Jerkutrustning, bra saker? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkutrustning, bra saker?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lundgrens har utvecklat fyra jerkspön i samarbete med tyska RST.

RST LF Jerk II som är ett bra allroundspö, kastar upp till 100 gram utan problem och kostar 795.

RST Premium, Light, Medium och Heavy är nyare modeller med bra spridning när det gäller betesvikt. Lighten funkar fint för betena mellan 25-50 gram, Medium upp till 90 gram och Heavy upp till 120. Dessa spön kostar 995.

RST-spöna tillverkas i Tyskland av riktigt greymma spötillverkare som bland annat har en lång historia som flugspöbyggare. Jag skulle varje dag i veckan hellre välja ett handbyggt tyskt kvalitetsspö framför asiatisk dynga. Jag har RST II och Light-spöt och är supernöjd med dem. Jag har även ett Lamiglas-spö till de fetaer betena, men det ligger ju i en helt annan prisklass.
    Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Amb JB är överlägsen allt annat när det gäller jerkrullar och väl värd sitt pris.
      När det gäller val av spö skulle jag välja det som har bäst garanti, förutsatt att det känns bra.

Jerkfiske kan lätt bli fruktansvärt påfrestande på grejorna, i alla fall om man är betongarbetare och mellan fisketurerna hivar 180pannor i bänkpress och finansierar sitt fiske med att driva in osäkra fordringar. Då kan det ju vara bra att ha rätt garantier så man slipper "knäcka extra" i sportfiske butiken.
      www.utreel.com

Kommentera

satsa på buster stiff
        rullen jb är grym men tyvärr för tung satsa på nya amb c4 med 10 års garanti eller cardiff 300/301 storleken så får du bra grepp om grejorna

Kommentera

satsa på buster stiff! är lätt det skönaste spö jag haft + bra pris
          - VÅGAR VÄGER VIKT -

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeforlife
            Tack för svaren! Väntar och ser om någon annan har ännu en annan åsikt!

Och jojje84, vad är det för ett spö? Det har jag aldrig hört talas om..
            Tjena ja har ett Rst spö jerk premium heavy väger säkert 100 gram mindre än buster spöna . Buster spöna blev ju kända igenom gäddfeber men dom är framtunga jämfört med mitt spö . Piglet spöt upplever ja som för långt ja har hellre 5,5 fot än 6 fot . Mitt är 6 fot å klarar lätt å dänga beten till 120 gram står att den klarar 150 . Ett annat spö ja kam tipsa om är Lilla värtan jerk finns på www.sportfiskeboden.com . Det är 5,5 fot polarna är jättenöjda med det finns även 6 fot men ja upplever handtaget som för långt.
            Båda dom här spöna kostar om kring 900 kr .

Kommentera

har nyss köpt enn nytt jerk spö fenwick hmx gjort för den amerikanska markande skit skönt spö finns på www.cykelochmopedhandlaren.se under jerkbait set

Kommentera

kolla in www. lundgrenssportfiske.com
                så har du gått om spön att välja mellan eller åk dit ( ifall det finns möjligheter)
                så kan du känna på jerkspön ,så finner du säkert en favorite

Kommentera

Skulle också behöva hjälp med nästan samma fråga! Vilken är bäst utav Ambassadeur 5601C JB, Ambassadeur 5601C4, Shimano Cardiff 401 eller Ambassadeur C3?

Det lutar just nu mest åt C4an eller JBn. Och till rullen, vilken det nu blir så köper jag ett BFT Buster Stiff.

Kommentera

Cardiffen ligger bättre i handen och är silkeslen i vev och mekanik. MEN genom att den är lite mindre än ambassadeur och sämre utväxlad går det inte att jerka lika bra. Du har svårt att få in lina helt enkelt. Sen det största - som ingen nämner och som jag blev överaskad av är att linspridaren ej är synkroniserad vid kast, helt värdelöst. Detta gör att det blir ryckiga kast.
                    5601 C4 rekomenderas istället, långa mjuka kast. OBS smörj noga, min första skar efter 15 h.
                    Beastmaster -90g är ok allroundspö men som med den spöserien lite mjuk aktion med för mycket glasfiberkänsla.
                    Savagear Big Jerkbait -150g 6 fot, köpte jag nyss och är riktigt skönt, väldigt distinkt och en bra arbetspåk.
                    Alla busterspön är överreklamerade tycker jag, de är som redan nämnt framtunga och lite svampiga i aktionen.
                    Håll ögonen på Daiwa Powermesh -185g lätta spön med kraftig aktion. Har själv Powermesh karpspön och malspö, det är en unik aktion, kraftfull men ändå lätta spön.
                    Apropå lina tycker jag att Spyder kastar bra men har nyligen skaffat Fins 0,35 och om man trodde att Spyder och powerpro är stumma känn på Fins!! Den är som ett jävla rep riktigt grym.

Kommentera

Buster stiff`s nya för iår med korkhandtag, borde ju ha längre handtag.
                      Har inte eran butik det, så är det ju bara för dom o beställa hem.
                      Kände på det på mässan. Riktigt skönt.
                      Jag funderar på ett sådant eller ett RST.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 443 svar
                      241 325 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman