låta butiken kolla det om man inte vet vad man ska kolla efter..

Köp en ny bil från lager hos leverantören får ni se. Bilen kan ha tillverkats några månader innan och batteriet kan ha tillverkats månader innan det satts i bilen. Hur många gånger tror ni det batteriet har laddats?

Då är det batterier som börjat dra ur ström till diverse och sen har bilar gått på transport och förvarats ute i kylan med dåligt laddat batteri.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Om ett vanligt batteri står i tio månader utan underhållsladdning så är det nog tomt, men gel- och AGM-batterier däremot har mycket lägre självurladdning och klarar i princip att stå några månader, tex över vintern, utan underhållsladdning om de har laddats fulla innan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                Är man så noga vid köp av batteri så kan man väl kolla upp innan köp hur gammal de är. Eller låta butiken kolla det om man inte vet vad man ska kolla efter..

Köp en ny bil från lager hos leverantören får ni se. Bilen kan ha tillverkats några månader innan och batteriet kan ha tillverkats månader innan det satts i bilen. Hur många gånger tror ni det batteriet har laddats?

Då är det batterier som börjat dra ur ström till diverse och sen har bilar gått på transport och förvarats ute i kylan med dåligt laddat batteri.
                Du har en, nä två poänger där..!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Om ett vanligt batteri står i tio månader utan underhållsladdning så är det nog tomt, men gel- och AGM-batterier däremot har mycket lägre självurladdning och klarar i princip att stå några månader, tex över vintern, utan underhållsladdning om de har laddats fulla innan.
                  Och kanske även du - i alla fall av min gelbatterier att döma! Det var just vanliga, våta blybatterier jag funderade mest över i mitt tidigare inlägg - å andra sidan vad har nya bilar för typ av batterier som Tybling är inne på... Kanske underhålsladdas ändå bilars batterier på bilfirman, av svårstartad erfarenhet..?

Kommentera

Detta var ett Tudor Marin Dual så inget gelbatteri. Av någon anledning mäter min multimeter 13v som fulladdat batteri och inte 12.7 trots att batteriet fått vila en vecka. Exxet var ju inne på att det sällan säljs "nya" batterier men 10mån känns ändå inte helt ok.

Kommentera

Så det borde motsvara 12.3v egentligen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 669 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg emilone
                      av emilone