Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era ambassadeurer
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inläggCustomtåget fortsätter...
Fyra stycken rullar jag byggde för specifika ändamål.
De övre har jag döpt till Öresund Special, de nedre Old School Trolling.
Öresund Special;
Byggdes med åtanke för pillemetet i Öresund.
Innan jag flyttade upp till Norrbotten hade jag nära och bra(norrlandsmått mätta) till Öresund där jag fiskade en del, ville ha en rulle som tålde salthalten i vattnet hyfsat bra och det finns ju inga andra alternativ än Ambassadeur?! Är egentligen inga krusiduller, gavlar från nya C3, kromat stativ och bromsplatta, 5,3.1 drev, stjärnhjul även dessa från C3 samt vev från Ambassadeur Beast. Tidigare satte det bussningar i spolarna, nu bytt till kullager.
Old School Trolling;
Min mentor när det kommer till fisket är nog den person i min kännedom som har lagt mer tid på fisket än vad de flesta har gjort.
Han lärde mig trollingfiske på Skånes största insjö, och om man kollar på fångststatistiken från honom kan jag med gott samvete säga att han är den som fiskat absolut bäst på den specifika sjön, och troligen bättre än de flesta som trollar efter gös och gädda.
En tur när han bjudit med mig i båten sa han en sak som jag aldrig glömmer: "Och ska du skaffa egen utrustning, då är det dessa som gäller, allt annat är sk*t!", samtidigt som han pekade på rullarna som satt i spöhållarna.
Rullarna i fråga var Ambassadeurer i 6000 storlek utan linräknare eller dylikt, ett gäng vanliga röda 6000 och någon äldre C3.
Sagt och gjort, gavlar från 6501 TC samt okänd rulle med färg Bordeaux , stativ och bromsplatta från C3, insvängt stjärnhjul från C3 samt vev från okänd rulle. 6,3.1 drev som nu är bytt till 5,3.1, kullager i spolen. Att matcha nyansen på TC gavlarna med en icke vevgavel som tillät knarr var minst sagt en utmaning...
Stjärnhjul och vev är kanske inte så Old School, men en liten touch-up skadar inte, och det matchar bra med rullarna ovanför!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inläggVerkligen trevligt se alla personliga Ambassadeur, anpassningar efter tycke och smak eller fisket man bedriver. Jag själv är ju barnsligt förtjust i att göra mina Ambassadeur lite personliga.
Drömmen vore självklart att få styra produktionen och tillverkning i Svängsta några dagar.
Ta fram en helt egen unik Ambassadeur, eller tre!
Ni känner ju mig, vill ju fiska med en också..
Det är en upplevelse i sig att vara uppe på produktionen, likväl som alla andra ställen i fabriken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inläggCustomtåget fortsätter...
Fyra stycken rullar jag byggde för specifika ändamål.
De övre har jag döpt till Öresund Special, de nedre Old School Trolling.
Öresund Special;
Byggdes med åtanke för pillemetet i Öresund.
Innan jag flyttade upp till Norrbotten hade jag nära och bra(norrlandsmått mätta) till Öresund där jag fiskade en del, ville ha en rulle som tålde salthalten i vattnet hyfsat bra och det finns ju inga andra alternativ än Ambassadeur?! Är egentligen inga krusiduller, gavlar från nya C3, kromat stativ och bromsplatta, 5,3.1 drev, stjärnhjul även dessa från C3 samt vev från Ambassadeur Beast. Tidigare satte det bussningar i spolarna, nu bytt till kullager.
Old School Trolling;
Min mentor när det kommer till fisket är nog den person i min kännedom som har lagt mer tid på fisket än vad de flesta har gjort.
Han lärde mig trollingfiske på Skånes största insjö, och om man kollar på fångststatistiken från honom kan jag med gott samvete säga att han är den som fiskat absolut bäst på den specifika sjön, och troligen bättre än de flesta som trollar efter gös och gädda.
En tur när han bjudit med mig i båten sa han en sak som jag aldrig glömmer: "Och ska du skaffa egen utrustning, då är det dessa som gäller, allt annat är sk*t!", samtidigt som han pekade på rullarna som satt i spöhållarna.
Rullarna i fråga var Ambassadeurer i 6000 storlek utan linräknare eller dylikt, ett gäng vanliga röda 6000 och någon äldre C3.
Sagt och gjort, gavlar från 6501 TC samt okänd rulle med färg Bordeaux , stativ och bromsplatta från C3, insvängt stjärnhjul från C3 samt vev från okänd rulle. 6,3.1 drev som nu är bytt till 5,3.1, kullager i spolen. Att matcha nyansen på TC gavlarna med en icke vevgavel som tillät knarr var minst sagt en utmaning...
Stjärnhjul och vev är kanske inte så Old School, men en liten touch-up skadar inte, och det matchar bra med rullarna ovanför!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av comer Visa inlägg
Enkelt, stilrent och förbannat snyggt. Gillade verkligen Öresund special, men det kan vara något vinklat pga att det är mitt hemmavatten och jag älskar pillemete.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag har 15 runda Amb: i olika modeller i 6000 storlek för fisket i Öresund, känner folk som säger att det räcker med en men det beror nog på att dom aldrig ägt fler så dom tror man klarar sig med det.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av comer Visa inlägg
Det är ju en bra början, men du behöver minst 15 st i 5000 storlek och minst 15 st i 4000.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar