Daiwa lexa spöna är mkt prisvärda, har fiskat länge med det. Nyligen köpt exceler spöt och och dom påminner en hel del om varandra, men upplever det sistnämda "smidigare" och med lite mer känsla i toppen. Bang for the Buck
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ABU Revo Beast + Svartzonker 8.6 40-140 = ?
Collapse
X
-
Enda rullen dom har på plats där jag bor är Abu CS Pro Rocket 5501. Kände på den idag. Kändes ju ganska rejäl. Kostar 1799 spänn med ett spö jag inte vill ha. Nåt styvt jerkspö. Dock var dom lila och några år gammal? Är dom nyare som är röda uppgraderade på nåt sätt?
Är dom "tungfiskade" jämnfört med en smidigare lågprofil efter ett par timmar?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jorm Visa inläggÄr dom "tungfiskade" jämnfört med en smidigare lågprofil efter ett par timmar?
Personligen föredrar jag rundprofil och att lp skall vara så mkt bättre håller jag inte med om och jag har inga stora händer.
Men på ett smidigt och nättare spö skulle jag uppleva en Pro rocket som tung då är det bättre att gå ner lite i storlek bara för balansens skull men vill du hiva mer än 60gram och ha ett lite längre spö så skulle den nog sitta som ett smäck även om den nya röda färgen är snyggare så är dem likadana annars.
/Apan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskehjon Visa inläggHur kommer det sig att du bevittnat så mycket problem med TWS?
Tyvärr har jag sett ett antal Tatulor med främst två problem;
* Rostiga kullager, jag tror inte Daiwa använder sina väldigt bra CRBB i Tatulan. De enklare lagren som sitter i verkar rosta tämligen fort vid rätt (fel) förutsättningar.
* Frikopplingsproblem som i i samtliga fall jag sett troligen haft med TWS att göra.
Har sett några Tatulor där TWS/frikoppling på något sätt varit defekt vilket lett till att linspridaren fastnat i ett läge.
Jag tror det beror på systemets konstruktion som inte är optimal för hårt och/eller slitsamt fiske i kombination med att smörjningen blivit otillräcklig efter en tids fiske men det är bara min teori som mycket väl kan vara felaktig.
Jag köpte en Tatula 200 relativt nyligen och på Söder hävdade de att de inte haft några problem alls med den. Inte en enda reklamation. Personligen gillar jag den skarpt. Speciellt i förhållande till priset.
Som exempel hörde jag nyligen en säljare i en annan butik beskriva Revo Toro NaCl som en problemfri evighetsmaskin till mycket hårt fiske. Rullmodellen är enligt min erfarenhet en av de mest problemdrabbade nyare multirullarna.
Därmed inte sagt att varenda Tatula kommer gå sönder, många trasiga rullar hamnar hos mig det gör inte exemplaren som fungerar.
Jag tycker också det är en väldigt trevlig rullmodell som kastar bra och känns helt okej kvalitetsmässigt. Har dock svårt för känslan i frikopplingen jämfört med Daiwor med den äldre frikopplingsfunktionen som i stort sett är helt i stål.
Om en Tatula sköts lär den hålla länge, smörjning är väldigt viktigt för frikopplingens funktion. Likaså att rengöra och smörja lagren regelbundet.
Ursprungligen postat av Jorm Visa inläggÄr dom "tungfiskade" jämnfört med en smidigare lågprofil efter ett par timmar?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jorm Visa inläggHej.
Jag är ny på detta med multirullar, har ett beggat styvt jerkspö + daiwa nånting jag köpte beggat för 200 riksdaler. Men känner att jag vill ha ett stycke riktig multiutrustning.
Har du eller har du fiskat med ovanstående grejor? Nöjd? Missnöjd?
Har ingen båt, så jag fiskar från land. Vill inte ha en träpåk...
Kommer fiska med wobblers 30-60 gram mest. Emellanåt nån större, och ibland nån mindre... Hur smått har ni fiskat med detta spö? Förstår att kastlängden påverkas såklart när man är inne på småbeten men läste att en kille t.o.m fiskade 20g drag med dessa grejor.
Är det någon skillnad på årsmodeller på Beasten? Hittade den på en hemsida för 2739:-.
Hittade även ett kit på regalsportfiske för 3.999 eller nåt för Revo Beasten + Svartzonker spöet.
Ris eller ros? Finns det bätre grejor för samma pengar eller billigare? Dyrare vill jag inte gå..
Ska jag vara ärlig så är designen på en rund rulle betydligt snyggare så har även övervägt Shimano Calcutta 201, hur är den? För klumpig då jag ibland vill ha smådrag?
Kommentera
-
Jaha har nu velat fram & tillbaka och lägger ned detta med att kasta småbeten. Kan inte få allt.
Rullen blir en ABU CS Pro Rocket 5501.
Nu ska jag bara bestämma mig för spöet.
Blir kasta allt från 30g upp till drygt 100 kanske. Vill inte ha ett för kort & styvt spö heller då jag ska fiska vanligt spinnfiske, inget jerk. Runt 8.5-9 fot+-
Westin har jag läst hade problem med vissa av sina spön? Vilka är det som är drabbade?
Så tips på bra spömodeller?
Kommentera
-
Vad jag läst så några få tidiga powershad 180gr spön gick av i toppen. Men ett powercast 8'6 upp till 130 kastar 100gram utmärkt men inte mkt. mer enligt många medans jag tyckte att 115gr inte var några problem med mitt.
Men jag tycker dock att ett spö som kastar 30gram bra oftast är betydligt sämre i den övre delen av skalan och tvärt om med lite tyngre spön. Så jag hade fortfarande skaffat 2st spön 20/30-60 och ett runt 50-90/40-130.
Värt att tänka på är om du vill ha långa bakhandtag så sväljer det upp mkt. av spöts längd så det kan skilja åtskilliga tum på den längden då har framför rullen oavsett total längden.
/ApanSenast ändrad av Monkey; 2016-06-21, 17:52.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Värdera utrustning - dödsboav AnnawHej igen, här kommer några bilder - verkar mest vara Abu Garcia-prylar. Nåt som sticker ut? Tar tacksamt...19 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-23, 20:31 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57