Rhino 28 vs. Endura 30 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rhino 28 vs. Endura 30

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rhino 28 vs. Endura 30

Snöade in lite på jämförelsen mellan dessa två elmotorer efter att ha läst en annan tråd som berörde ämnet lite.. Så istället för att förstöra den tråden tänkte jag ta upp det här..

Enligt specifikationen på www.umeawebshop.se så ska Rhino 28 ha 12.78 kp thrust och fixa båtvikter upp till 1100kg.. Endura 30 däremot ska ha 13.6 kp Thrust men bara fixa båtvikter upp till 650 kg!

Någon som kan förklara för mig hur detta är möjligt? Är det ren bluff från säljaren eller är Rhino:n helt enkelt effektivare på något sätt? Om det är korrekt så är det ju ett enkelt val nu när man ska köpa elmotor.. Min båt väger runt 450kg (totalvikt) och det bör ju inte vara några som helst problem med en Rhino 28 i så fall!

Finns det någon på forumet som sitter inne med "o-omkullrunkeliga" fakta i ämnet så vore jag väldigt tacksam för svar!
    [FONT=Courier New]Är det inte restskatt så är det förstoppning.. Riktigt glad får man aldrig va..[/FONT]

Enligt PopUpTackle.com så ska Rhino vara anpassade för totalvikter från 800 kg och upp till 1750 kg. Vilket borde innebära att 28:an är anpassad för 800 kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av NEO
      Enligt PopUpTackle.com så ska Rhino vara anpassade för totalvikter från 800 kg och upp till 1750 kg. Vilket borde innebära att 28:an är anpassad för 800 kg.
      Men hur kan det vara möjligt att en motor med lägre thrust (hur f--n översätter man det till svenska??) kan ge mer effekt än en motor med högre thrust?
      [FONT=Courier New]Är det inte restskatt så är det förstoppning.. Riktigt glad får man aldrig va..[/FONT]

Kommentera

Thrust-effekt-kraft = samma sak.

Det du läser är tillverkarens uppgifter om hur tunga båtar deras motorer kan driva.
        Köper du en 28 eller 30 poundare lär de dra ganska lika i verkliga förhållanden.

Har du råd är det säkert bättre att köpa en klass upp, dvs en 36'a så slipper du fundera om det räcker till.
        Senast ändrad av Test005; 2006-03-20, 15:57.

Kommentera

Rhino 28 vs Endura 30

Om Rhino 28 har 28 lb statisk dragkraft och Endura 30 har 30 lb dragkraft är Endura 30 något starkare, dvs 2 lbs vilket motsvarar 0,9 kiloponds dragkraft. MINN KOTA (MINN från Minnesota och KOTA från North Dakota) har som första och än i dag ledande tillverkare av elektriska fiskemotorer serietillverkat elektriska fiskemotorer sedan år 1932. Rhino ser i mina ögon ut som någon "specialare" från MotorGuide ett annat välkänt märke i USA.
          Old Firehand

Ursprungligen postat av Negus negesti
          Snöade in lite på jämförelsen mellan dessa två elmotorer efter att ha läst en annan tråd som berörde ämnet lite.. Så istället för att förstöra den tråden tänkte jag ta upp det här..

Enligt specifikationen på www.umeawebshop.se så ska Rhino 28 ha 12.78 kp thrust och fixa båtvikter upp till 1100kg.. Endura 30 däremot ska ha 13.6 kp Thrust men bara fixa båtvikter upp till 650 kg!

Någon som kan förklara för mig hur detta är möjligt? Är det ren bluff från säljaren eller är Rhino:n helt enkelt effektivare på något sätt? Om det är korrekt så är det ju ett enkelt val nu när man ska köpa elmotor.. Min båt väger runt 450kg (totalvikt) och det bör ju inte vara några som helst problem med en Rhino 28 i så fall!

Finns det någon på forumet som sitter inne med "o-omkullrunkeliga" fakta i ämnet så vore jag väldigt tacksam för svar!

Kommentera

Har en Rhino 28 och är rätt nöjd med den.Hyr båtar runt 4 meter i insjöar.
            Funkar även i "lite" sjögång, bara lite kursproblem vid låga farter.Med 2 pers och packning/fiskeutrustning klarar den med ett 75AH batteri blandad körning i 10-12km(gps) så vid längre turer eller turer med trolling krävs dubbla batterier förmodligen då mer med större motor-högre farter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 431 svar
            240 515 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01