det är väl inte direkt en nyhet att flytoveraller egentligen inte är nåt att ha när det börjar bli kallt i vattnet,det har vi vetat om i många år....under dessa förhållanden är det torrdräkt som gäller som kan ge de där extra minuterna som är så viktiga...gärna i kombination med en flytväst.Visst är de dyra,men tittar man krasst på det så spenderar vi oändligt mycket mer pengar på annan utrustning för fisket som egentligen inte är en tiondel så viktiga om vi skall prioritera rätt
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!
Collapse
X
-
Fiskejournalen testade väl massa overaller om jag inte mins fel för ett par år sedan.
edit: https://www.youtube.com/watch?v=lEhffB85_3s
Senast ändrad av Bergman; 2016-01-03, 11:19.
Kommentera
-
Precis som Byggarna säger så är ju inte detta någon nyhet, kanske för vissa. Det ska precis som dom flesta flytvästar ses som ett hjälpmedel. Men det är kanske också en nyhet för många att 90% av de flytvästar som vi fiskare använder inte är någon säkerhetspryl utan enbart ett hjälpmedel att hålla sig flytande.
Det finns 2 typer av säkerhet. Aktiv och Passiv. Flytvästar tillhör det senare. Dom tillför ingen säkerhet utan är passiva tills olyckan redan hänt.
Aktiv säkerhet är det jag anser man ska lägga mest krut på men som få ens tänker på. Att som i Finland förbjuda flytoverall är ju bara dumt, det är att förbjuda ett hjälpmedel. Då vore det bättre att sprida kunskap så att folk lär sig skillnaden på vad som är vad och vad de olika lösningarna innebär. Vanlig skoteroverall med en vanlig flytväst ger samma problem och är en kombination av hjälpmedel, hjälper dig hålla värmen och hjälper dig flyta. Är det och så förbjudet då?
Kunskap och insikt är den bästa säkerhet som går att skaffa sig.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggPrecis som Byggarna säger så är ju inte detta någon nyhet, kanske för vissa. Det ska precis som dom flesta flytvästar ses som ett hjälpmedel. Men det är kanske också en nyhet för många att 90% av de flytvästar som vi fiskare använder inte är någon säkerhetspryl utan enbart ett hjälpmedel att hålla sig flytande.
Det finns 2 typer av säkerhet. Aktiv och Passiv. Flytvästar tillhör det senare. Dom tillför ingen säkerhet utan är passiva tills olyckan redan hänt.
Aktiv säkerhet är det jag anser man ska lägga mest krut på men som få ens tänker på. Att som i Finland förbjuda flytoverall är ju bara dumt, det är att förbjuda ett hjälpmedel. Då vore det bättre att sprida kunskap så att folk lär sig skillnaden på vad som är vad och vad de olika lösningarna innebär. Vanlig skoteroverall med en vanlig flytväst ger samma problem och är en kombination av hjälpmedel, hjälper dig hålla värmen och hjälper dig flyta. Är det och så förbjudet då?
Kunskap och insikt är den bästa säkerhet som går att skaffa sig.
Att förbjuda är inte rätt väg.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggPrecis som Byggarna säger så är ju inte detta någon nyhet, kanske för vissa. Det ska precis som dom flesta flytvästar ses som ett hjälpmedel. Men det är kanske också en nyhet för många att 90% av de flytvästar som vi fiskare använder inte är någon säkerhetspryl utan enbart ett hjälpmedel att hålla sig flytande.
Kunskap och insikt är den bästa säkerhet som går att skaffa sig.
Sakta i backarna ! Flytoverallerna är inte alls förbjudna här i Finland, däremot skärpte man kraven på flytförmågan , och då fick man sälja ut de gamla modellerna under en övergångstid innan de nya hårdare kraven började gälla. Annars håller jag fullkomligt med dig om det du skriver.
Kommentera
-
Om säkerhetsutrustning ska öka säkerheten gäller det att (a) använda den och (b) agera som om man inte använde den. Dessvärre bidrar alltför ofta den utrustning man har och den känsla av säkerhet den ger att man tar risker som man aldrig skulle göra om man inte hade den. Då minskar man säkerhetsmarginalen istället för att öka den.
Kommentera
-
Det bästa är alltid att testa sin egen säkerhetsutrustning. Då vet jag själv vad den går för och om den duger till min applikation. Brukar jag göra och det är inte alltid saken man köpt är helt bra faktiskt..
Kommentera
-
hoppade i vattnet i norge i en sån här , kom inte in en droppe vatten !!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av woxna Visa inlägghoppade i vattnet i norge i en sån här , kom inte in en droppe vatten !!!
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ive-4-tex.html
Kommentera
-
Jo de där Gemino Op kostar en slant, den här http://www.kajaksidan.se/klader-acce...akt-svart.html gör dock i princip samma jobb.
Komplettera med flytunderställ och vanliga skalkläder efter väder. Tror dessutom att denna dräkt blir mångsidigare och smidigare, t ex höst och vår vid viss värme. Enligt en säljare så hade de färre reklamationer på denna dräkt än de kraftigare...Senast ändrad av anteman; 2016-01-04, 17:21.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar