Ang bombarda till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang bombarda till havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ang bombarda till havsöring

Tjena

Helt ny på detta forum och fick tips av en inbiten fiskevän att registrera mig hör. Då jag är endast en "insjöfiskare" på hobbynivå samt lite makrillpilkande så behöver jag er hjälp nu när jag har tänkt testa på bombarda till havsöringen. Då jag bor på onsalahalvön (västkusten) så kommer de bli mest här omkring fisket kommer utövas. De jag skall köpa in är följande

Spö: har hört 10-12 fot. Men vad bör man mer tänka på?

Bombarda flöten: finns ju en uppsjö av olika flöten. Vad gynnar sig mest för västkusten?

Rulle: Har en Abugarcia Revo SX30. Den bör väl funka?

Lina: flätat eller mono?

Beten: Fluga, löja eller räka?

Ös bara på med svar för jag tar åt mig allt[emoji2][emoji106]

Mvh
    Johan

Hej och välkommen.
    Sök i forumet efter en tråd som heter bombardatips, så hittar du nog det du önskar

Kommentera

Jag kan rekommendera dessa flöten.

Kommentera

Tack. Bra skrivet

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/149969-Bombardatips?highlight=bombarda
          Använd sökfunktionen
          - Väldigt många ämnen har diskuterats tidigare här på Fiskesnack och det är oftast bättre att söka reda på en gammal tråd och fortsätta diskussionen där än att hela tiden starta nya trådar om samma ämne.
          Senast ändrad av lausvik; 2016-01-10, 17:39.

Kommentera

Bombarda fisket tycker jag man skall känna sig fram både med spö och rulle. Själv gillar jag långa spö och vikten på bombarden vill jag ha 35 gr. Finns dom som vill ha korta tafsar och dom som vill ha långa tafsar :-) valen är många, jag prövade mig fram och kör nu Westin W3 13 fot 7-30 gr, en Dragon Metal Guide ll 3000 och 0.12 flätlina från dragon. Tafsen har jag som regel alltid från spötoppen ner till rullen, men jag gillar långa tafsar :-) som sagt, pröva dig fram så blir det bäst :-)
            Skitfiske på dig och alla andra.
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

tjena, bor själv i Särö så fiskar HÖ nära dig, jag brukar inte fiska så mycket med bombarda men en upphängare kan jag starkt rekommendera, vilka flugor du ska använde beror på flera olika saker hur botten ser ut och hur varmt det är i vattnet om man ska köra på naturtrogna saker, då jag fiskar med bombarda så brukar jag använda en långsamt sjunkande bombarda. När det kommer till linan så är climax miG 0,12 helt kanon. Fiskar mest från båt så jag har ett 9,2 fot spö men kör du från land kan du ha ett 10 fots spö eller 12.

Kommentera

Hej. Har kollat på ett Crony 10" spö med kastvikt 15-38g. När de gäller tafs så skriver alla olika vad man skall använda sig av. Är de oxå en "smaksak"? Själva bombarda så kommer jag nog köpa 3st för testa mig fram vilken som funkar. Men låter som de flesta kör med långsamt sjunkande. Mycket bra svar ifrån er och väldigt tacksam. En fråga bara. Knyter ni bombarda varje gång eller har ni dom "kittade" så de är bara och byta flugan/betet? Kollat lite olika upphängningar och en del har ju så man kan byta och en del är utan lekande

Kommentera

Ursprungligen postat av Lillhake Visa inlägg
                  Hej. Har kollat på ett Crony 10" spö med kastvikt 15-38g.
                  Känner inte till just det spöt men längd och angiven kastvikt låter rätt om du är ute efter ett spö som ska fungera både till bombarda och fiske med drag. Rullen du nämnde i ditt första inlägg duger bra. Ut och fiska med dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lillhake Visa inlägg
                    När de gäller tafs så skriver alla olika vad man skall använda sig av. Är de oxå en "smaksak"? Själva bombarda så kommer jag nog köpa 3st för testa mig fram vilken som funkar. Men låter som de flesta kör med långsamt sjunkande.
                    Det där är smaksaker. Med en lång tafs - 3 meter eller mer - och fiske över grunda bottnar (vilket är det vanligaste för min del) spelar det enligt min uppfattning ingen större roll om man använder en flytande eller intermediate bombarda. Flugan (eller vad man nu har på tafsen) sjunker ju i sin egen takt alldeles oavsett om bombardan går alldeles i ytan eller strax under densamma. Med extremt kort tafs och på större vattendjup kan det vara aktuellt med en sjunkande bombarda om man vill få ned sitt bete närmare botten. Personligen uppfattar jag sjunkande bombarda som mer avsedd för fiske i strömmande vatten än för åtminstone den typ av kustfiske jag brukar ägna mig åt (och där betet oftast bör ligga strax under ytan eftersom det annars fastnar i tången).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 426 svar
                    239 499 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01