Tips på nytt haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på nytt haspelspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på nytt haspelspö

Hallå!

Dags att införskaffa nytt haspelspö med pris runt 1500-2000kr. Har kollat lite på Shimano Yasei Perch och Dropshot. Ska med detta spö fiska aborre samt öring, men ska samtidigt funka till gäddor runt 5kg. Betesvikt kommer ligga på runt 7-10 gram. Borde man gå för Yasei Dropshot även fast jag inte ska "Dropshot fiska" utan bara kasta med spinnare? Eller borde jag köra på Yasei Perch? Har ni något annat tips på spö så är de välkommet!

Mvh Rasmus!

Perch spöt är ett ul spö om ja inte minns helt fel. Funkar fint till både borre o öring men mindre bra till gädda om vi snacka 5kg. Skulle nog lagt mina slantar på dropshot spöt isf eller åkt till nån butik o klämt o känt på div olika spön i den prisklassen. De ul spön som finns o tillgå här i sverige har allt som oftast en ryggrad som kan beskrivas med kokt spagetti.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kolla crucial bass också, jag älskar det spöt till abborrfisket. Sen är det rätt så kralligt och skäms inte för sig när gäddan kliver på heller. Har tagit gädda på över 5kg på mitt lilla crucial utan att det blev onödigt spännande.

Kommentera

Finns en fin lite tråd om Yasei Persch här http://www.fiskesnack.com/forum/show...asei-Perch-190
        Snabba sammanfattningen är att det är nära UL och inte riktigt pallar med det vanliga jiggfisket efter borre, det är däremot skitroligt om man kör små spinnare eller vobbler. Inget jag skulle rekommendera om målet var gädda över "snipa"

Jag har bara torrviftat på Yasei Dropshot men det är definitivt mer allround och mycket populärt så det borde ju inte vara dåligt. Kastvikten gör ju att man klarar jiggskallar upp mot 20g och mer behöver man sällan för borren även om det är djup enda nackdelen är väll att det blir lite sämre böj på spöt med mindre fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Perch spöt är ett ul spö om ja inte minns helt fel. Funkar fint till både borre o öring men mindre bra till gädda om vi snacka 5kg. Skulle nog lagt mina slantar på dropshot spöt isf eller åkt till nån butik o klämt o känt på div olika spön i den prisklassen. De ul spön som finns o tillgå här i sverige har allt som oftast en ryggrad som kan beskrivas med kokt spagetti.
          De enda som hindrar mig från att köpa Dropshot spöt är när jag läste att dom var mjukare i toppen, kanske inte gör så stor skillnad. Ska mest ha detta spö till Öring och Abborre. Kommer mest kasta med spinnare (7gram) från land i tjärn och älv.

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Kolla crucial bass också, jag älskar det spöt till abborrfisket. Sen är det rätt så kralligt och skäms inte för sig när gäddan kliver på heller. Har tagit gädda på över 5kg på mitt lilla crucial utan att det blev onödigt spännande.
          Aha, får kolla på de!

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
          Finns en fin lite tråd om Yasei Persch här http://www.fiskesnack.com/forum/show...asei-Perch-190
          Snabba sammanfattningen är att det är nära UL och inte riktigt pallar med det vanliga jiggfisket efter borre, det är däremot skitroligt om man kör små spinnare eller vobbler. Inget jag skulle rekommendera om målet var gädda över "snipa"

Jag har bara torrviftat på Yasei Dropshot men det är definitivt mer allround och mycket populärt så det borde ju inte vara dåligt. Kastvikten gör ju att man klarar jiggskallar upp mot 20g och mer behöver man sällan för borren även om det är djup enda nackdelen är väll att det blir lite sämre böj på spöt med mindre fiskar.
          Nej, är ju inte ute efter gädda heller direkt, men fiskar ju endel i Älven där de kan smälla på 2-4kg ibland, inte alltför ofta dock. Tror de får bli ett 190 perch. Verkar ju vara riktigt roligt att dra öring med de!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 602 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57