Har köpt fjäderringar o hur i allsin dar skall jag kunna öppna dessa små rackare mina flyger iväg över golvet. Rent tekniskt lite tips hur öppnar jag dess små pillriga för att byta krokar på spinnare t.ex?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Byta krokar med fjäderring
Collapse
X
-
Hej Lars Skoglund;Ursprungligen postat av fear Visa inläggHar köpt fjäderringar o hur i allsin dar skall jag kunna öppna dessa små rackare mina flyger iväg över golvet. Rent tekniskt lite tips hur öppnar jag dess små pillriga för att byta krokar på spinnare t.ex?
Öppnar fjäderringarna gör du bäst och snabbast med en fjäderringstång eller tunn skruvmejsel....
Själv använder jag fjäderringstänger med tunn spets för att undvika att fjäderringen glipar upp..
Om olyckan ändå är framme kan man vrida in spetsen på den glipande fjäderringen så att den sluter tätt igen...
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
XXL har en bra tång för nästan inga pengar
Kommentera
-
Hej Lars Skoglund;Ursprungligen postat av fear Visa inläggaha okej mmm för det var pillrigt om inte annat, har fingrar som prinskorvar annars juh
tack för tipsen 
Även om du har fingrar som prinskorvar bör du kunna hålla i en fjäderringstång alternativt en tunn skruvmejsel och en avbitare att vrida runt fjäderringen med...
När du lossar den gamla, rostiga 3-kroken pressar du samtidigt in den nya 3-kroken i glipan och vrider sedan runt fjäderingen med avbitaren eller fjäderringstången tills kroken är på plats. Lättare kan det inte bli....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Jag kör med lite kralligare bladmått
funkar bra för mig men har funderat på en fjädertång länge. Men när jag väl skall köpa en så blir det en massa annat inköp istället
haha
Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Ja, en fjäderringstång är verkligen guldvärt, fattar inte hur jag klarade mig utan en (eller jo, för jag sket i att byta krokar utan en
). Så skönt, man kan få en riktigt bra en för en 150kr och då är det allt som oftast en vanlig avbitare till flätlina osv innerst och "fjäderringsnäbb" längst ut.
Kommentera
-
okej vad heter en sån tång där? eller har du en länk?Ursprungligen postat av KN Visa inläggFinns på Ali för 10-20kr
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-14, 15:30 -
-
av ToolazyTja.
har denna rullen fick den av en bekant för kanske 15år sedan
jag fick även med 2 flugspö...5 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-12, 09:00 -
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-