Onekligen ett bra val!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpe av kniv???
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av danbanan Visa inläggkan varmt rekommendera en klassisk morakniv modell "jaktkniv" inte särskilt dyr (runt 150:-), extremt vass, och funktionellt grepp. Dock är den väl inte särskilt snygg, men man ska inte behöva gråta för att ens fiskekniv hoppar överbord.
Kan bara hålla med...
Har en jaktmodell (Grönt handtag å slida)
Funkat hur bra som helst!
Om du ska tälja skit me den oxå bör du undvika kolstål, dom suger stenapa[...Jag har inga fönster, men ser ut som FAN ändå...]
Kommentera
-
Min fiskekniv är en fällkniv. Den är tiilverkad av en av världens bästa på området, EKA, Esilstuna Knivfabrik Aktiebolag. Modellen heter Swede 45 och har lätt avtagbara sidor av grön plast, så den snabbt kan göras ren och smörjas in efter att ha använts till fiskrens eller älgslakt. Bladet, som har en stabil infästning och spärr, är precis så skärpt som dess ägare är.
Vidare har den en viktig egenskap: Den skyddar mot ondskefyllda krafters otillbörliga inverkan på fisket. Med den i fickan får jag fisk. Utan blir jag annars.Senast ändrad av BeBest; 2007-09-18, 12:08.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Har F1, P och A1. A1án är litet väl stor. Har den litet äldre varianten av F1 med WG34-stålet som är smitt i Solingen och minst lika trevligt som VG-10. Tången sticker inte ut som på A1án på min äldre modell av F1. Gillar nog den slutna slidan bäst även om den i zytel är mest praktisk. Zytelslidan till A1án känns inte riktigt 100%, fick justera så att kniven sitter säkert fast. Modell P med chinese quince, men den modellen skulle kunna göra sig betydligt bättre med större träsidor och är nog den som är trevligast.
Kommentera
-
Det finns många aspekter på detta med kniv, jag gillar Gerber gator just pga man kan fälla upp den med en hand om man har rätt teknik.
En annan favorit jag har är Buck nigthhawk, stor, tung och vass, inget att filea med men till de grövre jobben är den kanon.
Beträffande filekniv håller jag med Tantor, har en likadan som hängt med några år nu.
Fällkniven F1 är också en kniv jag gillar.
Jag skulle kunna rada upp många fler men dessa är riktigt bra.
Jag kanske ska nämna att jag är knivsamlare och sett många knivar, många dyra knivar är skit som är snygga men odugliga.
Om man ska ha en brukskniv rekommenderar jag en med ett gummihandtag med bra mönster så man inte tappar kniven när den är full av slem, blod och annan skit.
Ett rostfritt stål är bra om man är slarvig med att torka av kniven och vårda den, att hålla en rostfri kniv vass är lätt om man tar för vana att med ett kerakiskt eller diamantbryne skärpa den ganska ofta.
Om en rostfri kniv blir ganska slö är det svårt att få den riktigt vass igen.
Blad av kolstål är i regel mycket lätta att hålla och att få mycket vassa nackdelen är att de rostar lätt så man får hålla efter dem så de inte ligger fuktigt osv.
Mitt tips är att åka till en handlare som har många knivar och känna på dem, hur de ligger i handen osv.
Lycka till!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar