tips av nytt jerkspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips av nytt jerkspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips av nytt jerkspö

Hej!
    Förra helgen gick mitt första jerkbaitspö av. Blir nu av att köpa nytt men behöver tips och förslag av vettiga spön under 2000kr.
    Kör mycket buster och piggen, men även jiggar. Vill även kunna köra beten på 30-40g
    Behöver bara spöt då min lågprofilrulle åker på nya spöt.
    Om någon kan förklara fördelarna med längden på spöna vore till stor hjälp.

Du har rätt nära till flera fiske butiker en bra början är att besöka dom & känna efter vad som känns bra för dig

Roots 6,7 är ett riktigt bra spö som många gillar , inte påkigt men endå styvt , lätt & bekvämt . bra längd att lära sig jerkfisket .

Kommentera

Sånt här har jag! Både 6,6 och 7,3 fotaren, och är mycket nöjd, har 8st olika jerkspön och det westin/edge är överlägset skönaste spöt.

Här kan du göra ett klipp...

Senast ändrad av Matte77; 2016-04-12, 15:18.

Kommentera

Vilken längd på spöet som är bäst är ju en smaksak. Men vissa faktorer kan du ta i beaktning vid ditt val
        Om du jerkar "klassiskt" med spötoppen ned mot vattenytan och står på stranden så kan det vara svårt att jerka om ditt spö är 9fot (270cm) och du är 1,5m. Jerka går ju ändå om du jerkar åt sidan osv.. Fiskar du från en båt med kastdäck kan det funka utan problem med 9fot.
        Själv har jag ett 7 fots svartzonker och är 185cm. Det funkar bra att fiska från stränder med om man står lite längre upp än alldeles vid vattenkanten. Är dock svårjobbat i en träeka där du står 2dm under vattenytan. Men det går ju bara man vill

Samt att desto kortare spö ger desto kortare kastlängd men har bättre precision i korta kast och är lättare att kasta i "svåra" områden. En 6fots med en kastvikt på 150g blir ju även lite påkigare än ett 9fots med 150g kastvikt.

Mitt råd är ett spö mellan 6-7fot förutsatt att du inte är jätte kort.

Just det! Det är ju längden på hela spöt som mäts utan hänsyn till längden på bakhantaget. Så ett 7fots spö kan ju skilja 20-30+ cm i längd från rullen och till spötoppen. Så ett längre spö kan vara kännas "kortare" än ett kortare spö

Kommentera

jag har ett bft roots 170g xh 7.9fot.
          det är ganska långt bakhandtag och skönt å drilla fisk på,styft utan att vara påkigt.
          ska du köra samma spö till både gummi och jerk så kan det vara en bra längd,sj gillar jag lite kortare spön och använder mitt roots som allroundspö.

Kommentera

Lånar tråden lite skulle gärna få tips på några fina jerkspö som är odelade priset spelar ingen större roll. Är redo att slänga lite extra pengar på ett spö då mitt gick sönder under pike open i helgen.

Odelat spö som inte är allt för långt, kastvikt inte under 140g priset är oviktigt

Tack på förhand för hjälpen

Kommentera

Ursprungligen postat av Erik_j Visa inlägg
              Lånar tråden lite skulle gärna få tips på några fina jerkspö som är odelade priset spelar ingen större roll. Är redo att slänga lite extra pengar på ett spö då mitt gick sönder under pike open i helgen.

Odelat spö som inte är allt för långt, kastvikt inte under 140g priset är oviktigt

Tack på förhand för hjälpen
              Har ett BFT Capture 6'10" 200gr till salu för 400 om du är intresserad.

Finns i Göteborg, ifall du har vägarna förbi.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Jag gillar faktiskt mitt BFT Buster jerk stiff. Billigt spö, lite påkigt men jag gillar det. Är riktigt billigt också

Kommentera

Ursäkta jag glömde kanske påpeka att jag menade ett nytt spö pris ca 2500 till 4000kr klassen

Kommentera

Jag hade tittat på Söder Sportfiskes Grimreaper Jerk. Jag köpte ett sånt i somras och är sjukt nöjd. Den kastar både Mcrubber Jr och shallowriggade Big Mcrubbers på ett tillfredställande vis tycker jag .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 413 svar
                    238 628 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01