Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gammalt och nytt i en härlig blandning.
    Gillar man AutoMAG (i det här fallet en 5600 PLUS) går det att trimma upp dessa gamla modeller med flera moderna lösningar.
    Här har jag fått in 6,3-drev med multidisc-broms samt UC-spole och en lättare linspridare. De gamla trötta magneterna har bytts mot neodymiummagneter för att kunna bromsa den lättade spolen.​

    Click image for larger version

Name:	20240804_112659.jpg
Views:	339
Size:	1,36 MB
ID:	2644873 Click image for larger version

Name:	20240804_112948.jpg
Views:	337
Size:	1,05 MB
ID:	2644874
    Senast ändrad av FRB; 2024-08-05, 06:48.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
      Gammalt och nytt i en härlig blandning.
      Gillar man AutoMAG (i det här fallet en 5600 PLUS) går det att trimma upp dessa gamla modeller med flera moderna lösningar.
      Här har jag fått in 6,3-drev med multidisc-broms samt UC-spole och en lättare linspridare. De gamla trötta magneterna har bytts mot neodymiummagneter för att kunna bromsa den lättade spolen.​
      Länkarna fungerar inte för mig

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
        Gammalt och nytt i en härlig blandning.
        Gillar man AutoMAG (i det här fallet en 5600 PLUS) går det att trimma upp dessa gamla modeller med flera moderna lösningar.
        Här har jag fått in 6,3-drev med multidisc-broms samt UC-spole och en lättare linspridare. De gamla trötta magneterna har bytts mot neodymiummagneter för att kunna bromsa den lättade spolen.​

        Click image for larger version

Name:	20240804_112659.jpg
Views:	339
Size:	1,36 MB
ID:	2644873 Click image for larger version

Name:	20240804_112948.jpg
Views:	337
Size:	1,05 MB
ID:	2644874
        Fint bygge! Liknar lite vad jag gjort med mina C5 Mag-x i 4600 och 5600. Perfekta rullar till havsöring, enligt mig.
        Men vad är det för spole du har i och finns det till 4600 rullarna?
        Köpte en Recordspole i strl 4000 till 4600-rullen men får det inte att lira. Verkar som Recordspolen är aningen för bred.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

          Fint bygge! Liknar lite vad jag gjort med mina C5 Mag-x i 4600 och 5600. Perfekta rullar till havsöring, enligt mig.
          Men vad är det för spole du har i och finns det till 4600 rullarna?
          Köpte en Recordspole i strl 4000 till 4600-rullen men får det inte att lira. Verkar som Recordspolen är aningen för bred.
          Spolen är ABUs lättaste trimspole. Tyvärr finns den bara i 50- och 60-storlek.

          Recordspolen i 40-storlek ska fungera i din C5 MAG, har själv den i några av mina olika 45/46-modeller.

          Har du knackat ur IAR-lagret som sitter i spolen?

          Kommentera


          • Ja hade också för mig att dem skulle passa. Fick spolen levererad från Abu med IAR-lagret borttaget. Men när jag monterar det vita spoldrevet blir det som att hela spolen klämms och kan ej rotera fritt även och spolbromsen är helt lossad.

            Kommentera


            • beachcast Försök att klura ut vilken del av spoldrevet som gör att det klämmer. Det kanske går att slipa ner den yttersta delen lite, men om det klämmer närmare spolen blir det svårt.

              Kommentera


              • Jag har 2st Ambassadeur 5601JB ute på Tradera. Det unika med dem är att båda är helt nya i kartong och särkilt den äldre modellen måste vara närapå omöjlig att få tag på ny idag. Den äldre är från 2003 och den nyare är från 2010, men båda är som sagt helt nya.
                Så leta fram dem och ta en funderare på om någon vill bevara dem orörda för framtiden.
                Jag fick inte till en länk till Tradera nu när jag knappar på telefonen men ni hittar dem lätt om ni söker.
                mvh. Henke

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Jag har 2st Ambassadeur 5601JB ute på Tradera. Det unika med dem är att båda är helt nya i kartong och särkilt den äldre modellen måste vara närapå omöjlig att få tag på ny idag. Den äldre är från 2003 och den nyare är från 2010, men båda är som sagt helt nya.
                  Så leta fram dem och ta en funderare på om någon vill bevara dem orörda för framtiden.
                  Jag fick inte till en länk till Tradera nu när jag knappar på telefonen men ni hittar dem lätt om ni söker.
                  mvh. Henke
                  Hade de inte varit "felvevade" så hade jag köpt dem direkt. Synd att de första JB som tillverkades när Abu fortfarande hade stränga kvalitets kontroller aldrig kom i höger.

                  Kommentera


                  • Här har ni min EON Sport 3601. Riktigt rolig rulle att fiska med då den kastar otroligt bra. Nästan för bra för sitt eget bästa ibland... :-)
                    Bifogade filer
                    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

                    Kommentera


                    • Click image for larger version

Name:	20240916_223717.jpg
Views:	272
Size:	571,1 KB
ID:	2646814 Click image for larger version

Name:	20240916_223852.jpg
Views:	262
Size:	771,2 KB
ID:	2646815

                      En champagne! Byggd som den ska. Mässing stativ och bottenplatta, "rätt" vev och stjärnhjul. Givetvis 2stift och 3lager.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 888 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 369 svar
                      236 269 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                      30 svar
                      3 378 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                      96 svar
                      10 621 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X