Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Denna har nog insupit UV-strålning som om det vore Champagne på nyårsafton
    Det skall vara en klassisk Brown.

Click image for larger version  Name:	20241129_195056.jpg Views:	0 Size:	1 004,4 KB ID:	2649289 Click image for larger version  Name:	20241129_195034.jpg Views:	0 Size:	1,03 MB ID:	2649290

Kommentera

• Snart vänder det igen och jag längtar redan till sommaren. Varma röda granitklippor...

Click image for larger version

Name:	20240628_160517.jpg
Views:	246
Size:	2,12 MB
ID:	2649471 Click image for larger version

Name:	20240630_122734.jpg
Views:	243
Size:	2,51 MB
ID:	2649470

Kommentera

• Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg
        Snart vänder det igen och jag längtar redan till sommaren. Varma röda granitklippor...
        Ett konsekvent färgval - blev det någon fisk?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
          Ett konsekvent färgval - blev det någon fisk?

Nej, fiskarna fortsatte att vara helt opåverkade av guldfeber. Jag kommer dock inte att ge upp. Nästa sommar ska den tidiga rullen få visa att gammal är äldst. Har som mål att få en fisk med den och för att riktigt utmana fiskbeståndet (och tångruskorna) ska jag köra en HI-LO i XBG-kulör. Kan bli det dyraste bottennappet någonsin...

Click image for larger version

Name:	20211215_171436_resized.jpg
Views:	167
Size:	659,8 KB
ID:	2649495

Kommentera

• grymt lyxiga å läckra uppsättningar retro! <3

Kommentera

• Att gräva ned sig i material och att försöka klura ut hur saker egentligen ligger till är halva nöjet med att samla. Gamla kataloger är en del i detta. Att bilder, exempelvis i Napp&Nytt, inte alltid stämmer med vad som i verkligheten såldes är mer eller mindre självklart. Bilder återanvändes flitigt mellan åren även om saker ändrats på utrustningen.

En sak som jag har försökt få verifierat är "Domus-teorin" kring de Ambassadeur som såldes utan vare sig "Record" eller "ABU" ovanför "Ambassadeur". De kallas "No name" och annat. De är eftertraktade både här hemma och internationellt. Har forskat lite per de kanaler som jag kan hitta och jag tycker själv att "Domus-teorin" känns rätt trevlig. Men är den verifierad med säkerhet? Jag har åtminstone inte sett något vare sig från Domus eller ABU som bevisar det bortom allt tvivel.

När jag nu sitter och tittar i gamla N&N upptäcker jag en intressant sak (för nördar). Skiftet mellan "Record" och "ABU" anges till slutet av 1957 av flera källor (utifrån serienummer, etc.). En överlappande period med "No name" anges till slutet av 1956 och in en bit 1958.

En del i varför "Domus-teorin" verkar vara trolig är att det finns serienummer där de överlappar varandra. Det finns så att säga "Record" som har högre serienummer än låga nummer "No name" och det finns "ABU" med lägre serienummer än höga "No name". "No name" har därför tillverkats parallellt under en tid med båda.

Att det skulle vara för en specifik försäljningskanal är inte otroligt. Men kanske inte fullödigt bevisad.

För att förvirra oss alla ytterligare har N&N just 1958 en bild på en "No name"... (katalogen givetvis framtagen 1957)

Click image for larger version  Name:	1958-16.jpg Views:	0 Size:	347,0 KB ID:	2649643 Click image for larger version  Name:	1958 no name.jpg Views:	0 Size:	52,9 KB ID:	2649642

För att riktigt sätta myror i huvudet på eftervärlden har 1959 års katalog återigen "Record" - vilket då inte var överensstämmande med verkligheten. Om man under framtagandet av 1958 N&N under 1957 inte ville skriva vare sig "Record" eller "ABU" för att man var i transitläge - eller för att man faktiskt planerade att bara köra "Ambassadeur". Samtidigt överlappar de varandra... förvirrande...

Click image for larger version  Name:	1959-25.jpg Views:	0 Size:	252,6 KB ID:	2649644

Det får en att undra... Varför skulle ABU visa en bild på en "No name"?! Speciellt som det känns ganska tydligt att själva bilden är en retuscherad variant av den med "Record" (som även var med i 1957). Varför ta sig omaket att göra bilden "No name" i sin egen katalog?

Det får mig att tycka att "Domus-teorin" känns lite svagare igen. Samtidigt kan man inte veta vad de som gjorde N&N tänkte och gjorde. Men kul att fundera på det - är det helt klart.
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Retroräven; Idag, 14:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 404 svar
              238 255 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Retroräven  
              Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01