Definera ett gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Definera ett gäddspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Definera ett gäddspö

Tjena

Jag skulle gärna vilja höra hur ni tolkar ett gäddspö. Tänkte hur ni definerar ett bra gäddspö för lite tyngre beten. Alltså från 80gram och uppåt.

Klingan
    Aktionen
    Spöringarn
    Handtaget.

Ja allt på spöt. För tycker de skiljer så fruktansvärt mycket när man läser om de olika leverantörerna. Så vad är ett gäddspö för dig?

//Lillhake

7x-8x fot

Heavy/X-heavy alla klassar så himla olika men ungefär.

Snabb aktion

Spöringarna känns lite som sak samma dock inte microguides vilket jag ogillar men köper jag ett dyrare spö vill jag inte ha "billiga" ringar.

Handtaget får inte vara för långt och gärna splitgrip (estetik) kork eller eva spelar mig ingen roll och framför rullfästet så hållet jag sällan så inga preferenser där heller. St croixs palming grip är najs men kanske inte för alla.

Sedan skall det helst inte heller vara blått och just därför är nästan alla spön jag köper blåa just för att egenskaper går först och tydligen så dem spöna blåa...

Ungefär så tycker jag att spöna skall vara och det fiskar jag med från 20-200+ passar mig utmärkt.

Edit: Spöt väljer efter vad man fiskar med för beten och vad som krävs av dig som fiskar med just dessa beten t.ex skulle jag aldrig fiska hårt slående wobblers med ett spö som har väldigt styv topp, samma sak med ett spö som har spaggeti topp och större spinnare lirar ingen vidare bra ihop heller...

/Apen
    Senast ändrad av Monkey; 2016-03-22, 06:16.

Kommentera

Håller nästan med Monkey..

8-9 Fot

Heavy/X-heavy beroende på modell säg 40-120, 120-260 gram.

Snabb/Medium aktion - bra klinga.

Bra komponenter iaf om priset är högt, är det lite mer åt budget hållet så vill jag iaf ha bra ringar samt rullfäste men det behöver ej top notch. (Hellre billiga komponenter och en riktigt bra klinga)

Gärna långt bakhandtag, kort framhandtag , split grip eller inte spelar ingen roll, gärna kork.
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

För mig är ett gäddspö nånstans 7-9' o har kastvikt från 30-40g o uppåt.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

ett gäddspö i dag verkar mest vara ett kort stumt okänsligt spö att dänga vedträn med...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lillhake Visa inlägg
            Tjena

Jag skulle gärna vilja höra hur ni tolkar ett gäddspö. Tänkte hur ni definerar ett bra gäddspö för lite tyngre beten. Alltså från 80gram och uppåt.

Klingan
            Aktionen
            Spöringarn
            Handtaget.

Ja allt på spöt. För tycker de skiljer så fruktansvärt mycket när man läser om de olika leverantörerna. Så vad är ett gäddspö för dig?

//Lillhake
            Klingan. efter smak, lagom taperad medium snabb 7,3-8,6 fot
            Aktionen efter smak, gärna djup helaktion med progressiv karaktär
            Spöringar efter smak, Helst små och många typ St Croix
            Handtaget efter smak, Förr föredrog jag smala långa, nu korta tjocka KORK, det där svarta skiten kanske är skönt men får en att tänka på rosa rattmuff i en fiat.
            Estetiskt, glömde du, röda, gula, skrikgröna färger borde förbjudas hör hemma i en fjortonårigt flickrum och inte på en manlig fallossymbol, sobert mörka och enfärgade SKA DET VA.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Många så kallade gäddpåkar är kraftigt overkill tycker jag, dom är till för musky som väger typ det dubbla, värdelöst om man gillar spöböj. Jag tycker oxå att själva drillen blir bättre och fighten blir trevligare med ett lite längre spö än med ett kort styvt/J

Kommentera

1 spöt ska vara delbart på mitten och smidigt att transportera.
                2 spöt ska ha låg vikt
                3 8-9 fot långt.
                4 Jag ska kunna kasta ett Atom samtidigt som känslan även för mindre fisk inte får gå förlorad,samtidigt ska ett 100 grams bete inte knäcka spöt.

Spöt ska ha bra garantier ska hålla i många år.

/ FREDRIK
                Senast ändrad av jerklimpan; 2016-03-21, 22:01.

Kommentera

Varför jag frågar är för jag tycker många säljer "vadsomhelst" bara de är kraftigt nog.

Själv vill jag att spöt skall vara lätt med kraftig rygg och rapp aktion. Helst som jerklimpan skrev så skall de vara känsla i både ett skeddrag som man drar i väg en tail.
                  Dock ett måste är Fuji SIC ringar. Skall ligga mellan 7-8 fot.
                  Handtaget bör vara av kork. Bra kork.
                  Då jag gillar design så skall spöt ha en bra shiny design. Inte massa färger utan något som sticker ut

Kommentera

Gäddspö för mig är
                    * valfri klinga, sålänge det inte blir svampigt, man måste kunna sätta ett mothugg och dra in krokarna i käften på gäddan, men det ska ju kännas lite att det är något på kroken
                    * 40g+
                    * valfri längd beroende på fisket.

Jerkfiskar jag så blir det 7fot, 80-200g och styvhet "träpinne"
                    Flötestrollar/trollar jag använder jag mitt 10fot-spö, 46-86g, halvaktion, mjuk topp med riktig bra ryggrad för att pumpa upp fisken
                    Spinnfiskar jag, så blir det 15-40g spöt, gör det inte ofta dock

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 426 svar
                    239 499 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01