Ambassadeur EON modeller ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur EON modeller ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Da_Moose
    Ok, Eon 3601 Pro hade ju ingen magnetbroms. Det satt några "vikter" i ena gaveln som kan kunde aktivera eller inaktivera med en liten skum plastbricka som såg rätt billig ut. Annars så var det ju bara den mekaniska bromsen som man kunde ställa.

Jag tror att man måste ha Magnetbroms på en rulle med sån lätt spole. Den Fuego som jag har idag är det bästa jag provat, och då har ju ändå Daiwa flera rullar som är ändå dyrare. Kanske inte så mycket bättre men bra mycket dyrare....
    Jag håller med, med så lätta beten så måste man nog kunna finlira med kastbromsen. Annars så finns nog inga hemligheter: en lätt spole med "lagom" linkap, som roterar fritt; sedan spelar det nog ingen roll vilken som tillverkar....

Kommentera

Jag tror att man måste ha Magnetbroms på en rulle med sån lätt spole. Den Fuego som jag har idag är det bästa jag provat, och då har ju ändå Daiwa flera rullar som är ändå dyrare. Kanske inte så mycket bättre men bra mycket dyrare....[/QUOTE]

Fuegon lär krossa det mesta. Skeptiskt till stativ och gavlar i magnesium. Fast du fiskar kanske bara sött? Eon? -Bahh...

Kommentera

Ursprungligen postat av Marmelade man
        Fuegon lär krossa det mesta. Skeptiskt till stativ och gavlar i magnesium. Fast du fiskar kanske bara sött? Eon? -Bahh...
        Jo, Magnesium har ju sina begränsningar. Men jag använder bara min rulle i sötvatten eller i "havet" här upp, Bottenviken har ju så lite salt i vattnet att det kvittar, och de vikar där jag brukar fiska gädda och abborre rinner det ofta ut något liten bäck i så det är aldrig något problem med korrosion.

Jag köpte rullen i höstas och hann göra iaf. några turer med den. Har den monterad på ett 7 fot 7-25 grams spö. Litet och behändigt, känslan att drilla fisk är ju helt perfekt.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Marmelade man
          Jag tror att man måste ha Magnetbroms på en rulle med sån lätt spole. Den Fuego som jag har idag är det bästa jag provat, och då har ju ändå Daiwa flera rullar som är ändå dyrare. Kanske inte så mycket bättre men bra mycket dyrare....
          Fuegon lär krossa det mesta. Skeptiskt till stativ och gavlar i magnesium. Fast du fiskar kanske bara sött? Eon? -Bahh...[/QUOTE]

Fan va alla dissar Eon rullarna, jag har en 3600 som jag använder till lätt fiske efter typ abborre och RB och det funkar bra. Den ser för j-lig ut men är go att hålla i när det är kallt.

Kommentera

Jag återkommer med mina synpunkter på infinyspolens kastegenskaper i veckan.

Kommentera

Många spolar har marknadsförts via begrepp som "infinite free spin, never seen before" osv, och konstruktionerna har ofta varit rena "svänghjulen" med stor massa perifert som skapar ett stort tröghets- eller rotations-moment.
              Konstruktionen ger butiksförsäljaren alla möjligheter slå igång sitt fantastiska svänghjul som får stå på hyllan och snurra, något som den okunnige sväljer för att sen lätta sin plånbok. Ungefär som gäddan med den stora wobblern.

Spolens massa perifert måste hållas så liten som möjligt, annars har man svänghjulseffekten som en klubba i bakhuvet.
              Ett exempel: ABUs whiffle spool har trots att den väger ett par gram mindre än originalspolen med nylon upp till whifflens grundnivå mer massa perifert (tjockt gods i spolen) inte givit några fördelar i kast med lätta beten. Visst slipper man se linan gräva ner sog i de underliggande lagren, men det är hela vinsten. Att sjövatten kan rinna ner i rullens inre genom spolens hål är en rysare...

Magnesium är ett kul material, men det klarar inte saltvatten, framför allt inte den sursälta vi har här i Stockholmsområdet.

Det är svårt, fysiken är klart komplicerad och det är väldigt lätt att dra fel slutsatser av fullskaleförsök. Dock är regeln att det skall vara så lite svänghjul som möjligt.
              www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 602 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston