Jiggspö/kastvikt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggspö/kastvikt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggspö/kastvikt

Tjena. Sitter och tittar efter nytt jiggspö haspelmodell. Har nu ett shimano catana DX240 7-21g.

Tycker det är lite svampigt för min del och letar nu nytt.

Har tittat lite på Spro addiction 8fots 14-48g

Frågan är om kastvikten är lite hög? Kör med 10-20g jiggskallar och även endel texas/carolina riggar.

Vad tror ni om kastvikten i förhållande till bete? Föredrar stt spöet är lite stvare än att det är svampigt.

Har ni tips på andra jiggspön så bomba med förslag helst runt 8 fot

Skickat från min LG-D955 via Tapatalk

14-48g till att börja med känns som det spöt ur serien som det fiskas havsöring med. Den vikten känns ganska udda. Provkastat en dag med Spro Addiction Micro Jig & Dropshot 7-28gr. 6 fot dock. Var inne på ett sådant spö tidigare men valde ett annat i nästan samma prisklass som jag tycker var bättre. Klingan är fin, styvt vilket jag också förespråkar. Klart hårdare topp än glasfiber prylarna vissa spön är utrustade med. Anledningen till att jag inte köpte det var p.g.a. handlagen. Detta är en smaksak men jag antar att de vill ha en del känsla kvar i spöt som lättare förmedlas in i fingrarna när du har ett tunt handtag. Säkert skönt dagar det är 25+ och vindstilla. Lite värre vid 2+ och regn med lite vind. Lite synd med handtaget för grafitklingorna är (enligt mig) i paritet med spön upp i nästa segment.

Jag skulle rekommendera Savage Gear Dropshot XLNT2 7,6" 7-25gr. Skön aktion med en topp som registrerar hugg och en klinga där du känner strukturen på botten. Lämpar sig väl till traditionell jiggning, dropshot, texas och carolina med mellan vikter på bulletweights (i mitt tycke), samt funkar med crankbaits. Jag tycker det spöt är bra för pengarna. Sen finns det klart vassare prylar men då får man gå upp i nästa.

Det som rekommenderas i nästa segment (1500-2000Kr) är bl.a. Gunki Shigeki, BFT Perception och Dragonfishmaker 2. Om du vill gå upp en tusenlapp till så är det där du hamnar.

Kommentera

Tittade lite på savage gear spöet där och det verkar ju vara bra spö för pengarna. Gillar desutom lite längd på grejorna. Finns ju som 8.6a så de är ju helt klart med i leken.

Ja Spöet från Spro är väll kanske lite udda. Dom har ju ett annat i jigg typ men lite för kort för min smak.

Tack för tipsen!

Kommentera

Kollade på dragon fishmaker 2. Blev såld på det. Tyvär är ju alla 8 fots 4-21 slut överallt

Kommentera

Den röda toppen på Fishmakern är väldigt skör, fick jag bittert erfara för någon helg sedan när jag lyckades knäcka den då jag fick ett bottennapp och ryckte lite för hårt. Nu har jag sneglat lite på Gunki Shigeki och Albin Sharghis Perceptionserie från BFT. Bägge två verkar vara trevliga spön.

Kommentera

Läs där också, recension av perception bla.
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ska du använda 10-20g jiggskallar och 3-4" trailer dessutom, så tycker jag ätt de spön som nämndes är för klena. Du bör kolla efter ett spö -50g. Jag föredrar riktiga x-fast spön till jiggfiske.
              Själv har jag ett Fox Terminator Shad Jigger som jag är väldigt nöjd med hittills. Ultimat spö för just 10-20 (25)g skallar och med 3-4" trailer. Under 10g har jag något annat. Och över 20g också.
              Hälsningar
              Mario
              Senast ändrad av Utter; 2016-05-16, 13:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                Ska du använda 10-20g jiggskallar och 3-4" trailer dessutom, så tycker jag ätt de spön som nämndes är för klena. Du bör kolla efter ett spö -50g. Jag föredrar riktiga x-fast spön till jiggfiske.
                Själv har jag ett Fox Terminator Shad Jigger som jag är väldigt nöjd med hittills. Ultimat spö för just 10-20 (25)g skallar och med 3-4" trailer. Under 10g har jag något annat. Och över 20g också.
                Hälsningar
                Mario
                Tänkte också på just kastviken där. Jag själv föredrar ju lite styvare spö. Funderar på att köra med snäppet högre viktklass utifrån vad jag kastar för beten. Typ runt 30-40g maxvikt.

Sen kanske just jiggspöna inte gifter sej med just carolina/texas?

Ska googla runt lite. SG xlnt2 eller spro addiction spöna är fortfarande intressant. Hade ju varit skönt att testa dessa spön innan köp iofs.

Kommentera

Ursprungligen postat av jbphotose Visa inlägg
                  Den röda toppen på Fishmakern är väldigt skör, fick jag bittert erfara för någon helg sedan när jag lyckades knäcka den då jag fick ett bottennapp och ryckte lite för hårt. Nu har jag sneglat lite på Gunki Shigeki och Albin Sharghis Perceptionserie från BFT. Bägge två verkar vara trevliga spön.
                  Okej. Känns ju inte så bra att toppen knäcks pga bottennapp ju.

Kommentera

Ursprungligen postat av Glenn90 Visa inlägg
                    Okej. Känns ju inte så bra att toppen knäcks pga bottennapp ju.

Du får komma ihåg att det är ett spö. Jag knäckte ett ironfeather 10 fot när jag fick på en näbbgädda. Skit händer det är bara så och jag kollade hur pass ofta sånt händer och det är sällan på det spöt. Vet inte om fler har råkat ut för att fishmakern går av men det är nog hyffsat sällan.

Ska man ändå nämna bra grejer så slår jag ännu en gång för Sportex Absolut 7 fot 10-30gr eller 8 fot 12-34gr. Lättare spön är svårt att hitta. Sköna Helicoreklingor som är ordentligt styva men bra tjong i pinnen där aktionen går över till progressivt vid drillning. Väljer dessa spön när jag är ute. Har inte varit i närheten av liknande känsla i något annat spö. Då räknar jag in mitt St. Croix LegendXtreme som iofs är skönare på lätta beten men som sportex spöt slår med hästkliv. Nu är vi uppe på 3000+ för spön dock och alla vill inte lägga dom pengarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 432 svar
                    240 565 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01