Hej var ute och fiskade för nån dag sen och kom på att min recordrulle inte alls funkar till beloten het med flät lita och skulle vilja ha en bra haspelrulle till gäddfiske och gösfiske. Men vilken ska man ta tycker messt att det lutar åt nån shimano. är det några som har shimano som kan rekomendera nån? andra märken skulle väll med funka men hällst shimano. och vad skulle man har för ett bra spö till detta skulle vilja ha ett spö som man både kan ha till att kasta med från båt men även från land och sen även ha att flötesmeta gädda med. ska man ha långt eller kårt spö vad är det man ska tänka på för detta fiske i spö väg och rulle?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken rulle?
Collapse
X
-
Kanske skulle förtydliga lite.
Val av rulle Jag har kollat på super gt ra och Twin Power XT RA och jag hade tänkt mig det till gädda. Vilken av domma 2 rullar hade ni valt. Nån som har nån av dom som kan komma med omdömme? Nån som har båda som kan säga om det är nån märkbara skillnad? är det värt dom extra pengarna?
Sen hade jag ju tänkt att skaffa ett spö till detta. jag har kollat på ett beastmaster 10" 20-50 gram. Är detta ett vettigt gäddspö? är det lagom ryggrad i ett sånt?
Dom sett jag har tänkt att fiska är.
Ett kasta med från båt lite lättare beten Till dom tyngre betena har jag ju mitt jerkspö med rulle som jag tänkte ha.
Två flötestrolla med det efter gädda
Tre Meta gädda
Vad hade ni satsat på för spö?
Snälla svara
-
Ett spö klassat upp till 50 gram fungerar bra att fiska gädda med, även om ett något kraftigare spö skulle rekommenderas, speciellt om du fiskar lite seriösare.
Själv skulle jag köpa ett spö runt 9-10 fot, som bör kunna slunga både betesfisk och konstgjort rätt säkert.
Spöt du kollat på verkar vettigt, även om det till metet skulle rekommenderas ett grövre spö så funkar det ju, har själv metat med spön klassade upp till 30 gram vilket fungerade ypperligt.
Och nu ser jag att du har ett jerkspö för de tyngre grejorna...
Antar att beastmastern borde passa ypperligt som kombination med detta.
"Lycka till" i valet av spö iallafall...
Kommentera
-
Daiwa har några rikigt fina haspelrullar, jag har 2 st Capricorn i olika storlek.
Vet dock inte riktigt vilka rullar de saluför i Sverige, men i USA så finns det flera godingar. T.ex. den nya haspeln Daiwa Fuego, den har fått bra betyg. Jag har en liten Fuego multirulle och den är riktigt bra.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Twin power är fin, och jag tror inte det är nån skit rulle du får. Och jag vet många som är nöjda med den.
Som spö så skulle jag satsa på ett spö runt 9 - 11 fot som klarar att kasta upp till 100g. Det klarar både stora wobbler, och du kan meta med det.bf
Kommentera
-
Tack för alla bra svar
Börjar funder på att ta ett rent met spö. jag menar att det funkar ju jätte bra att kassta drag med åxå och så kompletera man med ett kortare sen. men vad ska man ha för met spö då? nån som vet det med metspö är en helt ny grej för mig?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 420 svar
239 054 visningar
12 gillar