Ursprungligen postat av Da_Moose
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur EON modeller ?
Collapse
X
-
Marmelade man
Jag tror att man måste ha Magnetbroms på en rulle med sån lätt spole. Den Fuego som jag har idag är det bästa jag provat, och då har ju ändå Daiwa flera rullar som är ändå dyrare. Kanske inte så mycket bättre men bra mycket dyrare....[/QUOTE]
Fuegon lär krossa det mesta. Skeptiskt till stativ och gavlar i magnesium. Fast du fiskar kanske bara sött? Eon? -Bahh...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Marmelade manFuegon lär krossa det mesta. Skeptiskt till stativ och gavlar i magnesium. Fast du fiskar kanske bara sött? Eon? -Bahh...
Jag köpte rullen i höstas och hann göra iaf. några turer med den. Har den monterad på ett 7 fot 7-25 grams spö. Litet och behändigt, känslan att drilla fisk är ju helt perfekt.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
E-on
Ursprungligen postat av Marmelade manJag tror att man måste ha Magnetbroms på en rulle med sån lätt spole. Den Fuego som jag har idag är det bästa jag provat, och då har ju ändå Daiwa flera rullar som är ändå dyrare. Kanske inte så mycket bättre men bra mycket dyrare....
Fan va alla dissar Eon rullarna, jag har en 3600 som jag använder till lätt fiske efter typ abborre och RB och det funkar bra. Den ser för j-lig ut men är go att hålla i när det är kallt.
Kommentera
-
Många spolar har marknadsförts via begrepp som "infinite free spin, never seen before" osv, och konstruktionerna har ofta varit rena "svänghjulen" med stor massa perifert som skapar ett stort tröghets- eller rotations-moment.
Konstruktionen ger butiksförsäljaren alla möjligheter slå igång sitt fantastiska svänghjul som får stå på hyllan och snurra, något som den okunnige sväljer för att sen lätta sin plånbok. Ungefär som gäddan med den stora wobblern.
Spolens massa perifert måste hållas så liten som möjligt, annars har man svänghjulseffekten som en klubba i bakhuvet.
Ett exempel: ABUs whiffle spool har trots att den väger ett par gram mindre än originalspolen med nylon upp till whifflens grundnivå mer massa perifert (tjockt gods i spolen) inte givit några fördelar i kast med lätta beten. Visst slipper man se linan gräva ner sog i de underliggande lagren, men det är hela vinsten. Att sjövatten kan rinna ner i rullens inre genom spolens hål är en rysare...
Magnesium är ett kul material, men det klarar inte saltvatten, framför allt inte den sursälta vi har här i Stockholmsområdet.
Det är svårt, fysiken är klart komplicerad och det är väldigt lätt att dra fel slutsatser av fullskaleförsök. Dock är regeln att det skall vara så lite svänghjul som möjligt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar