Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Thorns Visa inlägg
    Absolut! En utmaning kan aldrig skada.
    Erbjudande om dagsljus skall heller inte förringas under detta halvåret!
    Ok så skall ske.
    Avvaktar ngn timme till med bilder då det förhoppningsvis är ljusare, det är grått ute här nu och vinden viner runt knutarna.

Kommentera

• Ok då kör vi då.

Först:
      Ja jag är en ingmarig jävel, jag vet!
      Den ärkefula maskeringen är till för att inte spolarna ska vara till ngn hjälp. Och den ena smått avhuggna bilden är för att inte avslöja för mkt, detta är oxå anledningen till att vevar etc inte är med.

Tänker för utmaningens skull att upplägget kan ha lite På spåret stuk, ledtrådar erhålls mao i takt med sjunkande poängskala om så behövs.

Således, för 10 poäng:
      1 Vilka rullar rör det sig om?
      2 Finns det kulörskillnader mellan dom?
      3 Vilken/vilka kulör/er rör det sig om?
      4 Vilken/vilka kulör/er hör isf hemma på respektive rulle?

Click image for larger version  Name:	IMG_1770.jpg Views:	0 Size:	1,24 MB ID:	2649206 Click image for larger version  Name:	IMG_1767.jpg Views:	0 Size:	1,29 MB ID:	2649208 Click image for larger version  Name:	IMG_1772.jpg Views:	0 Size:	1,27 MB ID:	2649207

Kommentera

• Nu har jag hittills i mitt liv inte tillåtit mig att gissa eller skjuta från höften vid särskilt många tillfällen, om ens några. Detta må ha ställt till det under livets gång, men jag har nästan sett det beundransvärt, för att upprätthålla nån nivå av självkänsla. Eftersom detta är en utmaning får jag väl lov att växa upp och utmana även mig själv.

Mitt i arbetsdagens förvirring kastar jag ur mig:
        7000 champagne gold
        2500 chamapgne gold
        5500 gold

Krävs mer detaljerat svar får jag återkomma på kvällskvist.
        Senast ändrad av Thorns; igår, 13:48.

Kommentera

Nu har jag hittills i mitt liv inte tillåtit mig att gissa eller skjuta från höften vid särskilt många tillfällen, om ens några. Detta må ha ställt till det under livets gång, men jag har nästan sett det beundransvärt, för att upprätthålla nån nivå av självkänsla. Eftersom detta är en utmaning får jag väl lov att växa upp och utmana även mig själv.

Mitt i arbetsdagens förvirring kastar jag ur mig:
          7000 champagne gold
          2500 chamapgne gold
          5500 gold

Krävs mer detaljerat svar får jag återkomma på kvällskvist.
          Det där var inte illa, trots maskeringarna så satte du som förväntat storlekarna. Men kulörerna får du nog lura lite mer på tills ikväll.

8 poäng:
          Champagne elr gold på vilken/vilka? (Kombon champagne gold finns mig veterligt inte).

Click image for larger version  Name:	IMG_1771.jpg Views:	0 Size:	1,39 MB ID:	2649215 Click image for larger version  Name:	IMG_1768.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2649216 Click image for larger version  Name:	IMG_1773.jpg Views:	0 Size:	1,37 MB ID:	2649217

Kommentera

• 7000 + 2500 Champagne var mitt svar.
            Jag har alltid själv kallat den Champagne/Gold
            M.a.o så har 5000 den avvikande färgen enligt mitt färgseende

Edit:
            Inser nu att Record 7800 C3 kom i Gold, men jag vill anse att den har en matthetgrad som drar den mot Champagne.
            Börjar nu tro att du ställt en kuggfråga och att alla rullar har samma färg på pappret, dock med olika finish...då en 2500 i Champagne borde ha färgad linspridare...
            Senast ändrad av Thorns; igår, 15:45.

Kommentera

• Nej ngn kuggfråga har inte varit inbakad, dock skulle jag som lekman mer elr mindre vilja friskförklara dig från färgblindhet!
              För kulörskillnaden mellan gold och champagne är verkligen inte stor, fick själv kolla rätt noga med mina gubbaögon trots att jag visste hur det ligger till sen innan.
              25 och 78 är gold och 55 är champagne.

Click image for larger version

Name:	IMG_1774.jpg
Views:	17
Size:	1,59 MB
ID:	2649245 Click image for larger version

Name:	IMG_1775.jpg
Views:	15
Size:	1,52 MB
ID:	2649246

Kommentera

• Intressant!
                Jag gissade tvärtom på färgens namn, men såg åtminstone att 55:an stack ut. Det är väl det viktiga kanske...att se skillnad
                Jag känner mig måttligt botad!

Kommentera

Intressant!
                  Jag gissade tvärtom på färgens namn, men såg åtminstone att 55:an stack ut. Det är väl det viktiga kanske...att se skillnad
                  Jag känner mig måttligt botad!
                  Hahaha!

Sträck på dig för bövelen människa!
                  Du satte skillnaden mellan gold och champagne via sunkiga bilder tagna med typ 5 år gammal padda, det måste anses vara ett bra facit. Dessutom kom du till insikt om gold ang 78:an, en tidsfråga mao innan du även knäckt 25:an, och enligt uteslutningsmetoden hade du ju då tveklöst klippt 55:an….

Ang champagne i allmänhet så är det ju för övrigt inte utan att man så smått börjat fundera i banorna kring det nalkande nyåret i sammanhanget.
                  Det där med champagne har jag verkligen ett hatkärleks förhållande till.
                  Den vevförsedda varianten gillar jag givetvis högt och rent!
                  Detsamma kan dock definitivt inte sägas om den där förbannade flytande dekokten som tvunget ska inmundigas vid festliga tillfällen, och inte minst vid 12 snåret på nyårsafton!
                  Jag avskyr det verkligen innerligt och vägrar hårdnackat att dricka den bubblande smörjan.
                  Och trots att jag sen många år tillbaka har en väl beprövad och mkt tillfredsställande metod som alltid fungerar klockrent till nyår, så ska det ändå tjatas om att även jag ska dricka det vidriga blasket, för så gör man ju till nyår….

Min egen nyårsmetod? Ja faktiskt numera vår då även en polare under senare år anslutit till den rätta läran!
                  Ja den bygger ju givetvis på det praktiska i att man ska slippa frysa när man knallar ut vid midnatt. En halvtimme innan inmundigas det en stabil kaffegök i vederkvickande syfte, vi snackar här om i en rejält tilltagen och robust mugg för ändamålet.
                  Ca 10 i är det läge för ädel glykol i form av en icke blygsam nubbe Jägermeister.
                  Och sen med ut ska givetvis en flaska gudars nektar, dvs en Grimbergen double ambree, verkligen en suverän öl med anor.
                  Sen kan de övriga stå där och frysa med sina plastglas i nävarna…
                  Och nej, vi handskas inte med raketer elr dylikt, det räcker ju och blir över med det som så många andra skickar iväg.

Click image for larger version

Name:	IMG_1765.jpg
Views:	0
Size:	1,36 MB
ID:	2649251

Rekommenderas!

Kommentera

• Jag sträckte på mig! Tände sedan i vedspisen, tog en whisky och bytte strängarna på en gitarr.

Jag är beredd att hålla med!
                    Champagne är något jag aldrig förstått. Det påminner mig om alla mina jäsexperiment genom åren, vilka hann bli många (när man borrar jäsrör i en trupp 2-liters colaflaskor). Kan inte säga att någon Champagne jag inmundigat ens har smakat bättre än någon av mina egna brygder...möjligtvis den där jag provade smaksättning med en ask läkerol
                    Champagne är en onödigt dyr mäsk.

Den där ölen får jag lov att prova!
                    Den ligger även bra till i näringshalt ser jag ☝️ För mig är det givet så att öl smakar bäst mellan 6-7%.
                    Visst kan en frisk lager på blott 4-5% vara fantastiskt passande en het sommardag, men det håller inte runt årskalenderns iteration.

Kommentera

• Champagne-kylen är full här. Ibland även jag. Att det på nyårsafton inmundigas halsandes av populasen - utan respekt för hantverket och druvan, skall inte lägga skugga över själva drycken.

En sak som är att ta med i beräkningen/bedömningen av kulörer på ambassadeurer är UV-strålning. Eloxeringen/anodiseringen påverkas starkt av solljus. Har inte rullarna varit exponerade lika mycket kommer de att skiljas åt på grund av detta.

Jag har några rullar som är blekta på olika sätt beroende på hur de har förvarats/använts. Olika kvalitet är det också. Min 5000 Orbis bleknar medan man tittar på den...

Den här är intressant i sammanhanget:

Click image for larger version  Name:	Skärmbild 2024-11-29 085403.png Views:	0 Size:	76,4 KB ID:	2649260

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57